Kapers...Hvad bruger jeg dem til?
Fra : Per Madsen

Dato : 29-04-05 23:20

Har haft et glas kapers stående i et stykke tid nu. Købte dem i et svagt
øjeblik uden mål for øje.
Synes egenlig ikke jeg støder på retter hvor de bruges. Har I nogle gode
forslag?!

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.tk

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 30-04-05 00:12

On Sat, 30 Apr 2005 00:20:28 +0200, permandREMOVETHIS@cool.dk (Per
Madsen) wrote:

>Har haft et glas kapers stående i et stykke tid nu. Købte dem i et svagt
>øjeblik uden mål for øje.
>Synes egenlig ikke jeg støder på retter hvor de bruges. Har I nogle gode
>forslag?!

Her er 62 opskrifter hvori kapers indgår

http://www.sol.dk/madogvin/searchRecipes.cgi?ing=kapers42++

Vitello Tonato er en af de gode...

Fra : Astrid Lund

Dato : 30-04-05 00:14

Madsen) wrote:

>Har haft et glas kapers stående i et stykke tid nu. Købte dem i et svagt
>øjeblik uden mål for øje.
>Synes egenlig ikke jeg støder på retter hvor de bruges. Har I nogle gode
>forslag?!

Biff tartar, eller kanskje på dansk - bøf tartar? Med rå løkringer,
kapers, pepper, rødbeter, godt dansk rugbrød, rå eggeplomme?

--
Astrid

Fra : Bo Warming

Dato : 30-04-05 06:46

"Astrid Lund" <Astrid@hjemme.net> wrote in message

> Biff tartar, eller kanskje på dansk - bøf tartar? Med rå løkringer,
> kapers, pepper, rødbeter, godt dansk rugbrød, rå eggeplomme?

Revet peberrod gør sig også fint med råt, magert, findelt okseinderlår -
eller blot forhåndenværende hakket ox.

Et problem for perfektionister uden gehør er at de tror at alle disse
ingredienser til rå ox behøves. En eller nul gir også god tartar.

"Ejer du mere end otte ting, ejer tingene dig" sagde Diogenes der boede i en
tønde, og zenbuddhisterne. Kan man smage mere end 3-6 krydderier samtidig -
falder de ikke over hinandens ben? Smagsløg har vel grænser - når jeg
blander karry-ingredienser er jeg sikker på at "smagsstoffer i trængsel" er
resourcespild.

Hver af ovennævnte tilbehør er jo fra naturens side et gastronomisk
kunstværk i sig selv - jeg spiser kapers ren som slik eller på
leverpostej(pate) hvor asier/agurkesalat var normen i min barndoms
madpakke. Oliven og jalapenos kan også med fordel gå som "surt", når man har
råd

Hvis man gider blande oliven i manhattan og man gider Bloody Mary, så kan
man også smide kapers i enhver stærk cocktail som sidstnævnte, som "surt
chok". Improvisation er sjovere end opskrifter, siger erfarne og blærede
kokke - livet skal være en leg - det man ikke dør af bliver man stærkere
(læs klogere) af. Kun når gæster, behøves fortilfælde.

NB xpost : SPROGLIGT: Var tartarer vilde øst-øst-østlige kirgiserryttere,
som sad på kødklumpen for at holde spyfluer væk og så bed af den rå? HVAD
KOMMER TARTAR ORDET AF - er det bare fransk skønlitteraturs (Dumas)
variation over ordet "barbar"?

Fra : Astrid Lund

Dato : 30-04-05 00:16

Madsen) wrote:

>Har haft et glas kapers stående i et stykke tid nu. Købte dem i et svagt
>øjeblik uden mål for øje.
>Synes egenlig ikke jeg støder på retter hvor de bruges. Har I nogle gode
>forslag?!

- eller prøv å søke litt:

http://google.startsiden.no/index_no.html?q=Kapers%2Bbruk&lr=lang_no

Lykke til!

Astrid

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-04-05 00:42

Per Madsen wrote:
> [...]
svagt
> øjeblik uden mål for øje.
> Synes egenlig ikke jeg støder på retter hvor de bruges. Har I nogle

Uhm ja, hvad med spaghetti a la putanesca (luderens spaghetti)?

