Smtp server og lokalitetsvalg? Os x.3
Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-05-05 09:10

Hej

Mellem mikrofoner og monstre har jeg lige et simpelt spørgsmål til Mail:

Når jeg bruger min bærbare to steder (hjem (trådløst)/ arbejde (
kablet)), finder comp fint selv ud af at koble på internet, begge steder
med DHCP. Jeg har også lavet to lokaliteter, selvom den kan finde ud af
det selv. Mit spørgsmål er, om jeg kan slippe for at gå ind i tre mail
konto indstillinger og ændre SMTP server? Hvis jeg kan, så hvordan? Jeg
ser ikke noget SMTP i Lokaliteter, så jeg kan ikke lige greje den.

På forhånd tak
--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-05-05 11:05

Henrik Enslev wrote:

> [...]
> konto indstillinger og ændre SMTP server? Hvis jeg kan, så hvordan? Jeg
> ser ikke noget SMTP i Lokaliteter, så jeg kan ikke lige greje den.

Det kommer an på om både hjem og arbejde har samme teleudbyder eller ej.
Hvis ikke, skal du ind og rette i tingene.

På mine egne bærbare har jeg sat postfix op som udgående mailserver
(localhost) så jeg ikke skal ændre mine indstillinger evig og altid, men
det virker kun så længe jeg ikke kobler mig på et TDC-net - så skal der
også pilles ved indstillingerne her

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-05-05 12:01

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> [...]
> (localhost) så jeg ikke skal ændre mine indstillinger evig og altid, men
> det virker kun så længe jeg ikke kobler mig på et TDC-net - så skal der

Det er netop de to udbyddere der er problemet, tele.dk og cybercity.dk,
så det må jeg nok indstille mig på at indstille hver gang. (Mail kommer
så med en fejlmeddelellse, hvor jeg kan ændre smtp, hvis jeg ikke har
rettet indstillinger)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-05-05 11:49

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:
> Mit spørgsmål er, om jeg kan slippe for at gå ind i tre mail
> konto indstillinger og ændre SMTP server?

Er det ikke lige et job for Automator i Tigeren?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-05-05 12:01

> Er det ikke lige et job for Automator i Tigeren?
>
> /Preben

Det er muligt, men jeg tænker ikke foreløbigt at gå til tiger, men som
jeg hørte på præsentationen af tiger, er automator en videreudvikling af
Applescript, så måske et script kunne klare det for mig?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-05-05 14:01

> [...]

> jeg hørte på præsentationen af tiger, er automator en videreudvikling af
> Applescript, så måske et script kunne klare det for mig?

Muligvis.
Kunne det være en ide, at dubblere dine konti og skifte mellem dem?
Så kan "Enable | Disable Accounts" være løsningen:
<http://www.automatedworkflows.com/products/freeware.html>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jens

Dato : 21-05-05 12:34

> [...]

> konto indstillinger og ændre SMTP server? Hvis jeg kan, så hvordan? Jeg
> ser ikke noget SMTP i Lokaliteter, så jeg kan ikke lige greje den.

Når jeg tilføjer en ny SMTP-server på en konto, bliver den synlig og
valgbar - også i de øvrige.
--

Jens F

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-05-05 12:57

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Når jeg tilføjer en ny SMTP-server på en konto, bliver den synlig og
> valgbar - også i de øvrige.
Ja det gør den, men så er det at man skal ind i konto hver gang man
flytter maskinen og vælge smtp server

Fra : Jens

Dato : 21-05-05 13:11

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Ja det gør den, men så er det at man skal ind i konto hver gang man
> flytter maskinen og vælge smtp server

Som jeg læste dit første indlæg, var problemet at du skulle ind i _3_
mail konto indstillinger og rette SMTP indstillinger. En er nok.
--

Jens F

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-05-05 17:18

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Ja det gør den, men så er det at man skal ind i konto hver gang man
> flytter maskinen og vælge smtp server

Nej, hvis en SMRTP ikke er tilgængelig på et givet net vil mail spørge
dig om den skal prøve med en anden SMTP. Det fungerer rimeligt
smertefrit

