Langtidstegning af kylling.
Fra : Heidi B.

Dato : 17-05-05 07:20

Hej.

Hvor lang tid skal en kylling have ved hvor mange grader hvis jeg vil prøve
og langtidstege den?

--
Hilsen
Heidi B.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-05-05 10:47

"Heidi B." <Heidi.Bojsen@kattentdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor lang tid skal en kylling have ved hvor mange grader hvis jeg vil
> prøve og langtidstege den?

Hvis den vejer ca. 1,5Kg, kan du prøve med 120 grader i 2½-3 timer. Afpas
tiden, hvis den er hhv. større eller mindre. Stik evt. en kødpind ind ved
låret, når den er ved at være færdig. Kødsaften, der kommer ud, skal være
klar. Og vær forberedt på, at kødet simpelthen falder af benene. Den bliver
utroligt lækker, men skindet bliver ikke specielt sprødt.

Jeg laver alle mine kyllinger på ovenstående måde, med undtagelse af dem,
der om sommeren står på en øldåse i kuglegrillen

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : jones_net

Dato : 19-05-05 10:26

> Jeg laver alle mine kyllinger på ovenstående måde, med undtagelse af dem,
> der om sommeren står på en øldåse i kuglegrillen

Hov, det var ikke info nok til mig - kan du ikke skrive lidt mere om dette?
Skal man f.eks. tømme dåsen først, eller skal der reelt bruges 2 dåser med
øl til denne event (en til mig, og en til grillen)?

/J

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-05-05 10:38

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hov, det var ikke info nok til mig - kan du ikke skrive lidt mere om
> dette? Skal man f.eks. tømme dåsen først, eller skal der reelt bruges
> 2 dåser med øl til denne event (en til mig, og en til grillen)?

Jeg skal ikke kunne udtale mig om dine behov, men jeg klarer mig sjældent
med færre end tre-fire dåser. Den ene tømmer jeg 2/3 og efterfylder med alt,
hvad jeg kan finde af krydderurter og hvidløg i haven/drivhuset. Resten
slukker jeg kokkens (hals)brand med. Sådan en kylle tager jo snildt en time
eller mere i grillen.

Jeg kan anbefale Urquell, der fås i passende 33cl dåser i bl.a. Metro. Det
er samtidig en fremragende
sommer/grill/efter-græsslåning/efter-fodboldkamppilsner.

Fra : jones_net

Dato : 19-05-05 11:12

> [...]
> hvad jeg kan finde af krydderurter og hvidløg i haven/drivhuset. Resten
> slukker jeg kokkens (hals)brand med. Sådan en kylle tager jo snildt en

Og så afbalancerer du bare fuglen ovenpå dåsen i grillen?

/J

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-05-05 11:43

> Og så afbalancerer du bare fuglen ovenpå dåsen i grillen?

Dåsen godt op i dåsen, og ja; så afbalancerer jeg. Hvis du får dåsen langt
nok op, kan du bruge spidsen af lårene (fuglens, altså) til at støtte med på
risten - det passer lige nøjagtigt.

Fra : jones_net

Dato : 19-05-05 12:11

> [...]
> nok op, kan du bruge spidsen af lårene (fuglens, altså) til at støtte med

Jeg vil strax iføre mig sløringsnet og khaki-bukser, og så vil jeg i ly af
natten slagte en af naboens kyllinger, for det lyder sq lækkert!

Takker

/J

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 19-05-05 14:02

[Jens Bruun | Thu, 19 May 2005 12:42:45 +0200]

>Dåsen godt op i dåsen, og ja; så afbalancerer jeg. Hvis du får dåsen langt
>nok op, kan du bruge spidsen af lårene (fuglens, altså) til at støtte med på
>risten - det passer lige nøjagtigt.

hehehe, lige dén beskrivelse gav mig lyst til at lave selvsamme grillstegte
kylling i weekenden :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 21-05-05 01:02

> [...]
> alt, hvad jeg kan finde af krydderurter og hvidløg i haven/drivhuset.
> Resten slukker jeg kokkens (hals)brand med. Sådan en kylle tager jo snildt