Jeg laver jo mad uden opskrifter, men prøver alligevel (4 personer):

4-8 fed hvidløg (hvor hvidløget kan du li det?)
et glas ansjosfiletter i olie
et lille glas kapers
en stor håndfuld gode, sorte oliven (med sten)

Det hele snittes (oliven udstenes) og steges i nogle minutter i
olivenolie i en pande eller gryde. En liter passerede tomater hældes
over og retten bringes til kogepunktet 2 hele chilier sænkes i.

Retten simrer en time eller mere. Chilier tages op, når den har
opnået ønsket styrke.

Serveres med friskkogt spaghetti og uden parmesanost :)

En god ret - styrkende og bister, men giver en allerhelvedes dårlig
ånde.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Astrid Lund

Dato : 30-04-05 01:56

On 29 Apr 2005 16:42:27 -0700, "Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> wrote:

>Uhm ja, hvad med spaghetti a la putanesca (luderens spaghetti)?

*klipp*

Er du kokk, Kevin? Dette høres jo unektelig godt ut - og jeg har sett
lignende oppskrift før uten egentlig å se på det. Men sannelig, jeg
visste ikke at luddere hadde _så_ god tid

Kan man forresten kutte ut oliven uten at smaken blir vesentlig
endret? Eller kan oliven erstattes med andre ting? Jeg kunne tenkt meg
å servere dette til noen som ikke liker oliven, og da er det litt
vanskelig _med_.

--
Astrid

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-04-05 03:05

Astrid Lund wrote:

> Er du kokk, Kevin?

Nej, bare mad-freak, der har boet i Italien og "stået i lære" hos en ægte
romersk mamma

> [...]
> endret? Eller kan oliven erstattes med andre ting? Jeg kunne tenkt meg
> å servere dette til noen som ikke liker oliven, og da er det litt

hmm... Bumbum. Jeg er ikke meget for det, men jo, det kan du sikkert godt.
Kan de overhovedet lide kapers så? Men prøv endelig uden oliven og lad mig
høre, hvordan det gik. Eller hak dem så fint, de ikke kan se, det er oliven

Ellers er der jo altid en god omgang Penne al arrabiata, hvis du bare godt
kan lide hylende stærke pastaretter, men uden "alt det klamme" (fisk,
oliven, kapers).

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : JS

Dato : 30-04-05 10:20

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ellers er der jo altid en god omgang Penne al arrabiata, hvis du bare godt
> kan lide hylende stærke pastaretter, men uden "alt det klamme" (fisk,

Har du en opskrift?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-05-05 00:45

JS wrote:

> Har du en opskrift?

Jeg kan da prøve...

Svits et finthakket løg med ca. 100 gram finthakket spæk (evt. røget spæk
eller bacon) og finthakket hvidløg efter smag (jeg ville bruge omkring 5
fed) i olivenolie i gryde eller pande i omkring 5-10 minutter for svag
varme. Det skal syde godt, men må ikke "bide" i gryden - det må ikke brunes,
men højst blive "gyldent".

Tilsæt chilli efter smag (jeg ville finthakke to hele chillier af moderat
styrke uden kerner - nogle kan klare mere, andre mindre).

Tilsæt en flaske passerede tomater (1 liter) og et halvt bund finthakket,
bredbladet persille og lad det koge i så lang tid som muligt, gerne 1 times
tid. Har man ikke tiden, kan man tilsætte det halve af tomaterne og lade det
koge et kvarter.

Serveres typisk med penne kogt al dente og revet pecorino.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 15-05-05 23:58

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message

> Jeg kan da prøve...
>
> Svits et finthakket løg med ca. 100 gram finthakket spæk (evt. røget spæk
> eller bacon) og finthakket hvidløg efter smag (jeg ville bruge omkring 5
(SNIP)

det her er en amatriciana, ikke arrabbiata, ikk'?

Sandra

Fra : Astrid Lund

Dato : 30-04-05 13:13

On Sat, 30 Apr 2005 04:05:03 +0200, "Kevin Edelvang"
<virker@ikke.invalid> wrote:

>Nej, bare mad-freak, der har boet i Italien og "stået i lære" hos en ægte
>romersk mamma

Det høres spennende ut! Det må ha vært meget lærerikt, antar jeg! Er
hun fra Roma, siden du sier "romersk"? Sitter her med kokeboka til
"The Sopranos" - og her finner jeg jammen Spaghetti Puttanesca. Si fra
hvis du vil jeg skal poste den!

