Kulhydratfattigt mel
Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 21-05-05 00:01

Hvilke muligheder har man at vælge i mellem, hvis man skal have fat i noget
kulhydratfattigt mel?

Og hvor kan det købes?

Mvh
Morten

Fra : Bo Warming

Dato : 21-05-05 00:26

"Morten Munk-Jensen" <munk_jensenTAGVÆK@yahoo.dk> wrote in message
> Hvilke muligheder har man at vælge i mellem, hvis man skal have fat i
> noget kulhydratfattigt mel?
>
> Og hvor kan det købes?

Min pakistaner-grønthandler på Nørrebrogade nær Peter fabersgade har billigt
kikærtemel, som har dobbelt fedt og proteinindhold i forhold til hvede og
rug og kartoffelmel.

Men ellers kender jeg kun talkum som er melagtigt og rigtig fri for
kulhydrat

Møllerens Gule ærter er granulat , der ligesom kikærtemel er fint til at
gøre alskens bagværk smagfuldt.Snacks kan laves, med sprødhed - og det gør
et London-firma ret billigt

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 21-05-05 00:33

> Min pakistaner-grønthandler på Nørrebrogade nær Peter fabersgade har
> billigt
> kikærtemel, som har dobbelt fedt og proteinindhold i forhold til hvede og
> rug og kartoffelmel.

Nu bor jeg i Vestjylland, hvilket jeg nok burde have skrevet, så der er lidt
langt
Kan man slet ikke få den slags i store varehuse som f.eks. Bilka og Føtex?

> Men ellers kender jeg kun talkum som er melagtigt og rigtig fri for
> kulhydrat

Er det ikke sådan noget kridtstøv, som vægtløfterne anvender på hænderne? :P

> Møllerens Gule ærter er granulat , der ligesom kikærtemel er fint til at
> gøre alskens bagværk smagfuldt.Snacks kan laves, med sprødhed - og det gør
> et London-firma ret billigt
Tak for dit svar. Jeg havde regnet med at bruge noget kulhydratfattigt mel
til at lave franskbrød eller lignende af, hvis det er muligt. Men det lader
altså ikke til at det er så nemt at få fat i?

Mvh
Morten

Fra : Camilla Bjørn Dalmos~

Dato : 21-05-05 13:05

Bland almindeligt mel sammen med groft mel - evt. det der fiber agtige
noget - nu kan jeg ikke huske navnet, men det er en god ide.

Mel er jo netop stivelse og kulhydrater, så hvis det skal undgås, så burg
det grove. Det kan sagtens bruges i bagværk, pandekager, omeletter osv i
stedet for almindeligt hvidt mel.

CBD

Fra : Bo Warming

Dato : 21-05-05 19:55

"Camilla Bjørn Dalmose" <camFJERN@musling.dk> wrote in message
> Bland almindeligt mel sammen med groft mel - evt. det der fiber agtige
> noget - nu kan jeg ikke huske navnet, men det er en god ide.

snip

Måske vi taler forbi hinanden - for alt mel til bagværk består i hovedsagen
af stivelse, altså kulhydrat. Der eksisterer ikke kulhydratfattigt mel.

Hvis du vælger fiberholdigt grahams eller fuldkorns mel eller rug, så fylder
fibrene et par % og den store hovedpart af kulhydrat bliver typisk kun 1-2%
lavere.

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-05-05 08:17

> Hvilke muligheder har man at vælge i mellem, hvis man skal have fat i
> noget kulhydratfattigt mel?

Ingen. Mel=kulhydrat. Du kan ikke både blæse og have mel i munden...

Du kan heller ikke få kulhydratfattige kartofler, fedfattig mayonaise og
smør, proteinfattigt kød osv.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 23-05-05 13:33

> Ingen. Mel=kulhydrat. Du kan ikke både blæse og have mel i munden...
>
> Du kan heller ikke få kulhydratfattige kartofler, fedfattig mayonaise og
> smør, proteinfattigt kød osv.

Ok, jeg spørger, da der i en opskrift jeg har står at man skal bruge
kulhydratfattigt mel...
Der findes da i hvert fald mayonnaise med "næsten" ingen fedt i

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-05-05 15:50

> Ok, jeg spørger, da der i en opskrift jeg har står at man skal bruge
> kulhydratfattigt mel...

Det er en selvmodsigelse. Du kan købe mel med stor tilsætning af skaller
o.lig., og det reducerer selvfølgelig kulhydtraterne i forhold til den
anvendte mængde. Du kan ligeså godt selv udskifte noget at melet med andet
fyldstof uden kulhydrater for at opnå samme resultat.

> Der findes da i hvert fald mayonnaise med "næsten" ingen fedt i

Det findes ikke. Er der "næsten" ingen fedt i, er det ikke mayonaise. Jeg
ved godt, det er tilladt at kalde fedtreducerede skodprodukter misvisende
navne som f.eks. maynaise, men det er organiseret fup og snyd.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-05-05 21:20

[Morten Munk-Jensen | Sat, 21 May 2005 01:01:04 +0200]

>Hvilke muligheder har man at vælge i mellem, hvis man skal have fat i noget
>kulhydratfattigt mel?

Hvis det skal være et naturprodukt, er sojamel vist det mest nærliggende.
Dog vil jeg sige at sojamel har en bismag der appelerer til de færreste.

Hvis det er en mel-blanding-erstatning til en lowcarb diæt, kan f.eks.
Atkins bagemiks købes i Føtex (det er dog rimeligt dyrt).

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk