Frikadellesovs
Fra : Helle

Dato : 14-05-05 22:15

Hejsa.

Som barn fik vi altid brunt sovs og kartofler til frikadeller, men hvordan
laver man egentlig den brune sovs? Når nu man har stegt frikadellerne
færdige i margarine, hvad så?

Mvh Helle

Fra : Emil

Dato : 14-05-05 22:52

On Sat, 14 May 2005 23:14:36 +0200, Helle wrote:

>Som barn fik vi altid brunt sovs og kartofler til frikadeller, men hvordan
>laver man egentlig den brune sovs? Når nu man har stegt frikadellerne
>færdige i margarine, hvad så?

Der er mange muligheder. IMHO er løg den vigtigske ingrediens. Du
bør starte med at stege løgene, før du steger frikadellerne.

Kig lidt her:
<http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&q=brun+sovs+l%C3%B8g+frikadeller>

Til frikadeller er sukker (kulør) en vigtig ingrediens. Jeg har
skrevet meget om sovs, så kig lidt her:
<http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&q=brun+sovs+l%C3%B8g+emil>

i Begge tilfælde skal du klikke på 'vis tråd' for at få alle
kommentarerne med.

m.v.h. Emil

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-05-05 19:29

Emil wrote:

> Der er mange muligheder. IMHO er løg den vigtigske ingrediens. Du
> bør starte med at stege løgene, før du steger frikadellerne.

Er du sikker på du mener frikadeller, og ikke bøf.?

I frikadeller blander "man" løg i kødet, og spiser det ikke ved siden
af. Jeg har ihvertfald aldrig oplevet det.!

Mvh. Jørgen

Fra : Emil

Dato : 15-05-05 20:54

On Sun, 15 May 2005 20:29:13 +0200, Jørgen Rasmussen wrote:

>Er du sikker på du mener frikadeller, og ikke bøf.?
>
>I frikadeller blander "man" løg i kødet, og spiser det ikke ved siden
>af. Jeg har ihvertfald aldrig oplevet det.!

Helt sikkert, at denne tråd handler om frikadellesovs.
Og skal sovsen have god smag, er løgsmagen et HIT.

Man skærer roden af løg, skviver resten (alt), og bruner det ved
svag varme. Hæld vand på, og opløs farve og smag i vandet
(koges).
Når løgene har afgivet smagen, kasseres de. Det smagsfulde, brune
vand (fryseegnet) bruges til sovsen, sammen med kogevand fra
andre rodfrugter.

Bør også bruges til bøfsovs. Men det er en anden historie.

m.v.h. Emil

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 15-05-05 12:53

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> wrote in message
> [...]
>
> Som barn fik vi altid brunt sovs og kartofler til frikadeller, men hvordan
> laver man egentlig den brune sovs? Når nu man har stegt frikadellerne

Hej Helle.

Her er nogle gode deller:

Du skal bruge:
1 kilo hakket svinekød, gerne det gode fra slagteren.
2 æg
1 håndfuld mel eller rasp
1 halvt løg, eller 1 tsk. løgpulver
vand.

Vap kødet op i en skål og start med at høvle løget igennem persillekværnen
så du ikke får de der store stykker løg i dellerne.
Hak evt. løget først, det gør det noget nemmere at kværne det.
Så tilsætter du de to æg og mel/rasp, og vand nok til at give dellemassen en
havregrødsagtig konsistens - gerne en ½ anelse tyndere, og rører det hele
godt sammen.
Derpå smelter du margarine på panden og dypper en spiseske i den smeltede
margarine.
Så dribler du deller med spiseskeen i den ene hånd og dellen i den anden -
du bruger spiseskeen til at give dellen faconmed, og derpå op på panden med
den.
Det giver nogle gode saftige deller at bruge så meget vand i, så bliver det
ikke sådan nogle røvkedelige vindtørre briketter.
Hvis du laver små deller, er de gode at gå og hapse af når de er kolde, evt.
med salt på, og til en 3-4 skiver formbrød med smør.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 15-05-05 12:45

> [...]
>
> Som barn fik vi altid brunt sovs og kartofler til frikadeller, men hvordan
> laver man egentlig den brune sovs? Når nu man har stegt frikadellerne

Hej Helle.

Du tager en kasserolle og smelter en klat margarine i den (jeg plejer at
bruge ca. ½ cm tyk skive margarine - det er nok til sovs til en person i et
par dage) - husk: Margarinen må endelig ikke bruse op eller blive brunt, så
går der ged i sovsemageriet!
Det skal kun lige smelte.
Derpå kommer du 1-1½ teskefuld andebouillon (det der pulvernoget man kan få
i Brugsen) i en slat varmt vand fra kartoflerne og rører det ud, så det ikke
klumper i vandet - rør evt. ud i et krus, det er nemmest. Det giver sovsen
en god smag.
Så tilsætter du et par spiseskefulde hvedemel til margarinen og rører godt i
gryden, så det *ikke* klumper.
Det må endelig ikke koge/stege, men skal holdes let varmt.
Tilsæt evt. mere mel, til det hele har en kartoffelmosagtig konsistens.
Derpå tilsætter du andeblandingen og rører godt igen.
Lidt efter lidt kommer du så mere og mere kartoffelvand i, til det hele har
den rette sovsede konsistens, mens du rører løs.
Lad det koge let op en gang imellem.
Så kommer du en teskefuld ribsgele i eller to, alt efter smag og behag, og
rører det godt ud.
Tilsæt salt og peber efter smag, og slut med kuløren.
Pas dog på med kuløren - det sviner ad helvede til, når det havner alle
andre steder end i sovsen!
Man kan evt. dagen efter tilsætte lidt kogende vand for at spæde sovsen op.

Voila: Brun sovs som det laves her i huset.

Tilsæt evt. 1 stk. forbrunet og kogt udskåret svinenakkekam (1½ kg - lad
være med at skære fedt fra, det giver en god smag), en pakke bacon (steges
på pande) og 2 pakker stegte cocktailpølser stegt i baconfedtet, plus selve
baconfedtet fra panden, så har du herremad til at få varmen på, på en kold
vinterdag efter en lang motorcykeltur!
Det, og en solid skudefuld kogte kartofler og evt. varme flûtes med
tandsmør - eller bare på formbrød friskt fra bageren, så bliver man mæt!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Jan B.

Dato : 15-05-05 18:42

> [...]
>
> Som barn fik vi altid brunt sovs og kartofler til frikadeller, men hvordan
> laver man egentlig den brune sovs? Når nu man har stegt frikadellerne

Hej

Her får du den usunde (men sådan var det i 60'erne) udgave:

Når frikadellerne er færdigstegte (i rigeligt fedtstof), tilsætter du 1-2
spsk. hvedemel til fedtstoffet på panden. Derefter tilsætter du sødmælk (som
ved almindelig opbagning) til en passende konsisten (i 60'erne hang sovsen
ved kartoflerne...). Du tilsætter kulør/soya og smager til med salt og
peber. Som altid skal en sovs småsnurre i minimum 5-10 min. for at blive
helt rigtig.

Voila

vh/Jan

Fra : Jørgen Hess

Dato : 18-05-05 22:20

"Jan B." <bigbenzon@post11.tele.dk (fjern big)> skrev i en meddelelse

> [...]
> altid skal en sovs småsnurre i minimum 5-10 min. for at blive helt rigtig.

I flg. Olsenbanden bruges margarine, mel, mælk, kulør, salt og peber.
Det er i filmen (Olsenbanden i Paris?) en meget vigtig del af en plan for at
ombytte en rød kuffert på en berømt restaurant.
Sovsen byttes med den fine vildtsauce der skulle serveres ved måltidet.
Skandalen og forvirringen muliggør ombytningen af kufferten.
mvh
Jørgen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-05-05 16:39

Jørgen Hess skrev:

> [...]
> Sovsen byttes med den fine vildtsauce der skulle serveres ved
> måltidet. Skandalen og forvirringen muliggør ombytningen af

Åh, den scene, hvor de tre sidder oppe på taget af det fine hotel
og laver "dansk brun sovs", er bare toppen. Kjeld, som fra Yvonne
derhjemme, ved præcis hvordan rigtig brun sovs skal smage, bliver
helt salig, da han prøvesmager den, og siger god for den.

--
'rluf :·)