En hel time - det må være en kalkun du lige har taget ud af fryseren. Smid
fuglen i mikrobølgeovn til den er så varm, at du netop kan røre ved den, og
læg den så på hickory-trækullene der imens er maximalt rygende og
varmeudstrålende.(kan træsort smages - er el-grill smagsfattigt? Kul er
kul - trækul er næsten rent carbon-grundstof, C . Kan man ikke pensle det
grillede med passende træ-tjære ligesom at røget sild idag ikke har set røg,
kun det væsentlige og smagende kemikalie. Hvis cancerogenerne fra trærøgen
skal suges ind i det grillede kød, skal der så være få millimeter fra glød
til rist eller skal der netop være lang afstand - og spildes ikke
hovedparten af røg-smagsstofferne - går op i luften?)

> Jeg kan anbefale Urquell, der fås i passende 33cl dåser i bl.a. Metro. Det
> er samtidig en fremragende
> sommer/grill/efter-græsslåning/efter-fodboldkamppilsner.

Irma har også den skønne superbitre tjekkiske pilzner p.t. - men udover at
humle gør læskende er der vel ikke snobberegler ellere fornuftsregler for at
håndbold, hæk-beskæring eller visse kødtyper forliges bedre til weiss-beer
eller lignende?

Let your senses guide you, siger Nietzsche - regler er pestilens vedr mad og
drikke - tør man nyt, finder man ny oplevelser, og i ved julens familiebesøg
kan man få nok af stiv gammeldags etikette.Kejserens ny klær, bør være
gastronomiens bibel.

Og belgisk øl kræver altså ikke "de gourmet-politisk korrekte" store
tulipanglas for at smage godt - temperaturen er vigtigere - og i Fakta så
jeg idag et særligt elektrisk vintermometer, så de der er til
regel-videnskab kan sætte tal på perfektionen.

Når du er en hel time om at grille, har du så ikke fået bedøvet dine
smagsløg med øl inden retten kan serveres?

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 14:24

> [...]
> Skal man f.eks. tømme dåsen først, eller skal der reelt bruges 2 dåser med
> øl til denne event (en til mig, og en til grillen)?

Hej

Pipfugl på dåse kan klart anbefales *S*
Her er et link
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=13647&Pipfugl%20p%C3%A5%20d%C3%A5se%20(%20Kylling%20p%C3%A5%20d%C3%A5se%20)
Jeg kender den som Jan og Miriam Glæsels opskrift, fra Brug Låget.

Hilsen Ditte

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-05-05 14:43

"Ditte" <ditte-1977tamuin.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=13647&Pipfugl%20p%C3%A5%20d%C3%A5se%20(%20Kylling%20p%C3%A5%20d%C3%A5se%20

Nogen pynter sig med lånte fjer. Oprindelseslandet er ikke Danmark. Kylling
på dåse i kuglegrill er lige så amerikansk som burger, Coca-Cola og - nåja;
kuglegrill...

Fra : Bo Warming

Dato : 21-05-05 00:42

> [...]
>
> Nogen pynter sig med lånte fjer. Oprindelseslandet er ikke Danmark.
> Kylling på dåse i kuglegrill er lige så amerikansk som burger, Coca-Cola

Hvad for en snobbe-moral overtrædes af brug af det grimme, men
varmeøkonomiske monstrum?

Når jeg griller, lægger jeg en masse bageplader på plænen, hævet et par
centimeter over græsset med mursten, og så et gammeldags lejrbål. Er det god
spejdermoral? Hverken Immanuel Kants etik eller de ti bud, gør sig til
dommer over om trækul, pejsebrænde eller gamle spånpladerester giver
"moralske gløder".

Idag så jeg nogle kommunale blomsterbede fyldt op med mørke-rødbrune
barkrester - intet grønt. Udfra vanetænkning var det "amoralsk", for ukrudt
er kønnere og livfuldt. Jeg er spændt på om det er mellemstadie til noget
grønt.

