Design af ultragroft brød?
Fra : Steen Suder

Dato : 15-05-05 11:13

Jeg vil eksperimentere med at designe noget meget groft brød med
ingredienser som hvede og rug-fuldkorn, skårne hvede og rug-kerner,
solsikke, hørfrø, rugmel, grahamsmel og hvad jeg nu ellers har stående.

Er der nogle gode tips til hvordan man sikrer at det stadig er brød, man
får ud af det?

Det er ikke et forsøg på at lave rugbrød; det er et andet projekt

Jeg overvejer italiensk hvedemel, speltmel etc. som den "lette"
ingrediens.
Men hvad med væde (vand eller mælk), æg osv?

Skyd gerne fra hoften med ideer og hvad man ihvertfald ikke skal gøre.

--
Steen Suder

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-05 12:14

Steen Suder skrev:

> Jeg vil eksperimentere med at designe noget meget groft brød med
> ingredienser som hvede og rug-fuldkorn, skårne hvede og rug-kerner,
> solsikke, hørfrø, rugmel, grahamsmel og hvad jeg nu ellers har stående.

Hvis du har energi til det, så vil jeg anbefale at du maler hørfrøene
inden de kommes i dejen. Umalede hørfrø passerer igennem fra den ene
ende til den anden, så man ikke får glæde af de gode indholdsstoffer.

En kaffekværn, selv den billigste af slagsen, er fortrinlig til at male
hørfrø med.

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 15-05-05 12:24

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> [...]
> ende til den anden, så man ikke får glæde af de gode indholdsstoffer.
>
> En kaffekværn, selv den billigste af slagsen, er fortrinlig til at male

Hej Klaus.

Er du hør-dyrker eller hvad det nu hedder?
Jeg synes bare du er ret begejstret for de der hørdimser.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-05 13:10

Aragorn Elessar skrev:

> Hej Klaus.
>
> Er du hør-dyrker eller hvad det nu hedder?
> Jeg synes bare du er ret begejstret for de der hørdimser.

Nej, jeg er ikke hørbonde, blot begejstret for et godt produkt.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-05-05 06:35

> Nej, jeg er ikke hørbonde, blot begejstret for et godt produkt.
>
> --
> Klaus Alexander Seistrup
> Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark
> http://magnetic-ink.dk/

Jamen det er da herligt - du må ha' det med hør som jeg har det med
BMW-motorcykler så.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Stefan Holm

Dato : 15-05-05 14:17

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> writes:

> Er du hør-dyrker eller hvad det nu hedder?
> Jeg synes bare du er ret begejstret for de der hørdimser.

Og med rette. Hørfrøgrød er fx en glimrende ting.

--
Stefan Holm
"No brains until you eat your vegetables."

Fra : Steen Suder

Dato : 15-05-05 14:16

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> ende til den anden, så man ikke får glæde af de gode indholdsstoffer.
>
> En kaffekværn, selv den billigste af slagsen, er fortrinlig til at

Selvfølgelig! Det har jeg ikke tænkt på.
Jeg regner med at koge kernerne af hvede og rug som en
tillægsbemærkning.
Der er dog ikke noget nyt i skolddejning

--
Steen Suder

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-05 23:27

Steen Suder skrev:

> Jeg regner med at koge kernerne af hvede og rug som en
> tillægsbemærkning.

Vil rugkernerne ikke have bedre af at ligge i blød i surdej natten over?
Det bliver kernerne dejligt bløde af, og det behøver ikke at gøre brødet
særlig surt.

Når du taler om "groft brød", går det grove så på fiberindholdet eller på
konsistensen/texturen?

Fra : Steen Suder

Dato : 16-05-05 01:58

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Vil rugkernerne ikke have bedre af at ligge i blød i surdej natten
> over? Det bliver kernerne dejligt bløde af, og det behøver ikke at
> gøre brødet særlig surt.

Det er muligt; jeg er bare ikke kommet til surdej i min udforskning af
bagning endnu.
Kan du evt. pege på en online-resource som forklarer ideen med surdej
ift. dit forslag?

> Når du taler om "groft brød", går det grove så på fiberindholdet eller
> på konsistensen/texturen?

Sidstnævnte. Jeg har en ide om at hvis jeg gør sidstnævnte rigtigt vil
fiberindholdet følge med, men den grove struktur er det primære.

--
Steen Suder

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-05-05 20:30

Steen Suder skrev:

> Kan du evt. pege på en online-resource som forklarer ideen med
> surdej ift. dit forslag?

Ikke meget andet end surdej generelt:
   <http://en.wikipedia.org/wiki/Sourdough>
   <http://www.nyx.net/~dgreenw/sourdoughfaqs.html>

Mit forslag går på bedre smag, konsistens og farve.

> Sidstnævnte. Jeg har en ide om at hvis jeg gør sidstnævnte rigtigt
> vil fiberindholdet følge med, men den grove struktur er det primære.

Det lyder ikke helt forkert. Poster du en opskrift når du har fået
strikket et superbrød sammen?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-05-05 14:37

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> En kaffekværn, selv den billigste af slagsen, er fortrinlig
> til at male hørfrø med.

Kan hørfrøene (som biprodukt) også give mig en smule
*linolie* til at dæmpe skrigene fra mit tørstige træværk?

--
'rluf :·)
- undskyldt det lette sidespring

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-05-05 15:29

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Kan hørfrøene (som biprodukt) også give mig en smule
> *linolie* til at dæmpe skrigene fra mit tørstige træværk?

Ja, det kan de vel godt - men mon så ikke du skal have fat i en
oliepresse fremfor en kaffekværn?

Se fx <http://www.hørfrø.dk/linolie/>.

Fra : Peter Westh

Dato : 17-05-05 09:05

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Skyd gerne fra hoften med ideer og hvad man ihvertfald ikke skal gøre.

Jeg har med succes bagt brød med over 50% hele/knækkede kerner. De skal
udblødes/ koges godt, og den resterende dej skal primært består af
hvedemel, gerne med 10% durum. Grahams- spelt- og sigtemel går an, rugmel
gør dejen for klæg.

Surdej er godt, men du kan også tilsætte et surmælksprodukt. Ellers lang
tids hævning med kun lidt gær. Øl eller maltsirup psser godt som
smagstilsætning til et så "kornet" brød. Du kan også tilsætte en smule olie.

Pas på dejen ikke bliver for fast / tør, og ellers held og lykke.

/P

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-05-05 20:23

Peter Westh skrev:

> Surdej er godt, men du kan også tilsætte et surmælksprodukt.

Det giver en syrlig smag at bruge surmælksprodukter, ja, men så hører
ligheden stort set osse op. Floraen i surmælksprodukter er gearet til
at leve på mælkesukker, mens organismerne i surdej fortrinsvis ynder
maltose (i fx rugmel).

Fra : Peter Westh

Dato : 17-05-05 21:12

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ligheden stort set osse op. Floraen i surmælksprodukter er gearet til
> at leve på mælkesukker, mens organismerne i surdej fortrinsvis ynder

Enig. Det er mærkværdigt med alle de opskrifter på surdej, der bruger
kærnemælk eller youghurt som starter.

/P

Fra : Aase

Dato : 17-05-05 18:00

> [...]
> solsikke, hørfrø, rugmel, grahamsmel og hvad jeg nu ellers har stående.
>
> Er der nogle gode tips til hvordan man sikrer at det stadig er brød, man

Groft brød:
½ l (lunken) vand
25-50 g gær
2 dl blandet sesamfrø, hørfrø, solsikkekerner
3 dl knækkede hvedekerner og/eller skårne rugkerner
det hele røres sammen med mel, konsistensen skal være som risengrød.
Hæver i skålen ½-1 time

Generelt: hvis du bruger meget gær og lunkent vand, skal det ikke hæve så
længe. Jeg synes, det smager bedre, hvis jeg bruger mindre gær, koldt vand
og længere hævetid.

Slås ned, hældes i en form m. bagepapir, hæver igen ½-1 time.
Bages v. 225 gr i ca 25 min. Tages ud af formen og bager videre i 20-30 min.
Spises først dagen efter. Det hænger ikke sammen, hvis der skæres i det
samme dag.

Hilsen
Aase

Fra : Mimi

Dato : 17-05-05 22:32

Jeg tror at du skal huske at put olie i, ellers så bliver det ikke til
noget. Hvis man kommer så mange slags mel skal man huske at ælte godt :)
Held og lykke ellers :)