> [...]
>høre, hvordan det gik. Eller hak dem så fint, de ikke kan se, det er oliven

God idè! Ellers er jeg litt skeptisk til ansjos/sardiner i slik mat,
synes det passer best på brødskiva Men jeg hadde hatt moro av å
prøve en gang - med alt sammen i. Meget finhakket oliven, ja. Ikke
dumt! Man må jo prøve noe nytt for å finne ut om man liker det eller
ikke

>Ellers er der jo altid en god omgang Penne al arrabiata, hvis du bare godt
>kan lide hylende stærke pastaretter, men uden "alt det klamme" (fisk,
>oliven, kapers).

Liker sterk mat ja!

--
Astrid

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-05-05 00:27

Astrid Lund wrote:

> Det høres spennende ut! Det må ha vært meget lærerikt, antar jeg! Er
> hun fra Roma, siden du sier "romersk"?

Ja det - det er nu engang den eneste måde, man bliver romersk på. Jeg boede
et år i Rom og tog hjem til Danmark for ca. et år siden.

> Sitter her med kokeboka til
> "The Sopranos" - og her finner jeg jammen Spaghetti Puttanesca. Si fra
> hvis du vil jeg skal poste den!

Lad os bare høre, hvis der er væsentlige forskelle.

> God idè! Ellers er jeg litt skeptisk til ansjos/sardiner i slik mat,
> synes det passer best på brødskiva

Rigtige små, italienske ansjoser bruges i al slags made i Italien - og så
bør vi også turde forsøge os. En sådan brug af spegefisk (nærmest som
krydderi) stammer helt tilbage fra antikken.

Just præcis.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Astrid Lund

Dato : 01-05-05 12:04

On Sun, 1 May 2005 01:27:15 +0200, "Kevin Edelvang"
<virker@ikke.invalid> wrote:

>Ja det - det er nu engang den eneste måde, man bliver romersk på. Jeg boede
>et år i Rom og tog hjem til Danmark for ca. et år siden.

Det forklarer saken!

>Lad os bare høre, hvis der er væsentlige forskelle.

Skal vi se: Litt forskjellig fra din, men nå har jeg hatt boka
oppslått på denne oppskriften siden i går, så jeg poster den likevel,
jeg

4-6 porsjoner

3 fedd hvitløk, finhakket (det var lite, synes jeg?)
1 liten peperonico eller chili, hakket, eller en klype chiliflak eller
chilipulver
3/4 dl olivenolje
600 g modne plommetomater, flådde, hakkede, frøene fjernet, eller 1
boks flådde, silte og hakkede italienske tomater
1 ts tørket oregano
Salt
1 dl hakkede oliven i olje
1 dl kapers, skylt
8-12 fileter italiensk eller spansk ansjos i olje, silt
1/2 dl frisk bladpersille, finhakket
1/2 kg spaghetti

Stek hvitløk og chili i olivenolje i en stor kjele over lav varme til
hvitløken er gyllen. Skru opp til middels varme og ha i tomater,
oregano og en klype salt. La sausen putre i 15-20 minutter til den har
begynt å tykne. Rør inn oliven, kapers, ansjos og persille og la koke
et par min. til. Spaghettien kokes til den er al dente, sil fra vannet
og ha den i kjelen med sausen. Blandes godt, og serveres.

>Rigtige små, italienske ansjoser bruges i al slags made i Italien - og så
>bør vi også turde forsøge os. En sådan brug af spegefisk (nærmest som
>krydderi) stammer helt tilbage fra antikken.

"Ekte" ansjos er vanskelig å få tak i i Norge, men kanskje jeg skal
prøve en velassortert innvandrerbutikk, muligens kan jeg få tak i det
der, kanskje?

--
Astrid

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-05-05 00:40

Astrid Lund wrote:

> 4-6 porsjoner

I essensen er opskriften ikke meget forskellig fra "min". Jeg ville ikke
være betænkelig ved at tilsætte bredbladet persille, friskhakket, men ville
bestemt udelade oregano. Det hører sig ikke til i denne ret efter min
mening. Persillen vil give retten et frisk pift.

> "Ekte" ansjos er vanskelig å få tak i i Norge, men kanskje jeg skal
> prøve en velassortert innvandrerbutikk, muligens kan jeg få tak i det
> der, kanskje?

Jeg tvivler. I Danmark kan man få det i de bedste (og dyreste) supermarkeder
samt i italienske specialbutikker. Et lille glas (ca. 15 filetter) koster
ca. 20 danske kroner. Anden fisk duer desværre ikke i denne ret - f.eks.
sardiner går ikke. Så hellere udelade fisken.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Astrid Lund

Dato : 02-05-05 10:04

On Mon, 2 May 2005 01:39:40 +0200, "Kevin Edelvang"
<virker@ikke.invalid> wrote:

> [...]
>bestemt udelade oregano. Det hører sig ikke til i denne ret efter min
>mening. Persillen vil give retten et frisk pift.

Ok, det skal jeg huske.

> [...]
>ca. 20 danske kroner. Anden fisk duer desværre ikke i denne ret - f.eks.
>sardiner går ikke. Så hellere udelade fisken.

Da får jeg være på utkikk etter italiensk ansjos på de større
butikkene. Jeg har skjønt at det må være ekte saker. Har slengt ut
spørsmålet på den norske matgruppa, der var det en som hadde fått det
servert og synes det var kjempegodt. Da han skulle prøve selv husket
han ikke om det skulle være ansjos eller sardiner, og han valgte det
siste. Matlysta forsvant Så det er viktig med ordentlige
ingredienser...

--
Astrid

Fra : Per Madsen

Dato : 30-04-05 14:18

Tak skal I ha',- nu har jeg noget at gå ud fra...

Takker

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.tk

Fra : ThomasB

Dato : 30-04-05 08:28

"Per Madsen" <permandREMOVETHIS@cool.dk> skrev i en meddelelse
> Har haft et glas kapers stående i et stykke tid nu. Købte dem i et svagt
> øjeblik uden mål for øje.
> Synes egenlig ikke jeg støder på retter hvor de bruges. Har I nogle gode
> forslag?!

Næste gang du laver hakkebøffer, så bland en lille håndfuld i hver bøf.

Det smager rigtig godt.

Mvh Thomas

Fra : Bo Warming

Dato : 01-05-05 20:36

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message

> Næste gang du laver hakkebøffer, så bland en lille håndfuld i hver bøf.
>
> Det smager rigtig godt.

Yep - alt du tilsætter kapers, smager af kapers og det er så ligegyldigt om
det er fineste bøftartar eller billigste makrel i tomat

Hakkebøf med dobblet så meget kapers som oksekød er skønt - hurtigt i
mikrobølgeovnen - Mums.
Prisen pr gram vegetarmad der plejer at være bagatel er her mere end hvad
kødet koster.

Min farmor havde mange nasturtie-blomster i sin have og kapers er vist frø
(eller blomsterbunde) af denne plante - kan dyrke dem selv?

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 30-04-05 10:47

Per Madsen wrote:
> Har haft et glas kapers stående i et stykke tid nu. Købte dem i et svagt
> øjeblik uden mål for øje.
> Synes egenlig ikke jeg støder på retter hvor de bruges. Har I nogle gode
> forslag?!

Jeg har et par gange, hos nogle venner fået, frisk laks, ovnbagt på et
saltlag, og en kapers/peberod sovs til, nøj hvor er den sovs lækker..
Har desværri ikke opskriften

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Bjarne K

Dato : 03-05-05 13:15

"Kasper Malmberg" <malmbergFJERN@gmail.comFJERN> wrote in message
> Per Madsen wrote:
> saltlag, og en kapers/peberod sovs til, nøj hvor er den sovs lækker..
> Har desværri ikke opskriften
>
> MVH
> Kasper Malmberg

Ja, men så har du jo en opgave til næste uge

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Nuser

Dato : 30-04-05 14:38

> Har haft et glas kapers stående i et stykke tid nu. Købte dem i et svagt
> øjeblik uden mål for øje.
> Synes egenlig ikke jeg støder på retter hvor de bruges. Har I nogle gode
> forslag?!

Oven på en rugbrøds mad med makrel i tomat. GUF

Hilsen Nuser

Fra : Padmé Amidala

Dato : 01-05-05 07:29

On Sat, 30 Apr 2005 00:20:28 +0200, Per Madsen wrote:

> Har haft et glas kapers stående i et stykke tid nu. Købte dem i et svagt
> øjeblik uden mål for øje.
> Synes egenlig ikke jeg støder på retter hvor de bruges. Har I nogle gode
> forslag?!

Hvad med en god hjemmelavet tapenade...der er også kapers i.. :)

VH
Padmé

Fra : Per Madsen

Dato : 03-05-05 17:32

Padmé Amidala <espressopigenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> Hvad med en god hjemmelavet tapenade...der er også kapers i.. :)
>
> VH
> Padmé

Endnu en gang...tak for de mange fine forslag
--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.tk