Oliventapenade
Fra : JS

Dato : 12-05-05 11:23

Er der en der ligger inde med en god opskrift på oliventapenade. Jeg regner
med at servere det som forret/snack blot med brød til så folk selv kan putte
det på. Eller findes der smartere måder at servere det på?

På forhånd tak for hjælpen.
JS

Fra : mcloud

Dato : 12-05-05 12:29

Hej JS
Her er min tapanade ,håber du kan lide den :

500 gram faste sorte oliven
ca 25 gram saltede kapers ( udblødt i vand i 10 minutter og afdryppet )
eller almindelige kapers.
4 ansjosfileter
evt 1 lille fed hvidløg
½-1 tsk friskkværnet peber
1 lille hakket chili ( kan udelades ) brug mindre friskkværnet peber hvis
den bruges
Lidt frisk eller tørret oregano
1 1/4 dl. god olivenolie

Udsten alle oliverne,husk at få alle stenresterne med,kom alle
ingredienserne i en blender på nær olien.

Kør blenderen medens olien tilsættes lidt af gangen til pateen er blød og
smørbar.

Stilles køligt.

mvh mcloud

Fra : JS

Dato : 12-05-05 20:32

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ingredienserne i en blender på nær olien.
>
> Kør blenderen medens olien tilsættes lidt af gangen til pateen er blød og

Den prøver jeg.
Tak for hjælpen.

Fra : JS

Dato : 12-05-05 20:37

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse
> Hej JS
> Her er min tapanade ,håber du kan lide den :
>
> 500 gram faste sorte oliven

Er det i øvrigt ikke en meget stor portion?
Vi er 7 knægte som skal hyggespise det på lidt brød inden oksen kommer på
bordet. Det er måske ikke helt ved siden af?!

Fra : mcloud

Dato : 12-05-05 21:07

Hej JS
Det kan køles og bruges som snack i flere dage ,hvis du har lidt godt
brød,
lidt bladselleri ,evt lidt nann brød eller det tyrkiske flade brød , de
har
hos de tyrkiske grønthandlere . Portionen ryger hurtigt ,ellers halver
og
se hvor meget du syntes der er og så lav resten , hvis du ikke mener der
er
nok
mvh mcloud

Fra : JS

Dato : 14-05-05 00:53

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse
> Hej JS
> Her er min tapanade ,håber du kan lide den :

Det kunne både jeg og gæsterne. Den var/er rigtig god!

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-05 16:11

Hej!

[klip]
> Det kunne både jeg og gæsterne. Den var/er rigtig god!

Af ren og skær nysgerrighed: Hvilke oliven brugte du?

Jeg plejer at bruge Kalamata-oliven, men der er ærlig talt lige lovlig megen
baksen rundt med at udstene dem, så jeg har gået og ledt efter et værdigt
alternativ...

--
Kristian
www.hammerhaj.dk

Fra : JS

Dato : 14-05-05 16:36

"Kristian" <na> skrev i en meddelelse
> [...]
> megen
> baksen rundt med at udstene dem, så jeg har gået og ledt efter et værdigt

Det skulle gå lidt stærkt så jeg brugte faktisk bare et glas fra Bilka uden
sten. LAR tror jeg de hedder. Men det er nok bedre med Kalamata.