Coca-Cola - glasflasker
Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 07-05-05 13:14

Jeg ved det nok er lige på kanten af denne gruppe, men på den anden side
kan jeg ikke lige komme i tanker om nogen bedre.

Før vi fik indført de dælens plastsutteflasker, som har fået
sodavandsforbruget til at stige frygteligt, fik man fx Coca-Cola i
nydelige glasflasker.

Jeg er lidt i tvivl om hvilke størrelser der var.
Jeg mener der var 25 cl og 33 cl med kapsel, og så 50 cl og 1 l med
skruelåg. Men var der ikke også en 0.70 (0.75?) cl flaske, med skruelåg?

(Gad vide om man kan finde sådan nogen gamle flasker nogen steder, så
man kunne få tæmmet sit nostalgitrip. Og så gerne nogle Rød Tuborg, og
Gl. Carlsberg Porter. Ak ja, verden er af lave.)

--
Lasse Hillerøe Petersen | "One thing, I have learned through these years,
------------------------+ Is that no man, should be stricken with fear.

Fra : F.Hansen

Dato : 07-05-05 13:33

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg mener der var 25 cl og 33 cl med kapsel, og så 50 cl og 1 l med
> skruelåg. Men var der ikke også en 0.70 (0.75?) cl flaske, med skruelåg?

http://www.coca-cola-collection.com/flasker.htm

http://www.coca-cola-collection.com/ID-side.htm

Finn

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 08-05-05 17:55

In article <427cb57d$0$13730$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
"F.Hansen" <jerseycowdkNOSPAM@NOSPAMyahoo.dk> wrote:

> "Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> skrev i en meddelelse
> >
> http://www.coca-cola-collection.com/flasker.htm
> http://www.coca-cola-collection.com/ID-side.htm

Ah! Smukt syn. Og så forklarer det det hele. Det var ikke 33 men 35 cl,
og det var så den der også havde skruelåg. Og tyskerne havde en 35 cl
med kapsel (mon ikke den blev 33 cl på et tidspunkt?), den er jeg så nok
også stødt på nogle gange.

Hmm. Der hvor man tidligere drak en 35 cl eller en 50 cl drikker man nu
altid 50 cl, og hvor man før kunne nøjes med 100 cl, ryger der nu 1,5 l
indenbords. Ikke så sært at sukker er blevet et problem. Og de smagte nu
altså meget bedre den gang de var i nydelige glasflasker.

Mange tak!

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 07-05-05 14:16

Lasse Hillerøe Petersen wrote:>
> Jeg er lidt i tvivl om hvilke størrelser der var.
> Jeg mener der var 25 cl og 33 cl med kapsel, og så 50 cl og 1 l med
> skruelåg. Men var der ikke også en 0.70 (0.75?) cl flaske, med
> skruelåg?

Min samling er yderst beskeden i forhold til den der bliver linket til i
et andet indlæg.
Men her http://www.sitecenter.dk/nielskjacobsen/scrapbog/ er et billede
af to 0.25 liter Coca-Cola, og to Fanta flasker.
De er tappet med forkerte kapsler. Det er det originale indhold.

M.v.h
Niels

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-05-05 18:31

Lasse Hillerøe Petersen skrev:

> Jeg mener der var 25 cl og 33 cl med kapsel, og så 50 cl og 1 l
> med skruelåg. Men var der ikke også en 0.70 (0.75?) cl flaske,
> med skruelåg?

Jeg kender ikke så meget til Coca Colas historie, men jeg har et
billede, som min far har taget i sommeren 1958 i Königswinter,
hvor jeg drikker mit livs første Coca Cola af en 0,7 liter glasflaske.
Den var med kapsel. Man kunne også få den i en 0,25 litersflaske
i Tyskland den gang. 0,33 liters glasflasken med kapsel blev først
indført i Tyskland i 1963. 1-literflasken med skruelåg kom i 1969
(i Tyskland).

Herhjemmefra kan jeg kun huske Jolly Cola og diverse lokale mærker,
fx Fuglsang Cola fra 1950'erne. Coca Cola kom til Danmark i 1936,
ifølge dette link: http://www.coca-cola.dk/page2-1.jsp,
men der var en pause i produktionen (2. verdenskrig) fra 1943 til
1959, hvor man igen kunne få Coca-Cola i Danmark.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

- forrige indlæg er slettet på grund af årstalsfejl.

Fra : Jakob

Dato : 09-05-05 19:23

> Jeg er lidt i tvivl om hvilke størrelser der var.
> Jeg mener der var 25 cl og 33 cl med kapsel, og så 50 cl og 1 l med
> skruelåg. Men var der ikke også en 0.70 (0.75?) cl flaske, med skruelåg?

Jeg har en halvanden-liters glasflaske fra Tyskland stående på min reol. Jeg
fandt den i en gammel lade engang.
Det er en ordentlig moppedreng! Har lige haft den på køkkenvægten: 1.255 g -
i tom tilstand.
Godt jeg ikke skulle slæbe rundt på den...

Der står vist 8 79 på flasken, men jeg ved ikke om det er
produktionsmåneden. Det lyder sandsynligt, for på kapslen (ja, den er der
sgu osse endnu) står der "Mindestens haltbar bis Ende 1985".

Jeg lægger et par billeder af den i dk.binaer.

> (Gad vide om man kan finde sådan nogen gamle flasker nogen steder, så
> man kunne få tæmmet sit nostalgitrip.

I Tyskland kan man stadig købe de goe gamle høje 0,5 liters glasflasker,
omend de har plastic-skruelåg i dag.
Jeg købte en sidst - bare for sjov. Der er lidt kult over dem, synes jeg.

--
Hilsen Jakob

Fra : Jens Nielsen

Dato : 13-05-05 07:29

jeg har en ide om at der også var en 15 eller 18 cl flaske i slutningen af
tresserne, men har ikke været i stand til at finde en bekræftelse på dette.

mvh
jens