Mit web-site æder harddiskplads...;-O
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-01 01:09

Mit web-site æder harddiskplads...;-O

Jeg har det problem, at mit web-site nu består af 14.457 filer, som
tilsammen fylder 704.311.790 bytes, men de æder 1,8 gigabytes på en 4
gigabytes harddisk.

Jeg har eksperimenteret med, om jeg kunne dele mit web-site op på flere
harddiske, ved at have henvisninger i hovedfolderen, men det kan min
serversoftware Quid Pro Quo ikke finde ud af.

Det ville jo ellers være en kæmpe fordel, hvis jeg kunne formatere mine
harddiske i op flere mindre partions, så de enkelte sektorer ikke fylder
så meget.

Problemet vil jo blive selvforstærkende, hvis jeg går op i endnu større
harddiske, så jeg skal finde en bedre løsning.

Er der nogen som har nogle gode forslag...?

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-05-01 01:19

In article <3B158B9B.547000C1@niels-ebbesen.net>,
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Er der nogen som har nogle gode forslag...?

HFS+. Med en sektorstørrelse på 4k, er det ret ligegyldigt om din HD er
på 4 eller 40 Gb.

Hvilket OS var det du kørte?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-01 09:17

Martin Edlich wrote:

> HFS+. Med en sektorstørrelse på 4k, er det ret ligegyldigt om din HD er
> på 4 eller 40 Gb.

Jeg vil straks gå i gang med at tjekke op på det med en HFS+
formatering, for 50% af filerne fylder fra 1 til 3 Kilobytes.

> Hvilket OS var det du kørte?

På web-serveren kører jeg med MacOS 8.5 - hvis jeg husker ret, så kan
alle systemer over 8.0 håndtere HFS+ formatering.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-05-01 11:22

In article <3B15FDFC.B52EF58@niels-ebbesen.net>,
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> På web-serveren kører jeg med MacOS 8.5 - hvis jeg husker ret, så kan
> alle systemer over 8.0 håndtere HFS+ formatering.

HFS+ blev introduceret med OS 8.1.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-05-01 17:05

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg vil straks gå i gang med at tjekke op på det med en HFS+
> formatering, for 50% af filerne fylder fra 1 til 3 Kilobytes.

Du kunne evt. bruge PlusMaker
<http://www.alsoft.com/PlusMaker/index.html> hvis du vil undgå en
formatering, men jeg har dog ikke selv nogen erfaringer med det.

--
René

Fra : Peter Perlsø

Dato : 02-06-01 09:17

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> På web-serveren kører jeg med MacOS 8.5 - hvis jeg husker ret, så kan
> alle systemer over 8.0 håndtere HFS+ formatering.

Opdater dog til 8.6...

--
- Peter
http://haxor.dk - Mac news portal

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-06-01 23:17

Peter Perlsø wrote:

> Opdater dog til 8.6...

Ahmmm... 8.6 har et par temmelig kedelige bucks, som jeg ikke bryder mig
om, og til mit formål ka' det ikke noget som 8.5 ikke kan.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Perlsø

Dato : 03-06-01 09:56

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ahmmm... 8.6 har et par temmelig kedelige bucks, som jeg ikke bryder mig
> om, og til mit formål ka' det ikke noget som 8.5 ikke kan.

Hvad har 8.6 af bugs der forhindrer dig at opgradere? Det er jo en
bug-fix af 8.5.x...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-06-01 11:08

Peter Perlsø wrote:

> Hvad har 8.6 af bugs der forhindrer dig at opgradere? Det er jo en
> bug-fix af 8.5.x...

Det system 8.5 som web-serveren kører med er voldsomt barberet, og de
bug-fix der er i 8.6 er rettet mod funktioner, som jeg har fjernet eller
ikke bruger.

Det er sådan, at Quid Pro Quo kræver ca. 1 Mb RAM for hver bruger,
d.v.s. at jo mere RAM man giver programmet, jo flere samtidige brugere
kan det håndtere.

Derfor har jeg faktisk overvejet at at køre med system 7.6.1 fordi det
bruger mindre RAM, men "besparelsen" er ikke så stor at det er
ulejligheden værd.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-01 15:03

Hej Peter

- Bl.a. er skrifthåndtering i 8.6 rent ud sagt elendig, hvis man har flere
skrifter end de, der installeres med systemet, så man alligevel skal bruge
Apple Fonts Manager Update 1.0

- Og så er 'Finder' og 'System' og 'System Resources' filerne dimensioneret
alt for små, så Finder pludselig kan finde på at quitte, - selv bare med
Tekst & Lyd åben.