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-05-05 18:03

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Nej, hvis en SMRTP ikke er tilgængelig på et givet net vil mail spørge
> dig om den skal prøve med en anden SMTP. Det fungerer rimeligt
> smertefrit

Ja, men man skal svare for hver enkelt mail, at den skal bruge en anden
server, og sender man en del i løbet af dagen bliver det lidt trivielt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-05-05 18:29

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Ja, men man skal svare for hver enkelt mail, at den skal bruge en anden
> server, og sender man en del i løbet af dagen bliver det lidt trivielt

få et mailhotel med SMTP - gerne en der kan tilgås på andet end port 25
som spærres af eks TDC.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-05-05 19:21

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> få et mailhotel med SMTP - gerne en der kan tilgås på andet end port 25
> som spærres af eks TDC.

Nu ligger næste spørgsmål helt ud over startemnet; men orker du at
forklare hvad port (fx port 25) er, hvad det betyder og hvor man gør
hvad med porte. Fx har jeg observeret en netprinter bruge port 9100, men
det siger mig ikke en dyt. Alternativt måske en nethenvisning som ikke
er alt for langhåret.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-05-05 23:27

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:
> Alternativt måske en nethenvisning som ikke
> er alt for langhåret.

En søgning hos TDC giver:
<http://search2.tdc.dk/?q=port+25&site=tdc.dk>

læs f.eks.:
<http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=sikkerhed-artikel&id=5
8046>
<http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_bb_faq_
58627>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 22-05-05 13:10

> [...]
> hvad med porte. Fx har jeg observeret en netprinter bruge port 9100, men
> det siger mig ikke en dyt. Alternativt måske en nethenvisning som ikke

http://net-faq.dk/faq.pl?get=port

/JD

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 22-05-05 14:20

Henrik Enslev wrote:
> [...]
> hvad med porte. Fx har jeg observeret en netprinter bruge port 9100, men
> det siger mig ikke en dyt. Alternativt måske en nethenvisning som ikke

En port kan betragtes som en 'dør' ind til computeren. Bag hver 'dør'
kan der være en service/tjeneste/server. Bag port 80 finder man f.eks
webservere, bag port 3306 MySQL.

En oversigt over portene findes her:
<http://www.iana.org/assignments/port-numbers>

Til email benyttes 3 porte:
-- port 25 til SMTP mailservere
-- port 110 til POP3
-- port 143 til IMAP
port 25 benyttes til at sende email mellem mailserverne som kan
betragtes som 'posthuse'. Det specielle ved disse 'posthuse er, at de
*IKKE* bringer posten ud til modtageren. Du skal /selv/ hente den ved at
benytte POP3 eller IMAP.

Den bedste forklaring på dette, som jeg hidtil har set, er her:
<http://computer.howstuffworks.com/email.htm>

Fra : JHP

Dato : 21-05-05 23:09

Henrik Enslev wrote:

> det selv. Mit spørgsmål er, om jeg kan slippe for at gå ind i tre mail
> konto indstillinger og ændre SMTP server? Hvis jeg kan, så hvordan? Jeg
> ser ikke noget SMTP i Lokaliteter, så jeg kan ikke lige greje den.

Jeg har løst det ved at bruge en vpn forbindelse.
Men dertil skal det lige siges, at jeg har en OSX server derhjemme der
håndterer alt min mail, og den fungerer også som VPN server, så derfor
kan jeg sende min mail (og hente den) via min egen server.
Du har nok ikke muligheden med VPN hvis din mail er hos et webhotel.

mvh Joakim

Fra : Jesper

Dato : 22-05-05 17:27

> [...]

> konto indstillinger og ændre SMTP server? Hvis jeg kan, så hvordan? Jeg
> ser ikke noget SMTP i Lokaliteter, så jeg kan ikke lige greje den.

Du skal som TDC kunde opsætte din computer tl at bruge asmtp.mail.dk som
SMTP server, den skal valideres med samme 12-cifrede brugernummer og
adgangskode som når du hente mail på POP3, så kan du sende mails uden at
ændre indstillinger nogen steder.