Billigste externe DVD-drev m FireWire..?
Fra : Lasse Benjaminsen

Dato : 13-05-05 22:50

Nogle bud..

Skal have installeret Tiger på eMac uden dvd-drev.
(har kikket på edbpriser.. dårlig søgefunktion)
/Lasse

Fra : Jesper

Dato : 13-05-05 23:04

Lasse Benjaminsen <lama@tdcspace.dk> wrote:

> Nogle bud..
>
> Skal have installeret Tiger på eMac uden dvd-drev.
> (har kikket på edbpriser.. dårlig søgefunktion)
> /Lasse

Du skal bare huske at det DVD drev du køber *skal* være understøttet af
Apple og have Open Firmware.

Har det ikke det, så kan du ikke boote fra det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-05 16:21

> Du skal bare huske at det DVD drev du køber *skal* være understøttet af
> Apple og have Open Firmware.

ikke drevet! men den bro der anvendes i kabinettet. Jeg har ikke hørt om
en FW-ATA bro der ikke er bootbar, men masser af USB-ATA broer der ikke
er bootbare.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-05 16:26

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg har ikke hørt om en FW-ATA bro der ikke er bootbar, men masser af
> USB-ATA broer der ikke er bootbare.

På en PC kan man jo ikke engang installere operativstystemet på en
ekstern FW-harddisk. Jeg har forsøgt, og fra samme harddisk kan man
sagtens boote på en mac.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-05 17:22

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> På en PC kan man jo ikke engang installere operativstystemet på en
> ekstern FW-harddisk. Jeg har forsøgt, og fra samme harddisk kan man
> sagtens boote på en mac.

det kommer sgi da an på bundkort/PCI-kort samt bios. (nøjagtigt som på
en mac)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jesper

Dato : 15-05-05 22:54

> [...]

> ikke drevet! men den bro der anvendes i kabinettet. Jeg har ikke hørt om
> en FW-ATA bro der ikke er bootbar, men masser af USB-ATA broer der ikke

Undskyld, men jeg har her et eksternt LaCie FireWire DVD-brænderdrev som
*ikke* er understøttet af Apple og man kan *ikke* boote på det. Jeg var
nødt til at bruge PatchBurn, http://www.patchburn.de/ for at få iTunes
og Diskværktøj til at anderkende den.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-05 22:57

> Undskyld, men jeg har her et eksternt LaCie FireWire DVD-brænderdrev som
> *ikke* er understøttet af Apple og man kan *ikke* boote på det. Jeg var
> [...]

det har ikke noget at gøre med om drevet kan boote

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-05-05 23:24

In article <1gwmmrh.16xrw27pnv195N%spambuster@users.toughguy.net>, Jesper wrote:
> Undskyld, men jeg har her et eksternt LaCie FireWire DVD-brænderdrev som
> *ikke* er understøttet af Apple og man kan *ikke* boote på det. Jeg var
> [...]

Så har du købt for dyrt. Et NEC-3520A til 367 kr (internt - passer til ethvert
kabinet) er fuldt ud supporteret af iTunes og Diskværktøj, men de skriver det
er med 3die parts driver. Men det er på en frisk 10.4 Tiger uden ekstra
drivere.

Fra : Erik Richard

Dato : 16-05-05 02:32

Hej Jesper

Jesper wrote:

> Undskyld, men jeg har her et eksternt LaCie FireWire DVD-brænderdrev som
> *ikke* er understøttet af Apple og man kan *ikke* boote på det.

Det er korrekt. Nogle få af LaCies d2 og P5 drev er ikke umiddelbart
understøttet som bootable drev.

> Jeg var nødt til at bruge PatchBurn, http://www.patchburn.de/
> for at få iTunes og Diskværktøj til at anderkende den.

Det behøver du ikke. LaCie laver en firmware patch/update, der gør disse
drev bootable også på Mac.

Du kan finde de forskellige firmware patches/updates her:
<http://www.lacie.com/support/drivers/>

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-05-05 06:52

In article <4285210e$0$149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Lasse Benjaminsen wrote:
> Nogle bud..
>
> Skal have installeret Tiger på eMac uden dvd-drev.
> (har kikket på edbpriser.. dårlig søgefunktion)

Firewire/USB2 kabinet fra Zitech til 495,- og så et drev.
Jeg har købet en NEC-3520A brænder til 367 kr hos shg.dk - Den er supporteret
af Diskværktøj, iTunes etc, og er en af de bedre DVD brændere p.t.

PS: Har kun erfaring med Zitechs USB2 (uden firewire) kabinet, samt et
ældre ADS firewire kabinet.