Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Compact digital kamera ? hvilke er det bed~
Fra : Brian Simonsen

Dato : 18-05-05 05:25

Hej

Skal til at købe et compact digital kamera men hvilke er det bedste . mht
optik zoom ect og må også godt være rimlig god til video . men video er kun
til legetøj

mv

Brian

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-05-05 05:47

Brian Simonsen wrote:
> [...]
> optik zoom ect og må også godt være rimlig god til video . men video er kun

Det bedste for dig er det, der opfylder dine behov/ønsker og din
prisramme bedst. Og ingen af delene fortæller du om.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-05-05 06:29

Brian Simonsen wrote:

> Skal til at købe et compact digital kamera men hvilke er det
> bedste . mht optik zoom ect og må også godt være rimlig god til
> video . men video er kun til legetøj

Canon Ixus 40/50 eller Sony T1/T3/T7.

Vil du have mere detaljeret svar? Så beskriv hvad du forventer.

------------------------------
Hvilket kamera skal jeg vælge?
------------------------------
Denne vejledning er henvendt til førstegangskøbere af digitalkameraer i
den billigere ende.

Du er velkommen til at spørge i gruppen efter konkrete anbefalinger af
kameraer. Men hvis du skal have brugbare svar, bliver du nødt til at
beskrive dine forventninger. Nedenstående burde hjælpe dig i gang.

- Fokuseringstid
Skal der tages billeder af børn, sport eller andet, der bevæger sig med
høj hastighed, er fokuseringstiden vigtig. Desværre er det sjældent
angivet når man kigger kameraer. Det er der ofte angives et den tid det
tager fra der er fokuseret til billedet tages, men det er ikke særligt
sigende for den samlede tid.

- Sensorstørrelse
Jo mindre sensoren på kameraet er, jo mere støj kommer der på
billederne, specielt ved dårlig belysning. Det gælder næsten altid at
sensorens størrelse følger kameraets. Lommekamera = kornede billeder
ved dårlig belysning.

- Røde øjne
Røde øjne skyldes at blitzen sidder for tæt på optikken. Diverse "anti
røde øjne" systemer er kun lappeløsninger og fungerer mere eller mindre
dårligt. På praktisk taget alle lommekameraer sidder blitzen tæt på
optikken.

- Billedstabilisering
Billedstabilisering hjælper til at benytte zoom, mens man holder
kameraet i hånden. Det er specielt anvendeligt når man bruger et kamera
med 6x zoom eller mere.

- Filmklip
Mange kameraer optager filmklip med 15 billeder/sekund. Dette giver
ikke en overbevisende illusion af levende billeder. Lægger du vægt på
filmklip, så gå efter minimum 25 billeder/sekund. Skal det være
ordentligt, så gå efter minimum 640x480 pixels.

- Megapixels
Glem dem. Det er billigt at lave et kamera med mange megapixels og
elendig optik, så megapixels kan ikke bruges som målestok for kvalitet.
Vil man have store papirbilleder skal der som minimum bruges 3-4MP, men
det har alle nyere kameraer.

- Digital zoom
Glem det. Digital zoom giver intet, der ikke kan ordnes i et vilkårligt
billedbehandlingsprogram. Hvis producenterne ville, kunne de lave
10.000 gange digital zoom. Men det ville fortælle verden at digital
zoom et et bluffnummer, så de lader være.

- Kameramærker
Der er mange der har brændt sig på "MegaPower 20MP lommekamera til kun
599,-". Det er sikrest at gå efter mærkevare, når man er førstegangs-
køber: Mærkevarekameraerne virker måske dyrere, men der er større
sandsynlighed for at det er af ordentlig kvalitet. Mærkevare er Canon,
Nikon, Sony, Kodak, HP, Panasonic, Konica/Minolta, Olympus, Ricoh,
Samsung.

- Hukommelseskort
De mest udbredte kort er CF (Compact Flash) og SD (Secure Digital).
Mindre udbredte standarder som xD eller MemoryStick koster typisk noget
mere pr. MB end CF og Sd. Vil man optage filmklip, kræves der ofte et
højhastighedskort for at benytte højeste kvalitet.

- Macro
Macro er billeder taget tæt på motivet, f.eks. blomster eller insekter.
De fleste digitalkameraer går ned til 10cm fra motivet, men hvis det er
noget du vil bruge, så find et kamera der kan gå endnu tættere på.

- Skærm
Skærme til digitalkameraer går typisk fra 1.5" til 2.5". Nogen skærme
er meget svære at bruge i dagslys, så det er værd at kigge efter
modeller der ikke har dette problem.

- Batterier
Valget står mellem standard batterier eller specialbatterier. Standard-
batterier er normalt billigere og specialbatterier holder normalt
længere. Vær opmærksom på at nogen digitalkameraer dræner ikke-
genopladelige batterier på meget kort tid.

Fra : Nyrup

Dato : 18-05-05 09:29

Smut ned i ALDI og køb et kamera!...

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-05-05 10:24

Nyrup wrote:
> Smut ned i ALDI og køb et kamera!...

Synes du selv det var et konstruktivt indlæg?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : Jakob

Dato : 18-05-05 10:39

In article <428afcc1$0$263$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Nyrup" <p
(spam-fjerner)nyrup@hotmail.com> says...
> Smut ned i ALDI og køb et kamera!...

Ja og smut du ud og leg på vejen.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Peter Vistesen

Dato : 18-05-05 15:40

Hej Brian

Jeg vil som jeg altid plejer at gøre kigge efter tests på internettet, og
jeg har fundet følgende til dig, det skal dog også siges at de ældre
modeller i serien også var meget roste.
http://www.tipa.com/awa_detail_2005.lasso?-Search=Action&-Table=web&-Database=awards_2005&-KeyValue=7
og så koster den kun 2800-2900 kr det er da rimeligt...

(Har en kammi der har en lidt ældre model tror det er en 5600, den er han
glæd for og tager gode billeder taget i betragtning af at der er et kompakt
kamera)

Meld lige tilbag om hvad du bestemme dig for...