Men Jens Bruun finder det amoralsk/amerikansk at drikke hvidvin af
rødvinsglas? Og strafbart hvis de også er beskidte? Vinguden Dionysos var
ikke kendt for moraliseren - snarere for ekstase og satyr-erotik. Skal der
ikke være en krænket part, før noget er underlødig amerikansk moral.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-05-05 10:09

> Hvad for en snobbe-moral overtrædes af brug af det grimme, men
> varmeøkonomiske monstrum?

Aner det ikke. Jeg forstår ikke, hvad du siger.

> Når jeg griller, lægger jeg en masse bageplader på plænen, hævet et
> par centimeter over græsset med mursten, og så et gammeldags lejrbål.
> Er det god spejdermoral?

Hvad er spejdermoral?

> Hverken Immanuel Kants etik eller de ti bud,
> gør sig til dommer over om trækul, pejsebrænde eller gamle
> spånpladerester giver "moralske gløder".

Nope, Kant og de ti bud har nok haft vigtigere ting at beskæftige sig med.

> [...]
> barkrester - intet grønt. Udfra vanetænkning var det "amoralsk", for
> ukrudt er kønnere og livfuldt. Jeg er spændt på om det er

Hmm. Moral er ikke lige det, jeg bruger allermest tid på at tænke over -
slet ikke, når jeg ser barkrester i kommunale blomsterbede, men sådan er vi
jo så forskellige.

> Men Jens Bruun finder det amoralsk/amerikansk at drikke hvidvin af
> rødvinsglas?

Som sagt tænker jeg ikke så meget over moral/umoral/amoral. Om det er
særligt amerikansk, skal jeg ikke kunne sige. Dog ved jeg, at amerikanere i
visse sammenhænge går særligt meget op i form, hvor indhold så kommer i
anden række.

> Og strafbart hvis de også er beskidte?

Ja, hvis du er restauratør, og serverer vin i vinglas, der pga. dårlig
hygiejne er inficereret med fækale streptokokker, så er det faktisk
strafbart.

> Vinguden Dionysos
> var ikke kendt for moraliseren - snarere for ekstase og satyr-erotik.

Og?

> Skal der ikke være en krænket part, før noget er underlødig
> amerikansk moral.

Jeg forstår dig stadig ikke. Hvad er det, du prøver at sige?

Fra : Mogens

Dato : 21-05-05 15:47

> Jeg forstår dig stadig ikke. Hvad er det, du prøver at sige?

Det er du ikke ene om. Bo Warming er rablende gal, og huserer i den
nyhedsgrupper med sædvanligvist vanvittige indlæg. Gør som vi andre: Put
ham i kill-filteret. Hvis ingen besvarer hans tåbelige indlæg, så undgår
vi helt at besværes med dem.

Mogens

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-05-05 20:17

"Mogens" <mail@mogenslunde.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis ingen besvarer hans tåbelige indlæg, så
> undgår vi helt at besværes med dem.

Jeg oplever intet besvær med Bo Warming. Gjorde jeg, svarede jeg ikke på
hans indlæg. Bo Warmings indlæg er som oftest nogle af de mindst tåbelige,
man kan læse på usenet.

Jeg bruger heller ikke kill-filter. Det overlader jeg til de lidt mere
selvhøjtidelige typer, der finder det nødvendigt at stive egoet lidt af ved
at oplyse en ellers ligeglad omverden om, hvem der befinder sig i deres
filter.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 22-05-05 22:53

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:
> [...]
>r2.cybercity.dk

>Jeg oplever intet besvær med Bo
>Warming. Gjorde jeg, svarede jeg ikke på

Aaarhhh....der strammer du vist skruen...!!! Prøv lige at læse
hans 2 indlæg i denne tråd - og ikke mindst dit svar til det ene.

Vh. JIB

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-05-05 07:09

"Jørn Ibsen (slet RAGVW)" <j-ibsen@RAGVWget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:11167989730.00742908966002531@dtext.news.tele.dk

> Aaarhhh....der strammer du vist skruen...!!! Prøv lige at læse
> hans 2 indlæg i denne tråd - og ikke mindst dit svar til det ene.

Bemærk, jeg skriver "som oftest".