LW 16/600 på to netværkssegmenter
Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 19-05-05 20:08

Hejsa

Mit hjemmenetværk er ved at blive lidt indviklet
Jeg har to routere, og det er sikkert noget rodere Men min printer,
en LW 16/600 sidder fysisk fast i den ene router (A) med et ip-nummer
192.168.1.10, og min anden router (B) uddeler IP-numre med 192.168.0.XXX
(den sidder kablet på den første router)

Jeg har en maskine siddende på router B; men den kan ikke se printeren
på router A - hvordan får jeg den til det? Eller kan man ikke det?

Jeg har én maskiine på hver router, og de kan fint se hinanden og deler
filer ved at [æble]+K'e fra den ene til den anden.

Begge maskiner kører OS X 10.3.

Håber mit spørgsmål og forklaring var hæderlig

/Sebastian

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-05-05 20:27

sadyhrSLET@DETTEmail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> [...]
>
> Jeg har en maskine siddende på router B; men den kan ikke se printeren
> på router A - hvordan får jeg den til det? Eller kan man ikke det?

+---+
| LW|-+
+---+ | +---+ +---+
+--| A |----| B |-+
+---+ | +---+ +---+ | +---+
|PC1|-+ +-|PC2|
+---+ +---+

Sådan her?

Dine IP adresser 192.168.1.x og 192.168.0.x falder indenfor hver deres
/24 netmaske, er du sikker på, at du har routing mellem de to? Hvad
er IP adresserne på dine maskiner? Og hvorfor har du to routere på så
lille et netværk?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 19-05-05 20:41

Hej Thomas

Det var godt nok en fin lille tegning

> +---+
> +---+ | +---+ +---+
> +--| A |----| B |-+
> +---+ | +---+ +---+ | +---+
> |PC1|-+ +-|PC2|
> +---+ +---+
>
> Sådan her?

Det ser vist rigtig nok ud, ja

> Dine IP adresser 192.168.1.x og 192.168.0.x falder indenfor hver deres
> /24 netmaske, er du sikker på, at du har routing mellem de to?

Se nu blev det jo allerede indviklet; men det håber jeg da For
maskinerne kan jo se hinanden, og det kan de via internt ip-nr, så mon
ikke?

>Hvad
> er IP adresserne på dine maskiner? Og hvorfor har du to routere på så
> lille et netværk?

Fordi nummer to router B er en trådløs router Men måske kan jeg slå
dens DHCP-ting og NAT-ting fra, så den bare opfører sig som switch? Det
ville sikkert gøre det nemmere.

Mht printer gik det op for mig, at jeg måske bare kunne finde printeren
via dens ip-.nummer, og så bruge det til at printe til?

S/ebastian

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-05-05 20:50

sadyhrSLET@DETTEmail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> Hej Thomas
>
> Det var godt nok en fin lille tegning

emacs' M-x picture-mode er god at kende

> Det ser vist rigtig nok ud, ja

> Se nu blev det jo allerede indviklet; men det håber jeg da For
> maskinerne kan jo se hinanden, og det kan de via internt ip-nr, så mon
> ikke?

Jo da. Umm, hvad var det nu, der var galt med dit netværk? Jeg havde
indtryk af, at du ikke kunne se printeren overhovedet. Hvis du
forsøger med AppleTalk, så må jeg nok bedrøve dig med, at den protokol
er ved at uddø, så du kan ikke regne med at dine routere understøtter den.

> Fordi nummer to router B er en trådløs router Men måske kan jeg slå
> dens DHCP-ting og NAT-ting fra, så den bare opfører sig som switch? Det
> ville sikkert gøre det nemmere.

Ahh. Jeg har sat min Airport til at virke som "bridge", og så deler
Cisco routeren ud af DHCP adresser. Det virker helt fint. Undgå så
vidt muligt NAT internt på dit netværk, ellers bliver det baresvært at
fejlfinde.

> Mht printer gik det op for mig, at jeg måske bare kunne finde printeren
> via dens ip-.nummer, og så bruge det til at printe til?

Det burde virke.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 19-05-05 21:00

hej Thomas

Nå ja, jeg bruger jo ikke emacs nok for tiden ;-(

Kan du forøvrigt chattes? min aim er sebidk

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> [...]
> Cisco routeren ud af DHCP adresser. Det virker helt fint. Undgå så
> vidt muligt NAT internt på dit netværk, ellers bliver det baresvært at

Tak det har jeg opdaget

> Det burde virke.

Ja men printeren har nummer 0.0.0.0 og det er nok ikke så smart ,_(
Hvordan moin jeg retter i det?

S/eb

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-05-05 21:21

sadyhrSLET@DETTEmail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> Kan du forøvrigt chattes? min aim er sebidk

Jeg prøver...
> Ja men printeren har nummer 0.0.0.0 og det er nok ikke så smart ,_(
> Hvordan moin jeg retter i det?

LaserWriter Utility. Det er for lang tid siden, at jeg har brugt det,
men det burde være nemt nok.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-05-05 23:41

On Thu, 19 May 2005 22:20:45 +0200, Thomas Bjorn Andersen wrote:

> LaserWriter Utility. Det er for lang tid siden, at jeg har brugt det,
> men det burde være nemt nok.

Det er svjh ikke nok, da man ikke kan sætte routeradresse og subnetmask
gennem det. Der skal man i stedet for telnette til printeren (efter man
har stanget den en IP-adresse med LaserWriter Utility).

--
MVH
osv...

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-05-05 00:57

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Det er svjh ikke nok, da man ikke kan sætte routeradresse og subnetmask
> gennem det. Der skal man i stedet for telnette til printeren (efter man
> har stanget den en IP-adresse med LaserWriter Utility).

Nope. Det hele sker gennem ovenstående LaserWriter Tilbehør.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Lind

Dato : 21-05-05 05:49

> Nope. Det hele sker gennem ovenstående LaserWriter Tilbehør.
>
> /Preben

Nemlig - som iøvrigt blot hedder Apple Printer Utility(-PPC)
M.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-05-05 09:04

On Sat, 21 May 2005 01:56:58 +0200, Preben Bødker Nielsen wrote:

> Nope. Det hele sker gennem ovenstående LaserWriter Tilbehør.

Ok, men så er jeg da i det mindste ikke den eneste der er galt på den:
http://www.mug.jhmi.edu/mirrors/InfoAlley/0796/10/lw.html
http://ls.berkeley.edu/mail/micronet/2003/0126.html

Det kunne selvfølgelig også være en anden der tager fejl, men hvad ved
jeg.

--
MVH
osv...

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-05-05 11:46

> [...]

> http://ls.berkeley.edu/mail/micronet/2003/0126.html
>
> Det kunne selvfølgelig også være en anden der tager fejl, men hvad ved

Jamen du (de) har da ret.
Opdager, at jeg aldrig har sat andet end IPnr. på min LW16/600.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-05-05 12:08

On Sat, 21 May 2005 12:45:32 +0200, Preben Bødker Nielsen wrote:

> Jamen du (de) har da ret.

Naturligvis

> Opdager, at jeg aldrig har sat andet end IPnr. på min LW16/600.

Det er i langt de fleste tilfælde heller ikke nødvendigt med mere, men
når man tilslutter via en printserver eller over forskellige subnets,
bliver det nødvendigt at have en routeradresse og en subnetmask på.

--
MVH
osv...