Kørvelsuppe
Fra : Svend Andersen

Dato : 30-05-01 16:44

Jeg har med helt fået lavet en god gang kørvel.
Har vi en der ligger inde med opskriften på en god gang kørvelsuppe ?

Ellers bruger jeg det mest som klip i kold kartoffelsalat (altså ikke
sådan en mayonaiseting

hilsen Svend A

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 31-05-01 08:06

"Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> skrev i meddelandet...
> [...]
> Har vi en der ligger inde med opskriften på en god gang kørvelsuppe ?
>
> Ellers bruger jeg det mest som klip i kold kartoffelsalat (altså ikke

Hej Svend

Denne kørvelsuppe-opskrift er taget fra "Køkkenskolen", redigeret og
skrevet (for næsten hundrede år siden), af den tidligere kok og gæstekok
i TV-Køkkenet Morten Lie (uddannet på restaurant Ålborg). - Gud ved
om han lever i dag? - han underviste på et tidspunkt også bl.a. i faget
hjemkundskab.

Kørvelsuppe:
(som purésuppe)

1½ l kalvebouillon
1 lille gulerod
det hvide af 1 porre
¼ selleri
250 g kørvel
250 g asparges (dåse)
50 g smør
ved servering finthakket kørvel

Grøntsagerne gøres i stand, snittes fint og dampes i smørret. Melet
drysses i og opbages. Suppen og aspargesvandet tilsættes, og suppen
koges i 45 minutter. Den passeres gennem en sigte. Suppen gives et opkog
og den finthakkede kørvel kommes på ved anretningen. Pocherede æg
serveres til.

-oo-

En anden opskrift er fattet fra den uundgåelige "Tørsleffs'ses Husmoder
Service", - denne gang "Den Røde Kogebog".

Kørvelsuppe:

1¼-1½ liter suppe
2 spsk margarine
2 spsk hvedemel
gulerodsterninger
125 g kørvel
1 tsk sellerisalt

Suppen kan være kogt høne, kalv eller okse. Hamburgerrygsuppe kan
bruges, og man kan koge kørvelsuppe på flæsk eller rygben. Suppen
jævnes, og kogte gulerodsterninger varmes deri. Frisk kørvel skylles,
skoldes og hakkes. Den gives et opkog i suppen, der smages til og
serveres med pocherede æg ellerhalve, blødkogte æg. Kørvelsuppe kan også
legeres med æggeblomme og fløde og serveres med kødboller og
aspargessnitter.

-oo-

En tredie opskrift er Kirsten Hüttemeiers...

Kørvelsuppe med pocherede æg:
4 pers.

1½ liter suppe (helst røget) fra kogt skinke el. hamburgerryg
3-4 lag frisk kørvel
50 g smør
meljævning
1 dl fløde
salt og lidt sukker

Spises med: pochererede æg
Variation: Halve æg, kogte i 6-7 min., små gulerodsskiver, nye kartofler
og ristede karbonadepølser.

Frisk kørvel skylles og hakkes rå. Suppen bringes i kog med smør og
fløde, jævnes og smages til. Pas på ikke at komme salt i, hvis suppen er
salt i forvejen. Evt. kan ganske lidt sukker gøre underværker. Kørvel
kommes i til sidst. Beregn at denne kan give lidt væde, bliver suppen
derfor måske for tynd, kommes lidt mere meljævning på.

-oo-

Apropos kartoffelsalat/kartofler, så har jeg en recept her...

Kartoffelfad med (vild) kørvel og ostesauce:

1 kg kogte kartofler
2 løg
olie
1 kop vild kørvel

Ostesauce:
300 g revet ost (ikke for mild ost)
2 spsk smør
2 spsk sigtet mel
mælk
salt
peber

Smør et ildfast fad. skær de kogte kartofler i skiver og arranger dem
pænt i fadet. Løgene hakkes eller skæres i skiver. Lad dem snurre i lidt
smør, til de er gyldenbrune og fordel dem over kartoflerne i fadet.
Lav en ostesauce som følger:
Smelt 2 spsk smør i en gryde, rør melet i og lad det brune lidt ad
gangen inden saucen er flødeagtig. Rør den revne ost i, og tilsæt evt.
lidt mere mælk. Smag til med salt og peber. Hæld ostesaucen over
kartoflerne og sæt fadet i en hed ovn i 20-30 minutter, til der er
dannet en sprød, lysebrun skorpe. Drys med rigeligt finhakket, vild
kørvel og sæt fadet ind i ovnen igen et øjeblik. -Voila! -det er noget
som smager.

Håber det kan bruges til noget.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

»Min hele Betragtning af Danmark gjør mit Liv uhyggeligt her; der er
noget Uhyggeligt i, at vide og være forvisset om et Lands Undergang,
medens Alle juble ved Tanken om en mageløs Fremtid.«
-Søren Kierkegaard

Fra : Svend Andersen

Dato : 31-05-01 18:09

peterw.bosse@worldonline.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>i TV-Køkkenet Morten Lie (uddannet på restaurant Ålborg). - Gud ved
>om han lever i dag? - han underviste på et tidspunkt også bl.a. i faget

Tak Petter
Jeg prøver nummer 1.
(Er ikke så vild med gulerødder

hilsen Svend A