- Og for dem, der bruger Apple Language Kits, er OS 8.6 noget af en prøvelse
i både hebraisk/arabisk og især japansk.

Peter Perlsø wrote:

> Hvad har 8.6 af bugs der forhindrer dig at opgradere? Det er jo en
> bug-fix af 8.5.x...

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Peter Perlsø

Dato : 03-06-01 16:16

> [...]
> skrifter end de, der installeres med systemet, så man alligevel skal bruge

Jep, som er gratis tilgængelig.

> [...]
>

> - Og for dem, der bruger Apple Language Kits, er OS 8.6 noget af en prøvelse
> i både hebraisk/arabisk og især japansk.

Det sidste kan jeg ikke udtale mig om.

Hvad du ellers sige, kender jeg ikke noget til, men jeg har personligt
heller ikke brugt OS 8.6.

Jeg kan dog sige, at det var en succes med OS 8.6 på mac'erne for wet
firma jeg legede computerpasser for. Tidl. havde de mange problemer med
Mac OS 8.1 og 8.5.x - ved 8.6 + Font Manager Update kørte alt perfekt.

Gad vide om det er derfor jeg blev sagt op..? :)

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 03-06-01 10:03

> [...]

^^^^^
> om, og til mit formål ka' det ikke noget som 8.5 ikke kan.

LMAO! Er du sikker på at du ikke mener bugs?
8.5 har mange flere bugs.
--
Jesper Oersted. My mailaccount is spamfiltered by ORBS.
http://www.orbs.org.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-01 14:54

Hej Niels

Jeg vil dog anbefale, at du opdaterer til 8.5.1, hvis du ikke allerede har
gjort det, men jeg vil give Peter B. ret i, at du bør opgradere med til OS
9.1 istedet for. Den er faktisk langt bedre til at håndtere mange
diske/partitioner end både 8.5.x og 8.6.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-06-01 00:02

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> 9.1 istedet for. Den er faktisk langt bedre til at håndtere mange
> diske/partitioner end både 8.5.x og 8.6.

Ligegyldigt - for freeware versionen af web-server programmet Quid Pro
Quo kan kun serve et enkelt rot direktory, og alt i det pågældne
direktory skal ligge på samme disk, jeg har forsøgt at lægge
henvisninger til direktories, der er placeret på andre diske i rot
direktory, men det fugerer ikke.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-05-01 02:04

Hej Niels

Jeg går ud fra, at din 'web HD' er HFS+ formatteret? - Hvis den ikke er
det, kan du _uden_ at slette noget plusformattere den med Alsoft PlusMaker
1.04. Den sætter sektorstr. helt ned til 512 bytes, hvilket er det absolut
maksimale (eller minimale -) ) for en HFS+ disk.

Der findes også programmer, der kan optimere selve de filer, der er i et
site til det maksimale - altså til at fylde mindst mulig. Programmet hedder
DupliMizer 2.2.
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&id=7700/DupliMizer.sit.hqx>,

Et andet program er HTML-OptimizerPlus 3.2. Den kan arbejde med op til 15
mapper på en gang.
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&id=8957/OptimizerPlus.sit.hqx>.

Et tredie program er OptimaHTML 2.1, der arbejder på lignende måde.
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&id=3292/download.cgi?OptimaHTML-21.hqx>.

Et fjerde program - VSE Web Site Turbo 4.0 - synes umiddelbart at se ud til
at være det bedste til dit formål.
<http://vse-online.com/web-site-turbo/index.html>

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 31-05-01 05:42

> [...]

> harddiske, så jeg skal finde en bedre løsning.
>
> Er der nogen som har nogle gode forslag...?

Brug DiskCharmer til at omformattere nævnte HD til HFS+ med en
blokstørresle på 0.5 KB , $10 shareware.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-01 12:59

Jesper Ørsted wrote:

> Brug DiskCharmer til at omformattere nævnte HD til HFS+ med en
> blokstørresle på 0.5 KB , $10 shareware.

Det ka' vel gøres gratis med Apple's Diskværktøj...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-05-01 14:18

In article <3B1631E9.66436DE4@niels-ebbesen.net>,
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det ka' vel gøres gratis med Apple's Diskværktøj...!

Mener kun den går ned til 4k.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-01 14:47

Martin Edlich wrote:

> Mener kun den går ned til 4k.

Det er helt fint, jeg har kikket lidt på fil-størrelserne, og 2/3 dele
af filerne fylder typisk mellem 1,6 og 5 Kilobytes, så en sektor
størrelse på 5 Kilobytes vil være passende, og det vil med garanti gi'
en hel masse diskplads.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-05-01 20:46

Hej Niels

Køb dig dog Alsoft Plusmaker! - så sparer du i den sidste ende endnu mere
plads.

- Og hvis du gerne vil prøve den, før du køber, så send mig en mail
off-list, så kan jeg sende dig en demo. Det vil blot kræve, at du har et
diskettedrev og CD drev, da du skal starte op fra system CD og køre
Plusmaker fra diskettedrevet.....

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Perlsø

Dato : 02-06-01 09:17

> Mener kun den går ned til 4k.

Korrekt. Fx. plusMaker tillader dig at gå helt ned til 512 byte om jeg
ikke husker galt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-05-01 19:59

Hej Jesper

Du skal faktisk være varsom med at bruge DiskCharmer til at formattere
harddiske med. - Den kan virkelig lave ged i det, så disken bliver ulæselig
for et Apple installationsprogram.

Blokstr. vil godt nok blive 0,5kb, men filstr. vil stadig være de 4kb som
hvis du bruger Apple eget formatteringsværktøj - Drive Setup / Diskværktøj.

Og som sagt, så kan Alsoft Plusmaker konvertere en allerede formatteret disk
_uden_ datatab! - Og det tror jeg vil være væsentlig for Niels at tage med i
betragtning.

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 31-05-01 21:52

> [...]
> _uden_ datatab! - Og det tror jeg vil være væsentlig for Niels at tage med i

Jeg har aldrig haft problemer med DiskCharmer og hvis du vælger "Only
Erase Disk Catalog" laver du kun en logisk formattering, ikke en
grundforamttering. Du kan vælge blokstørrelse i HFS+ block size.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-01 23:05

> [...]

> _uden_ datatab! - Og det tror jeg vil være væsentlig for Niels at tage med i

Nej jeg har rødder i den grafiske branche, hvor det er kutyme med mange
og store harddiske, incl. mine AppleShare server diske, så har jeg 11
stykker på mit skrivebord, og de er i størrelserne fra 1 til 8 giga, så
jeg kan sagtens flytte rundt og mingelere med pladsen.

Og jeg kunne aldrig drømme om at foretage en om-formatering fra HFS til
HFS+ med data på disken, og jeg har også et særdeles fornuftigt forhold
til back-up, jeg har fyldt 52 CD-ROM'er siden årsskiftet.

Niels Riis Ebbesen

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 31-05-01 14:45

newsspam2@mail.edlich.dk,Ny-Internet writes:

>Mener kun den går ned til 4k.
>
>--
>MVH Martin Edlich
>Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
>(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
>http://www.edlich.dk

Skal man ikke formatere harddisken, hvis man skal partionere harddisken om
til HFS+ ?
Jeg mener så må man jo have lavet backup først`
Har jeg forstået det sådan rigtigt, at med andet software kan man lave den
om uden at formatere og(hvis man tør) partionere uden at miste data?

Hilsen Hanne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-05-01 19:05

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Skal man ikke formatere harddisken, hvis man skal partionere harddisken om
> til HFS+ ?

Alsoft har et program, jeg mener det hedder PlusMaker, som kan
konvertere HFS til HFS+ uden at slette partitionen.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 31-05-01 21:45

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Alsoft har et program, jeg mener det hedder PlusMaker, som kan
> konvertere HFS til HFS+ uden at slette partitionen.

Det han man ikke brug for hvis man kan backuppe til en anden disk

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-05-01 20:41

In article <fc.0073fb6b0332de253b9aca0065b84df0.332df73@net.dialog.dk>,
"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Jeg mener så må man jo have lavet backup først`

Jeg regner da med at Niels har en back-up af sit site.

> Har jeg forstået det sådan rigtigt, at med andet software kan man lave den
> om uden at formatere og(hvis man tør) partionere uden at miste data?

Der plejer altid at stå at man skal tage back-up af vigtig data først
alligevel.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-05-01 20:41

Hej Hanne

Hvis du vil _partitionere_ en HD, hvor der er installeret på i forvejen, ja,
så skal du tage Backup. Alt vil blive slettet ved en partitionering.

Men hvis du vil _konvertere_ en normal HFS disk til HFS+, så kan det _kun_
gøres med Alsoft Plusmaker 1.03 eller nyere: Kort sagt arbejeder Plusmaker
ligesom Speeddisk, - flytter data, - konverterer, - blytter tilbage, -
flytter nye data og konverterer og flytter igen tilbage osv...

_Ingen_ andre programmer kan gøre dette på en ATA/IDE harddisk. - MEN, - hvis
du har SCSI diske i normal HFS, kan man bruge Apple HD SC Installer til at
partitionere disken _uden_ datatab - og _kun_ hvis den sidder på SCSI bus 0
ID 0. Det anbefales dog at lave en backup alligevel, før man partitionerer.

Apple Drive Setup / Diskværktøj giver en sektorstr. på 512 bytes med en
minimal filstr. på _4 kb_. Alsoft Plusmaker giver en sektorstr. på 512 bytes
med en min. filstr. på _1 kb_. Den er virkelig pengene værd! - Jeg har
konverteret mange HFS diske til +-format med den.

mvh. Erik Richard

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 31-05-01 22:12

kml.ers@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
>Hej Hanne
>
>Hvis du vil _partitionere_ en HD, hvor der er installeret på i forvejen,
>ja,
>så skal du tage Backup. Alt vil blive slettet ved en partitionering.

Ok, det er nu også sådan jeg har gjort, men blev pludselig i tvivl om man
med omtalte software roligt kunne lave processen uden backup. Jeg ville nu
aldrig turde det, men jeg er jo heller ikke en rigtig mand

Hilsen Hanne

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-01 23:16

> [...]

> med en min. filstr. på _1 kb_. Den er virkelig pengene værd! - Jeg har
> konverteret mange HFS diske til +-format med den.

Jeg er til store SCSI-diske og helst ultra wide modellerne, jeg har
faktisk kun en ATA/IDE harddisk, og det er startdisken i min G3'er, og
på den ligger der kun System og programmer, så på den er der rigeligt
plads, for der skal ikke ligge andet på den disk.

Hvad koster Alsoft's Plusmaker, og hvordan har dens HFS+ formatering det
sammen med diskværktøjer som Norton.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-01 23:16

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-06-01 14:41

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvad koster Alsoft's Plusmaker, og hvordan har dens HFS+ formatering det
> sammen med diskværktøjer som Norton.

HFS+ har én stor ulempe:

Det bedste defragmenterings program, Disk Express PRO fra alsoft, kan
ikke håndtere HFS+. Især til servere er DEP et godt valg, idet der kan
defragmenteres mens der arbejdes på partitionen.

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 02-06-01 14:52

> [...]

> ikke håndtere HFS+. Især til servere er DEP et godt valg, idet der kan
> defragmenteres mens der arbejdes på partitionen.

Ja, Alsoft har sovet på laurbæerne.

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-06-01 15:15

In article <1eudoup.1lvq75lsbsgi8N%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Det bedste defragmenterings program, Disk Express PRO fra alsoft, kan
> ikke håndtere HFS+. Især til servere er DEP et godt valg, idet der kan
> defragmenteres mens der arbejdes på partitionen.

Udbyttet af en defragmentering er ikke nævneværdigt stort mere.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-01 15:45

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> HFS+ har én stor ulempe:

Hvilke ulemper udover, at man pt ikke kan bruge DiskExpress Pro?

> Det bedste defragmenterings program, Disk Express PRO fra alsoft, kan
> ikke håndtere HFS+. Især til servere er DEP et godt valg, idet der kan
> defragmenteres mens der arbejdes på partitionen.

- Hvilket kræver, at du har en særdeles hurtig maskine - +350mhz - for at
kunne arbejde samtidig med blot en tilnærmelsesvis normal arbejdshastighed.

På Alsofts hjemmeside står flg. om DEP, - så man kan just ikke sige, at de
'sover':

Requirements:
DiskExpress Pro 3.0.2 requires Mac OS 7.0 through Mac
OS 8.6 and at least a 68020 processor or PowerPC.
This version optimizes HFS disks under Mac OS 7.0
through Mac OS 8.6 and is available as a free update for
versions 3.0 and 3.0.1. The version that will optimize
HFS Plus disks is currently under development. For
these disks, Alsoft recommends PlusOptimizer.

Mac OS X Compatibility
DiskExpress Pro 3.0.2 will not run in Mac OS X nor in its
Classic environment. This version does not optimize
HFS Plus disks. DiskExpress Pro 4 is under
development. It is a ground-up rewrite of DiskExpress
Pro designed to work on HFS and HFS Plus disks under
Mac OS 9 and Mac OS X.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-06-01 16:14

> [...]
> versions 3.0 and 3.0.1. The version that will optimize
> HFS Plus disks is currently under development.

Sidstnævnte har der stået på selvsamme hjemmeside siden 8.1 udkom.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-06-01 00:12

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:

> [...]

Lige en tilføjelse til det om HD SC Installer, der findes en patch til den
US-engelske version 7.3.5, der ændrer HD SC Installer, så man kan partitionere
diske der sidder på andre bus'er og ID end bus 0 ID 0. Men lige nu kan jeg ikke
huske, hvor man kan hente den.

> [...]
> på den ligger der kun System og programmer, så på den er der rigeligt
> plads, for der skal ikke ligge andet på den disk.

OK, så kan du køre PlusMaker direkte fra startdisken.

> Hvad koster Alsoft's Plusmaker, og hvordan har dens HFS+ formatering det
> sammen med diskværktøjer som Norton.

Alsoft PlusMaker alene koster $29,95USd og kan kun købes ved download, så der er
ingen forsendelse. Det andet lille program/udvidelse fra Alsoft, der gør Plusmaker
til 'det ultimative' konverteringsværktøj er 'PlusMaximizer', som også koster
$29,95USd / download only. Køber du begge i en pakke koster de kun $39,95USd /
download only.

PlusMaker ændrer intet ved hverken drivere eller andet væsentlig som
partitionsstørrelser. Det eneste den gør, er at ændre blokstr. til det minimale på
512 bytes.

Drivere kan opdateres som sædvanlig med Diskværktøj, men hvis du formatterer en
disk i HFS+ med Diskværktøj, vil du sætte blokstr. 'tilbage til de 512 bytes/4kb
som Apples standard er. Det vil da være en fordel at formattere i normal HFS og så
konvertere med PlusMaker for at opnå det maximale udbytte på 512 bytes/1kb.

Der er heller ingen problemer med at bruge Norton fra og med ver. 3.5.3, (det
første NU, der understøtter HFS+), og til ver. 6.0. Det kan stærkt anbefales at
køre SpeedDisk straks efter en konvertering. Det vil du kunne se, hvis du kører
SpeedDisk på en nylig konverteret disk. Systemkrav til PlusMaker er Mac OS 8.1.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-06-01 14:41

> Der er heller ingen problemer med at bruge Norton fra og med ver. 3.5.3, (det
> første NU, der understøtter HFS+),

3.53 kan genkende HFS+, men ikke arbejde med HFS+. Tidligere versioner
end 3.53 kan ikke skelne mmellem HFS og HFS+, og defor ødelægge HFS+
partitioner hvis man forsøger.

- Det er først version 4 der kan klare HFS+.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-01 15:18

Hej Morten

> 3.53 kan genkende HFS+, men ikke arbejde med HFS+. Tidligere versioner
> end 3.53 kan ikke skelne mmellem HFS og HFS+, og defor ødelægge HFS+
> partitioner hvis man forsøger.

??? - Hvordan pokker vil du så forklare, at jeg bruger den på en PM 7200 med 2
diskpartitioner - en HFS og en HFS+ med Mac OS 8.1!?

Både SpeedDisk og DiskDoc tor virker ganske udmærket. UnErase også. File Recover
virker også, hvis du har File Saver installeret. Volume Recover har jeg aldrig
brugt, så den véd jeg ikke, om den virker eller ikke. Det eneste, der med 100%
sikkerhed _ikke_ virker er Disk Editor!

> - Det er først version 4 der kan klare HFS+.

NU 4 vil jeg til enhver tid fraråde folk at bruge, da den laver flere fejl på en
disk - HFS+ eller ikke, - end den retter!!!

Vil man bruge en version 4, så skal man hente opdateringen til ver. 4.03 fra
Symantec.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-06-01 15:40

> [...]
> har jeg aldrig brugt, så den véd jeg ikke, om den virker eller ikke. Det
> eneste, der med 100% sikkerhed _ikke_ virker er Disk Editor!

Så se den her:

<http://service1.symantec.com/SUPPORT/num.nsf/e4d4b6efe46bcd8e852566f300
689f00/93eaa6a89441ebd4882565b5006c6578?OpenDocument>

--
René

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-06-01 10:54

René Frej Nielsen wrote:

> Så se den her:

Inden I river hovederne af hinanden, så vil jeg lige oplyse flg.:

Jeg har konstateret at det er relativt langsomligt og besværligt, at
overføre store optdateringer (100 - 300 Mb) over netværket, og det
sinker også min web-server, som kører sløvt mens jeg opdaterer.

Derfor har jeg udtænkt flg. løsning:

Jeg har placeret web-sitet på en extern harddisk, og så vil jeg have to
nogenlunde identiske harddiske, på den måde kan jeg hurtigt overføre
hele sitet fra min arbejdsmaskine via SCSI, og så kan jeg på under to
minutter ombytte den externe harddisk der sidder på web-serveren.

Denne løsning giver mange fordele bl.a. større datasikkerhed.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-01 15:20

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:

> Inden I river hovederne af hinanden, så vil jeg lige oplyse flg.:

Der skal sandelig ikke rives nogen hoveder her. Det er en ganske glimrende
løsning.

> [...]
> hele sitet fra min arbejdsmaskine via SCSI, og så kan jeg på under to
> minutter ombytte den externe harddisk der sidder på web-serveren.

Overvej lige også flg.. Din werbsite kører udelukkende fra _en_ bestemt
disk. - Du arbejder med og opdater din site fra en identisk 'site' på en
anden disk. Med fx. programmet 'Synchronize Pro' kan du løbende opdatere
fra din 'arbejdssite' til den site, som folk kan se på nettet, så har du
hele tiden to identiske sites liggende.

Synchronize! Pro kan arbejde i baggrund uden nævneværdig nedsættelse af
brugerhastighed, hvilket betyder, at du rent faktisk kan opdatere din site
i løbet af sekunder. SP kan også lave interval backup på forudbestemte
tidspunkter eller efter ændringer af en bestemt datamængde.

Du kan hente en demo fra <http://www.qdea.com>, men den er desværre ikke
helt billig - ca. 12-1300kr.. Der findes en mindre og mere forenklet
version Synchronize! 3 til ca. 400kr.. Jeg bruger den selv, og er yderst
tilfreds med den.

> Denne løsning giver mange fordele bl.a. større datasikkerhed.

Ja, og skulle en diks stå af, så kan du også hurtigt replacere den med din
'arbejdssite', - især, hvis de er identiske hele tiden.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-06-01 23:55

> [...]

> anden disk. Med fx. programmet 'Synchronize Pro' kan du løbende opdatere
> fra din 'arbejdssite' til den site, som folk kan se på nettet, så har du

Alle disse smarte "dimser" giver bare nye problemer, den løsning jeg har
valgt er er enkel, sikker og velfungerende.

Det handler om at web-serveren kører så optimalt som muligt, jeg kan
oplyse at den præsterede over 120.000 sidevisninger i maj måned, det er
da flot klaret af en gammel 120 MHz PowerMac 8200 med kun 64 Mb RAM.

Enkle løsninger giver hurtige og stabile maskiner, min arbejdsmaskine
(en grå G3'er) kører også system 8.5 og jeg kender ikke til systemfejl,
frysninger og bomber, og den booter iøvrigt op på under 30 sekunder.

Jeg har lige HFS+ formateret en 4 giga disk med Apples eget diskværktøj,
og web-sitet fylder nu kun 30 Mb mere på disken end det egentlig burde,
selve sitet fylder 710 Mb men optager 740 Mb disken, så min konklution
er, at jeg ikke vil bruge 3 - 400 kr. på at forsøge at spare 10 - 20 Mb diskplads.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-01 03:34

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:

> Alle disse smarte "dimser" giver bare nye problemer, den løsning jeg har
> valgt er er enkel, sikker og velfungerende.

Smarte dimser ja, men Synchronize! er ikke nogen 'dims'. Det er et backup program,
der kan lave backups og opdatere fx. din hjemmeside hele tiden, så du altid har
sikkerhed for, at du ikke mister noget på dit site. Og Synchronize er ikke spor
andet.

> Det handler om at web-serveren kører så optimalt som muligt, jeg kan
> oplyse at den præsterede over 120.000 sidevisninger i maj måned, det er
> da flot klaret af en gammel 120 MHz PowerMac 8200 med kun 64 Mb RAM.

Ja 'de gamle' kan stadig! - Med fare for at få hovedet 'revet af', vil jeg endda
mene, at end ikke de nyeste G3/G4 vil kunne være lige så stabile, - måske nok noget
hurtigere, men nok ikke meget.

Jeg fik lige sidste nat en PM 7600/120/120mbRAM med OS 9.1 op på nettet også, og jeg
blev egentlig en smule overrasket over, at den rent faktisk er næsten lige så hurtig
i mail og news som min G3/233DT/384mbRAM/OS 9.1 og Netscape 4.75. Som kontrol hentede
jeg en fil ned på 76'eren på godt 2mb. Den downloadede med en gennemsnit på ca.
64,9kb/s. Hvorefter jeg switchede tilbage til G3'eren og hentede den samme fil ned
igen. - Denne gang med ca. 77,8kb/s (NC 4.77/128bits). - Så de 'gamle' er ikke til at
kimse ad..-)

> Enkle løsninger giver hurtige og stabile maskiner, min arbejdsmaskine
> (en grå G3'er) kører også system 8.5 og jeg kender ikke til systemfejl,
> frysninger og bomber, og den booter iøvrigt op på under 30 sekunder.

Helt enig! - Jeg har heller aldrig haft et problem med frysninger / bomber i OS 9.1,
udover dem, jeg selv har forårsaget ved at smide noget software på til test, som jeg
på forhånd ikke vidste, om det var 9.1 kompatibelt eller ikke, - men det er jo ikke
systemets fejl...

Men du skal nok opgradere til en 9.et-eller-andet, men vent i så fald til den nye 9.2
kommer! - Her bliver der virkelig tale om en væsentlig forbedring af adskillige ting.
- Bl.a. bliver den ca. 30% hurtigere end den nuværende 9.1. Jeg har stort set proppet
lige så meget ind i den, som i mit 'hovedsystem 9.1DK' - ca. 479mb, og selv på en
5400rpm disk starter den væsentlig hurtigere end en 7200rpm gør.

> [...]
> er, at jeg ikke vil bruge 3 - 400 kr. på at forsøge at spare 10 - 20 Mb diskplads.

Jeg går ud fra, du her tænker på PlusMaker og ikke på Synchronize. Men fordelen ved
PlusMaker er jo, at du netop kan konvertere en allerede fyldt disk _uden_ først at
skulle slette den. Og som sagt, så er Syunchronize kun det, den giver sig ud for - et
godt og hurtigt backup / synkroniseringsprogram. Men eller vil jeg give dig ret, hvis
du har tiden til først at lave backup, omformatter og lægge tilbage, så er pengene jo
sparet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-06-01 16:14

> ??? - Hvordan pokker vil du så forklare, at jeg bruger den på en PM 7200
> med 2 diskpartitioner - en HFS og en HFS+ med Mac OS 8.1!?

Du kan sagtens have NUM 3.53 instaleret, men du _kan_ ikke bruge
diskdoctor og speeddisk på HFS+ partitioner. Hvis du er i stand til at
afvikle SD, DD og FS 3.53 på en HFS+ partition må det være det afgørende
bevis på at du rent faktisk befinder dig i Oz.... Spørgsmålet er blot om
hvorvidt du er fugleskræmslet eller Alice, jeg hælder mest til den
første af mulighederne.

> [...]
> har jeg aldrig brugt, så den véd jeg ikke, om den virker eller ikke. Det
> eneste, der med 100% sikkerhed _ikke_ virker er Disk Editor!

Ja på dine HFS partitioner, forhåbenlig ikke på dine HFS+ formaterede
partitioner. Én af 3.5x opdateringerne tilføjede at programmerne kunne
skelne mellem HFS og HFS+. Uden denne fuktion kunne NUM programmerne
håndtere HFS+ fordi de blev identificeret som HFS. Resultatet af at
bruge 3.x på HFS+ er: Ødelagte partitioner

> [...]
> på en disk - HFS+ eller ikke, - end den retter!!!
>
> Vil man bruge en version 4, så skal man hente opdateringen til ver. 4.03

Sidst nævnte giver jo sig selv, når man instalerer et program, nemlig at
man altid henter de seneste fejlretteelser.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-06-01 00:32

Hej igen

...Glemte en url til dig... <http://www.alsoft.com>