Svaleskab til vin og grøntsager?
Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 05-05-05 08:46

Jeg bor i en taglejlighed, hvor temperaturen i både køkken og loftsrum har
det med at blive temmelig høj fra det sene forår og frem.
Det betyder, at mine vine får det temmeligt varmt, og jeg har ikke rigtigt
et svalt rum (loftsrummet bliver en regulær ovn, når solen bager på teglet).
En isterning i hverdagsvinen har hidtil klaret problemet, men det er jo ikke
alle vine, der fortjener den skæbne
Jeg har før nævnt en vinkøleskab for min kone, men vi synes begge, at det
måske er lige i overkanten.

MEN nu får vi en gang om ugen leveret masser af frugt og grønt, og det vil
vi jo også gerne opbevare ordentligt. Da det er for koldt i køleskabet og
for varmt i køkkenet til de fleste grøntsager, faldt tanken om vinkøleskabet
mig ind igen. To fluer med et smæk!
Har andre erfaring med en sådan eller lign. løsning? Forslag til et godt køb
modtages meget gerne. Jeg forestiller mig noget i retning af 100 liter.

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 05-05-05 10:06

> [...]
køb
> modtages meget gerne. Jeg forestiller mig noget i retning af 100 liter.

Det behøver vel egentligt være så fint. Kan man ikke bare købe et ekstra
køleskabet og så stille termostaten på laveste køling?
Bare en tanke.

Steen.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 05-05-05 12:42

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev i en meddelelse

> Det behøver vel egentligt være så fint. Kan man ikke bare købe et ekstra
> køleskabet og så stille termostaten på laveste køling?
> Bare en tanke.

Tak for tanken
Næh, fint behøver det bestemt ikke at være, men et almindeligt køleskab kan
mig bekendt ikke blive _varmt_ nok. Jeg vil mene, at temperaturen skal ligge
et sted mellem 10 og 16 grader for at tilgodese begge behov. Og Selvom
producenterne kalder deres køleskabe for køle-/svaleskabe, så er jeg ikke
sikker på, at det dur......

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 05-05-05 12:43

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> et sted mellem 10 og 16 grader for at tilgodese begge behov. Og Selvom
> producenterne kalder deres køleskabe for køle-/svaleskabe, så er jeg ikke
> sikker på, at det dur......

Men det er jo blot en antagelse - jeg kunne jo prøve at undersøge det

Fra : Max

Dato : 05-05-05 13:02

Hej Peter

Kik lidt her http://www.vinskabet.dk

Mvh Max

Fra : Ralph

Dato : 05-05-05 14:36

> [...]
> et sted mellem 10 og 16 grader for at tilgodese begge behov. Og Selvom
> producenterne kalder deres køleskabe for køle-/svaleskabe, så er jeg ikke

Hmm. jeg har et Miele køleskab med en særlig grøntafd. nederste halvdel er
delt med tre store skuffer, her er der en luftfugtighed tæt på 100% og 0
grader.
Grøntsagerne holder sig friske i ugevis.

--
venligst
Ralph

Fra : Tom Nielsen

Dato : 05-05-05 13:53

> Har andre erfaring med en sådan eller lign. løsning? Forslag til et godt
køb
> modtages meget gerne. Jeg forestiller mig noget i retning af 100 liter.

Et alm. køleskab med en anden termostat så du kan ramme de 12-15grader du er
interesseret i.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-05-05 17:29

On Thu, 5 May 2005 14:53:20 +0200, "Tom Nielsen"
<tom_nielsenNO_REPLY@hotmail.com> wrote:

>køb
>
>Et alm. køleskab med en anden termostat så du kan ramme de 12-15grader du er
>interesseret i.

Om ideen er god eller skidt afhænger i den grad af, hvor længe vinene
skal opbevares. Luftfugtigheden, som andre har været inde på, er
vigtig for, at propperne ikke tørrer ud.

Jeg henstiller af og til en rest vin i køleskabet natten over, og det
kan mærkes på propperne.

Ved længere tids opbevaring i køleskab, sker der det, at vin trækker
ud igennem proppen - eller luft kommer ind. Begge dele er rigtig
skidt.

Vin med skruelåg (og muligvis også plasticprop) vil kunne klare
behandlingen, vil jeg tro.

Med venlig hilsen

Kasper Bergholt H. Kristiansen

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 05-05-05 21:22

> Et alm. køleskab med en anden termostat så du kan ramme de 12-15grader du
er
> interesseret i.

Sådan ét kunne jeg godt bruge, nogen der ved hvor man får sådan et (skal
bruge til opbevaring af chokolade)

--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : Max

Dato : 06-05-05 12:04

Hej

> Sådan ét kunne jeg godt bruge, nogen der ved hvor man får sådan et (skal
> bruge til opbevaring af chokolade)

Bl.a. her http://www.vinskabet.dk/

Mvh Max

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 07-05-05 21:41

> Bl.a. her http://www.vinskabet.dk/
>
> Mvh Max

Tak for link og "tak for kaffe" :o
Er du vimmer, det er edderhylme nogle gode priser for et køleskab, så er det
faktisk billigere at købe ny chocolade hver uge **smil*
Jeg kikker mig om efter en anden løsning....
Men tak for hjælpen :))

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-05-05 17:09

[Peter Ingsø Laursen | Thu, 5 May 2005 09:45:33 +0200]

>Jeg har før nævnt en vinkøleskab for min kone, men vi synes begge, at det
>måske er lige i overkanten.

Du foreslår det, men "i" synes begge at det er i ovenkanten - aner man en
aaaanelse tøffel hér? :)

>Har andre erfaring med en sådan eller lign. løsning? Forslag til et godt køb
>modtages meget gerne. Jeg forestiller mig noget i retning af 100 liter.

Jeg synes umiddelbart at det lyder som en rigtig god idé, da grøntsager har
et langt bedre i et svaleskab - sammen med vinen end de begge har hver for
sig i hhv. varm/koldt loft og (for) koldt køleskab.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk