avocado "Fuerte" vil ikke modnes
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-05-05 09:35

Hej

Onsdag den 4. maj købte jeg fire store avocadoer (af en
"grønskallet" type) i Superbrugsen. De hedder "Avocado Fuerte"
og er fra Sydafrika. De var ret hårde, og det blev de *ved* med
at være.

Jeg opdagede senere at der stod på etiketten at de ikke var
"formodnede", og at de var klar til brug efter 4 til 5 dage. Nu er
der gået *16 dage*, og jeg kæmper stadig med dem. Det er umuligt
at få selv en ret skarpkantet ske ned i frugtkødet. Jeg måtte
skrælle dem og skære dem i småstykker med en kniv. (Nu mangler
jeg bare at spise den sidste af de fire.)

Har andre af jer *kæmpet* med disse "hårde frugter"?

P.s.: Der stod også med småt at de opbevares bedst mellem
7 og 13 grader, så jeg indstillede køleskabet til cirka 8 grader,
og tog én frugt ad gangen ud i et "halv-svalt" rum i nogle dage.
--
'rluf :·)

Fra : Jette Mogensen

Dato : 20-05-05 10:01

> [...]
> 7 og 13 grader, så jeg indstillede køleskabet til cirka 8 grader,
> og tog én frugt ad gangen ud i et "halv-svalt" rum i nogle dage.

Man formodner bl.a. avocado og banan med æthylen, et stof som bl. a. æbler
udskiller..
Hvis du derfor lægger dine avocado i en pose med et par æbler,så er de fint
bløde efter 1-2 døgn.
Heraf følger også at man ikke skal opbevare æbler sammen med frugter,man
gerne vil have skal have en lang holdbarhed på-

mvh Jette

Fra : Mogens

Dato : 20-05-05 10:27

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]

> 7 og 13 grader, så jeg indstillede køleskabet til cirka 8 grader,
> og tog én frugt ad gangen ud i et "halv-svalt" rum i nogle dage.

Uanset hvad det kloge hoved der har fundet på det med de 7-13 grader har
som baggrund, så er min erfaring at man ALDRIG skal lægge avocadoer i
køleskabet. De bliver sorte og modningen tager laaaaang tid.

Næh, læg dem i almindelig stuetemperatur. Efter ca. 3-5 dage er de bløde
og lækre som smør, og perfekt gul/grønne i kødet. Man kan så give dem en
time på køl inden de slagtes hvis man foretrækker dem kølige.

Fantastisk frugt/grøntsag, som jeg fast køber 1-2 af hver gang jeg er i
Netto.

Mogens

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-05-05 12:12

Mogens skrev:

> [...]

> bløde og lækre som smør, og perfekt gul/grønne i kødet. [...]

> Fantastisk frugt/grøntsag, som jeg fast køber 1-2 af hver gang

Enig. Jeg plejer også at gøre som du - med de almindelige sorte
eller grønne avocadoer fra Spanien, som jeg plejer at købe. Nu var
det lidt specielt med de hersens glatgrønne sydafrikanske "Fuerte"
(211-235 gr.), som ikke var formodnede. I øvrigt var disse frugter
herligt fri for *tråde* indeni.

Tak til jer begge for de gode råd.

"Slagtningen" af en avocado er dejlig nem. Jeg halverer frugten
på langs med en kniv rundt om stenen, og drejer de to halvdele
fra hinanden. Det *er* en fantastisk frugt/grøntsag. Nu vil jeg
købe nogle af de "normale" igen, og hæmningsløst trykke på dem
i forretningen, for at mærke om de er modne.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Erling Hansen

Dato : 21-05-05 15:39

Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> [...]
> købe nogle af de "normale" igen, og hæmningsløst trykke på dem
> i forretningen, for at mærke om de er modne.

Har I prøvet at mose 1 avocado sammen med en hårdkogt æggeblomme, 1
teske alm sur sennep og 2 teskeer ketchup? Fint til rejer.
Mvh
Erling

Fra : Mogens

Dato : 21-05-05 15:54

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> det lidt specielt med de hersens glatgrønne sydafrikanske "Fuerte"
> (211-235 gr.), som ikke var formodnede. I øvrigt var disse frugter

Jeg køber faktisk kun de "unormale" som du nævner. Netto fører to
varianter som begge er grønne, dog er den ene lysegrøn, rund og glat
medens den anden er mere aflang, nopret og mørkegrøn.

Og recepten er stadig den samme: Købes hårde som træ, og er modne efter
3-5 dage.

Dog har jeg lige nu for første gang et relativt lille eksemplar af de
aflange (317 gr) som modner betydeligt langsommere end normalt. Men det
må være undtagelsen der bekræfter reglen.

Mogens

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-05-05 16:58

Mogens skrev:

> [...]

> aflange (317 gr) som modner betydeligt langsommere end normalt.
> Men det må være undtagelsen der bekræfter reglen.

317 gr. - det var da ellers en ordentlig "schwend". Jeg har lige
vejet den tilbageværende af de omtalte "håndgranater". Den
overskrider den deklarerede vægt, og vejer 260 gram. - En
rigtig tung "dreng".

Nu ligger den på attendedagen inde i mit rodeværelse, mens
jeg venter på at den bliver til at enten hugge eller stikke i.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt