Fugle og vinduer
Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-05-05 06:25

Lige nu har en råge fundet sit eget spejlbillede og hamrer løs på min rude,
vel for at jage "fjenden" væk.
Det har stået på en uges tid fra kl. 04.30 og nogle timer frem - og prøv at
forestil jer larmen, når sådan en klods hamrer ind med fuld fart.

Jeg har forsøgt med rovfugleprofiler, men de virker ikke; måske nærmere
tværtimod.
Er der nogen, der har nogen ideer om, hvordan jeg kan få den til at holde
op, så jeg kan få min morgensøvn igen?

Hilsen Inger

Fra : Calle.

Dato : 14-05-05 09:25

Inger Pedersen wrote:
> [...]
> Er der nogen, der har nogen ideer om, hvordan jeg kan få den til at
> holde op, så jeg kan få min morgensøvn igen?

måske hjælper det at sætte en gine, eller lave et fugleskremsel, så den tror
du stå inden for vinduet.
--
Calle.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-05-05 10:16

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> måske hjælper det at sætte en gine, eller lave et fugleskremsel, så den
> tror du stå inden for vinduet.

Tak skal du have for komplimenten!
Men den går godt nok ikke til angreb, hvis jeg går i stuen.

Hilsen Inger

Fra : Calle.

Dato : 14-05-05 11:11

Inger Pedersen wrote:

> Tak skal du have for komplimenten!
> Men den går godt nok ikke til angreb, hvis jeg går i stuen.

Kan godt se det er skrevet, som om det er en hentydning.
--
Calle.

Fra : Jorgen

Dato : 14-05-05 12:02

Sæt et billede op af dig selv.

undskyld

Jørgen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 14-05-05 19:43

Inger Pedersen skrev:

> Lige nu har en råge fundet sit eget spejlbillede og hamrer løs på min rude,
> vel for at jage "fjenden" væk.

Det er da godt nok første gang, jeg hører om en råge, der laver
det hamreri. Det plejer ellers at være småfuglene ...

> Det har stået på en uges tid fra kl. 04.30 og nogle timer frem - og prøv at
> forestil jer larmen, når sådan en klods hamrer ind med fuld fart.

Jeg ser det for mig ) Men det er da træls, når det står på
over lægere tid.

> [...]
> tværtimod.
> Er der nogen, der har nogen ideer om, hvordan jeg kan få den til at holde

Jeg har set et eller andet sted, hvor man havde problemer med, at
fuglene sad og sked på altankanten. Her løste man problemet med at
trække en fiskeline, eller måske ståltråd, lidt over altankanten.
Fuglene kan ikke lide at sidde på sådan noget tyndt noget.

Hvis du nu fik et par øskner sat ind i muren i hver side, vel 2-3
centimeter over sålbænken, og trak et par liner - kunne man så
ikke forestille sig, fuglen stoppede med sit arbejde?

Jeg véd godt, det er en bøvlet løsning, jeg har foreslået. Men hvad
gør man ikke for at få nattero.

Jeg har ikke andre idéer at ta' af, og var det hos mig selv, blev
der trukket liner som første forsøg.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-05-05 21:04

"Svend Erik Bertelsen" <nospam2seb@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da godt nok første gang, jeg hører om en råge, der laver
> det hamreri. Det plejer ellers at være småfuglene ...

Der var en tumpet bogfinke, der startede showet - måske har rågen hentet den
gode ide der...

> Hvis du nu fik et par øskner sat ind i muren i hver side, vel 2-3
> centimeter over sålbænken, og trak et par liner - kunne man så
> ikke forestille sig, fuglen stoppede med sit arbejde?

Tak for tippet - men det meste af tiden kommer den bare flyvende som en
raket. Både det øverste af terrassedøren og vinduet er smattet til af
"savl".
Vi har siddet på terrassen i aften, og der sad et par råger i et birketræ et
stykke væk og stirrede på os.
Jeg sad virkelig med en fornemmelse af, at kemikazepiloterne sad og tog
bestik af situationen og planlagde slagets gang i morgen tidlig
Det er ren tegnefilm det her.

Hilsen Inger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-05-05 21:20

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> Jeg sad virkelig med en fornemmelse af, at kemikazepiloterne sad og
> tog bestik af situationen og planlagde slagets gang i morgen tidlig

Det lyder nærmest som om du skal have spændet et fuglenet (sådan noget, som
gartnere beskytter solbærbuske med) ud foran de udsatte ruder. Når rågerne
braser ind i nettet et par gange, finder de sikkert noget mere fornuftigt at
tage sig til.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Jørgen

Dato : 15-05-05 04:47

Hej
Hørt i radioen
Sæt hvidt papir op over hele ruden så kan den ikke se sit spejlbilled
Jørgen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-05-05 07:48

"Jørgen" <jorgen.@m> skrev i en meddelelse
> Hej
> Hørt i radioen
> Sæt hvidt papir op over hele ruden så kan den ikke se sit spejlbilled
> Jørgen

Tak, det vil jeg forsøge - det lyder som mere overkommeligt og effektivt end
net.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-05-05 08:14

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tak, det vil jeg forsøge - det lyder som mere overkommeligt og effektivt
> end net.

Overkommeligt, ja - men det virker ikke. Spejlbilledet af havens træer og
det, der bevæger sig, er stadig lige klart.
Måske fordi der er tre-lags-glas i vinduet?

Nu har jeg hængt en gennemsigtig affaldssæk op udenfor (tapet på med brun
tape. Den må kunne gøre det.
Kønt er det bestemt ikke, men det er snadderet på ruden heller ikke - og
hvis det bare giver ro...

Hilsen Inger

Fra : x

Dato : 15-05-05 11:01

> [...]
> tape. Den må kunne gøre det.
> Kønt er det bestemt ikke, men det er snadderet på ruden heller ikke - og

Vi har det samme problem, blot med et par "skøre" krager. Se tråden under
dk.natur "krager".
Jeg kan ikke finde et mønster i fuglenes adfærd - de sidste dage har der
været fred...
jensen.

Fra : Armand

Dato : 15-05-05 14:17

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> tape. Den må kunne gøre det.
> Kønt er det bestemt ikke, men det er snadderet på ruden heller ikke - og

Istedet for det tidligere nævnte fugleskræmsel, kunne du prøve at stille
en tøjbamse/lign. lige indenfor hvor fuglen plejer at rasere. Og hvis
dét ikke hjælper så tape-dén op udenfor istedet for det skæmmende plastic!

--
Armand.

Fra : Jorgen

Dato : 15-05-05 16:39

Jeg ved nu ikke hvordan du kan løse problemet,
håber du for noget hjælp, som du kan prøve

har selv en været udsat for at en solsort hamrede
ind i mit vindue, den lå hel stiv på jorden, og blinket
med øjnene, jeg viste ikke hvad jeg skulle gøre for
at katte og ræven skulle tagen den, så jeg tog den og
sætte den på i et træ, efter et par time fløj den sig
vej, jeg ved ikke hvad der skete det var meget
mærkelig.

Jørgen

Fra : Jorgen

Dato : 15-05-05 16:46

Hej igen

jeg kom lige i tanke om, at jeg har set et sted,
nogen havde et par blomsterpinde (eller bambus)
ca. 1 m fra vinduet, og ca. 1 m høje,hvor der var bundet noget
sølvpapir krøllet sammen, som vinger, som kunne bevæge sig
men lidt blæst.
det var da et lille forsøg hver, ikke.

Jørgen