Lidt OT. Rengøring af plader/fade/ovn
Fra : zcully

Dato : 26-04-05 10:15

Hej i gruppen

Ved godt det er lidt OT, men prøver alligevel for det har jo lidt med mad at
gøre.
Jeg har en del ildfaste fade som er blevet godt grimme (sorte) efter at være
brugt en del og nu vil jeg efterhånden godt have dem gjort rent. Det er ret
umuligt med alm. håndkraft og opvaskemiddel. Hvad skal jeg gøre? Skal de
sættes i blød i noget eller hvad?

Hvad gør i når i gør ovn og pladerne til ovnen rene. Det er næsten det samme
problem her.

På forhånd tak.
/Zcully

Fra : Gunnar007

Dato : 26-04-05 10:39

"zcully" <zcullyremovethis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej i gruppen
>
> Hvad gør i når i gør ovn og pladerne til ovnen rene. Det er næsten det
> samme problem her.

Plader og rist til ovnen gkorde jeg ren i sidste uge på flg. måde:

Tog samtlige plade og riste puttede dem i en sort plastiksæk. og stillede
det udenfor.
En ekstra sæk udenom, og 3 skvæt 3-dobbelt salmiak ned til pladerne.

Dagen efter var pladerne og ristene lige til at give med en svamp, og alt
brændt er væk.
Selv risten ser ud som ny.

Hilsen G

Fra : Aage Andersen

Dato : 26-04-05 10:56

..

> [...]
> det udenfor.
> En ekstra sæk udenom, og 3 skvæt 3-dobbelt salmiak ned til pladerne.

Tak for det raad. Det vil prøve ved lejlighed. Vil det sige at
ammoniakdampene blødgør snavset?

Aage

Fra : ThomasB

Dato : 26-04-05 11:41

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for det raad. Det vil prøve ved lejlighed. Vil det sige at
> ammoniakdampene blødgør snavset?

Ja, og jeg kan skrive under på at det virker :)

Fra : Q

Dato : 26-04-05 11:43

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for det raad. Det vil prøve ved lejlighed. Vil det sige at
> ammoniakdampene blødgør snavset?

Jeps, og det river i både næse og øjne, så det er altså essentielt at du gør
det udenfor.. Som et minimum bør du bruge et par beskyttelsesbriller..

/peter

Fra : Peo

Dato : 26-04-05 12:22

Jeg har med stort succes brugt alm. brun sæbe til at rense ovn, plader og
riste, og jeg kan ikke se at tricket ikke også skulle virke på fade af
porcelæn.

Smør et lag brun sæbe på problem-børnene og lad dem stå natten over (måske
to nætter). Herefter er al svans lige til at skrubbe af med den grove side
af svampen - Selv de helt sorte pletter på risten og på glasset i ovnen, der
normalt føles som om de er en del af selv ovnen, forsvandt som dug for
solen.

Peo

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 26-04-05 13:00

zcully wrote:

> Hvad gør i når i gør ovn og pladerne til ovnen rene.

Ved et tilfælde sjaskede jeg noget tøjvaksemiddel (omo?) i et kartoffelfad
efter en fugtig grillaften, hvor jeg ikke . . . gad . . . vaske og lod
skidtet stå i bryggerset til næste . . . morgen. Til min store overraskelse
forsvandt de fleste af de grimme brune pletter streger og skrammer, som med
årene har givet det oprindeligt hvide fad en seriøs patina - vel nærmest
over i det helt brune, som dug for solen stort set uden anvendelse af
knofedt. Siden da har jeg med jævne mellemrum gentaget successen med brændte
potter, pander, fade og gryder. Gud ved hvad vi egentlig vasker tøj i?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk