Virtual hukommelse
Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 31-05-01 00:42

Jeg har lige fået vores PM7600/132 OS8.1 op på 160MB RAM. Er der nogen
grund til at blive ved med at køre på virtual memory? Vi har ingen store
grafiske programmer.

--
Robert J. Widenmann
mari-bob@post8.tele.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-05-01 00:50

In article <1eu909h.dapkpzwsaftaN%mari-bob@post8.tele.dk>,
mari-bob@post8.tele.dk (Robert J. Widenmann) wrote:

> Er der nogen grund til at blive ved med at køre på virtual memory?

Ikke på OS 8.1.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-05-01 01:31

Hej Robert

Nej, - i det hele taget bør man holde sig langt væk fra brugen af VM, da
den usynlige VM fil - 'VM Storage' er meget let til at blive fragmenteret.
Og det kan give problemer.

mvh. Erik richard

"Robert J. Widenmann" wrote:

> Jeg har lige fået vores PM7600/132 OS8.1 op på 160MB RAM. Er der nogen
> grund til at blive ved med at køre på virtual memory? Vi har ingen store
> grafiske programmer.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-05-01 03:08

In article <3B1590BB.F5CF2582@mail1.stofanet.dk>,

> Nej, - i det hele taget bør man holde sig langt væk fra brugen af VM, da
> den usynlige VM fil - 'VM Storage' er meget let til at blive fragmenteret.
> Og det kan give problemer.

Derfor opretter fornuftige mennesker en partition til VM.
Medmindre man bruger programmer der har det direkte dårligt med VM, bør
det være slået til, da du ellers fragmenterer RAM'en, og det giver
ustabilitet.
VM er særdeles fornuftigt at have slået til i OS 9.x.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 02-06-01 00:35

> [...]
> ustabilitet.
> VM er særdeles fornuftigt at have slået til i OS 9.x.

Tak for oplysningen. Jeg slukker for VM og køre uden indtil jeg har fået
OS'et opgraderet.

Men jeg vidste ikke at RAM kan fragmenteres. Jeg har altid troet at den
fornøjelse er forbeholdt harddisken.

--
Robert J. Widenmann
mari-bob@post8.tele.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-01 03:03

Hej Robert

Den fysiske RAM kan ikke fragmenteres i normal forstand*), men det kan den
virtuelle - 'kunstige' RAM. 'Virtuel Hukommelse' bliver lagt på selve harddisken
som _én_ stor usynlig fil, og det er den fil, der bliver fragmenteret, fordi den
ikke er statisk - altså bliver liggende fast på det samme sted hele tiden, men
kan skubbes rundt på en HD.

*) Det kan dog ske, at fysisk RAM 'fragmenteres', men det sker på den måde, at i
nogle helt specielle tilfælde bliver data lagret forskellige steder i den fysiske
RAM kreds. Normalt vil det ikke have nogen betydning overhovedet, om fx. MSWord
ligger i to forskellige 'stocks' - altså de IC-kredse, som udgør det fysiske RAM
modul. Det kan få betydning, hvis der samtidig opstår en vis mængde opsamlet
statisk elektricitet i maskinen, da statisk elektricitet kan 'låse' for
fuldstændig tømning af RAM kredsen, når et program afsluttes. En zap-ning af PRAM
løser normalt det problem.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 02-06-01 12:54

> [...]
> statisk elektricitet kan 'låse' for fuldstændig tømning af RAM kredsen,
> når et program afsluttes. En zap-ning af PRAM løser normalt det problem.

Det lyder som noget sludder ERS!

Programmer optager plads i hukomelsen ved indlæsning og frigives ved
afslutning. Fragmenteringen kan eksempliferes ved følgende. På en
maskine med 60 Mb ledig ram, startes program A som bruger de første 20
Mb. Derefter startes program B som bruger 30 Mb.

Hukommelsen ser nu således ud: AABBB-

Program A afsluttes: --BBB-. Der er nu 30 Mb ram tilgængelig men kun i
to blokke af 20 og 10 Mb. Program C på 30 Mb kan ikke startes selvom der
fysisk er plads.

I en ideel verden er det jo fint nok sålænge at systemet kan holde styr
på frie og brugte blokke men det har vist sig at knibe lidt og man har
måtte ty til genstart af maskinen. Du kan se se største ubrugte blok i
vinduet om denne Mac.

Virtuel hukommelse løser alle problemer og i OS 9 vil jeg altid anbefale
at bruge VM, også sammen med Photoshop!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 02-06-01 09:39

Robert J. Widenmann <mari-bob@post8.tele.dk> wrote:

> Jeg har lige fået vores PM7600/132 OS8.1 op på 160MB RAM. Er der nogen
> grund til at blive ved med at køre på virtual memory? Vi har ingen store
> grafiske programmer.

Jamen hvsi ikke du løber panden mod RAM loftet når virtuel hukommelse er
slået til så er det bare om at slå den fra. Og så må jeg anbefale
opgradering til MacOS 9.1, det har du RAM nok til.
--
Jesper Oersted. My mailaccount is spamfiltered by ORBS.
http://www.orbs.org.