Stavekontrol i Pages
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-05-05 18:19

Der er viat blevet spurgt om det her før: har Pages dansk stavekontrol?
Når jeg åbner stavekontrollen, ser jeg slet ikke den rullemenu, hvor jeg
skulle kunne skifte sprog (iflg. manualen).
Hvad var det nu, det hed, det program man kan installere som alternativ
stavekontrol?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 16-05-05 18:28

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> skulle kunne skifte sprog (iflg. manualen).
> Hvad var det nu, det hed, det program man kan installere som alternativ

cocAspell
<http://cocoaspell.leuski.net/>

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-05-05 18:51

Mogens Thyregod <moth@gmothsoft.dk> wrote:

> cocAspell
> <http://cocoaspell.leuski.net/>

Og det er noget hø at få til at dutte i Pages

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 16-05-05 18:55

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Og det er noget hø at få til at dutte i Pages

Version 2.0b fungerer uden problemer her.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-05-05 19:24

Mogens Thyregod <moth@gmothsoft.dk> wrote:

> Version 2.0b fungerer uden problemer her.

den danske ordliste i Pages?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 16-05-05 20:25

> den danske ordliste i Pages?

dsdo: The Comprehensive Danish Dictionary
© 1998-2004 SkÂne SjÊlland Linux User Group <bestyrelsen@sslug.dk> and
the contributors.
Sakset fra About this dictionary...

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-05-05 21:05

Mogens Thyregod <moth@gmothsoft.dk> wrote:

> dsdo: The Comprehensive Danish Dictionary
> [...]

Det er måske, fordi det er hen under aften, at jeg ikke kan se det. Nu
har jeg installeret Cocoaspell. Hvordan kommer den så frem og står til
rådighed i programmet - f.eks. i TextEdit? Jeg kan ikke se den i nogen
menuer.

For at få dansk stavekontrol skal man gå til et FTP-site. Jeg går ud
fra, at den danske ordbog ligger i den mappe, der hedder "da". Her
ligger der fire filer:

aspell-da-0.50.1-0.tar.bz2
aspell-da-0.50.1-0.tar.bz2.sig
aspell5-da-1.4.42-1.tar.bz2
aspell5-da-1.4.42-1.tar.bz2.sig

Cocoaspell-sitet har en diskussion om, hvad man skal hente. Det bliver
jeg ikke så meget klogere af. Jeg har taget dem alle fire og lagt dem
løst i Library/Application Support/cocoAspell/

Og hvad sker der så? Skulle jeg så kunne kontrollere stavning,
hvorsomhelst på min Mac?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Martin Bech

Dato : 16-05-05 23:15

In article <1gwocym.1klvdwg1npzjr8N%xossmidt@tdcadsl.dk>,
xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> [...]
> jeg ikke så meget klogere af. Jeg har taget dem alle fire og lagt dem
> løst i Library/Application Support/cocoAspell/

Det er aspell5-da-1.4.42-1.tar.bz2 du skal bruge, men den skal pakkes ud
først med expander. Så får du en mappe der hedder aspell5-da-1.4.42-1,
og den skal placeres i Library/Application Support/cocoAspell/, hvor
der måske ligger en mappe med engelsk i forvejen.

Derefter skal du ind i systemindstillinger hvor der er kommet et ekstra
ikon nederst: "Spelling". Aktiver dansk.

--
Med venlig hilsen / Greetings

Martin Bech
mail: Fjern / remove XYZ

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-05-05 15:20

Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:

> [...]
>
> Derefter skal du ind i systemindstillinger hvor der er kommet et ekstra
> ikon nederst: "Spelling". Aktiver dansk.

Gjort. Og skulle den så komme til syne i en menu i de enkelte
programmer? - Undskyld, hvis det virker som et dumt spørgsmål. Men jeg
kan ikke se den. Maskinen skal måske genstartes.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Martin Bech

Dato : 17-05-05 17:58

In article <1gwpros.1gvzmum13uhvbsN%xossmidt@tdcadsl.dk>,
> [...]

> programmer? - Undskyld, hvis det virker som et dumt spørgsmål. Men jeg
> kan ikke se den. Maskinen skal måske genstartes.

En genstart skader jo aldrig. Derefter skal du gå ind "Spelling" som er
nederste punkt i Edit-menuen i de programmer du vil lave stavekontrol i.
Så tror jeg det kører.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-05-05 18:43

Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:

> En genstart skader jo aldrig. Derefter skal du gå ind "Spelling" som er
> nederste punkt i Edit-menuen i de programmer du vil lave stavekontrol i.
> Så tror jeg det kører.

I Texredit er der dansk ("aspell"). Men den retter eller reagerer rent
faktisk ikke, når jeg har valgt dansk. I Pages er der stadig ikke noget.

Jeg har fundet denne her artikel, som jeg skal til at studere:

http://www.theilgaard.dk/artikler/MOSXdk-DKstavekontrol.html

Jeg skrev "cocoa" i Spotlight. Og så fik jeg et gammelt indlæg her i
gruppen udpeget, som blev åbnet i Textedit. Det er helt utroligt, hvad
Spotlight kan.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Kell Christensen

Dato : 17-05-05 19:25

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> I Pages er der stadig ikke noget.

Jeg fik det fint til at virke i Mail, har du prøvet der?

Kell

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-05-05 07:10

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> Jeg fik det fint til at virke i Mail, har du prøvet der?
>
> Kell

Ja, den findes på menuen i Mail. Hvad med MacSoup? Skulle den være
tilgængelig her?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 18-05-05 07:23

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Ja, den findes på menuen i Mail. Hvad med MacSoup? Skulle den være
> tilgængelig her?

Nej, MacSOUP er ikke et Cocoa-program

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-05-05 23:22

Mogens Thyregod <moth@gmothsoft.dk> wrote:

> Nej, MacSOUP er ikke et Cocoa-program

Det har ikke noget at gøre med om programmet er et cocoaprogram eller
ej, men om hvorvidt programmet kan abonere på "services". MT newswatcher
er et eksempel på et cabon program der kan dette.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : ammentorp@gmail.com

Dato : 12-06-05 17:52

Martin Bech wrote:

> En genstart skader jo aldrig. Derefter skal du gå ind "Spelling" som er
> nederste punkt i Edit-menuen i de programmer du vil lave stavekontrol i.
> Så tror jeg det kører.

Jeg kan desværre ikke få det til at køre. Har hentet den seneste
(beta) af Cocoaspell, installeret med held, hentet den rigtige ordbog,
lagt den det rigtige sted, logget ud + ind, endda genstartet uden held.
Ingen dansk ordbog. Kun en masse engelske i forskellige udgaver.

hvad gør jeg forkert?

venlig hilsen

Martin

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 12-06-05 18:06

<ammentorp@gmail.com> wrote:

> [...]
> lagt den det rigtige sted, logget ud + ind, endda genstartet uden held.
> Ingen dansk ordbog. Kun en masse engelske i forskellige udgaver.

Jeg svarer selv

altså: Fra todligere har jeg en Aspell mappe i appl. supp. Havde ikke
set den ny Cocoaspell mappe.

Tilgengæld for at dansk nu virker i Textedit, er der ingen stavekontrol
overhovedet i Mail...

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Martin Bech

Dato : 12-06-05 22:15

In article <1118595110.543177.49220@g44g2000cwa.googlegroups.com>,
ammentorp@gmail.com wrote:

> Ingen dansk ordbog. Kun en masse engelske i forskellige udgaver.

HAr du aktiveret den danske ordbog i Systemindstillinger | Spelling ?

Og du har et åbent dokument i Mail, så der rent faktisk er noget
skrivbart som kan stavekontrolleres?

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 12-06-05 22:39

Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:

> HAr du aktiveret den danske ordbog i Systemindstillinger | Spelling ?
>
> Og du har et åbent dokument i Mail, så der rent faktisk er noget
> skrivbart som kan stavekontrolleres?

Jep alt det var gjort - og er gjort igen: Spotlight fandt, jeg smed ud
og geninstallerede. Vupti.

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie