Tjekkisk opskrift!
Fra : Kbh.s amt

Dato : 10-04-05 16:56

Efter mange ture til Prag og omegn har jeg fået til opgave at kreere en
middag, nemlig Tjekkisk Gullash med Knödel.
Findes der en opskrift på en sådan ret??
På forhånd tak.
V.h.

Fra : mcloud

Dato : 10-04-05 19:21

Hallo Kbh A.
Her er min Gylash´opskrift ,knødel kan jeg desværre ikke skaffe :

Gylash´
Kraftig stærk
6 personer

1 kg oksekød (spidsbryst eller andet ikke magert kød)
okseben
ca. ´3/4 kg kartofler
2 l vand
3 løg
1 spsk paprika (stærk!)
1 stor dåse tomatpuré
1 spsk salt
ca. 4-5 gulerødder
2-3 spsk fedtstof (svinefedt)
1-1½ tsk spidskommen
1-2 peberfrugter

Smelt i en stor gryde fedtstoffet , de finthakkede løg brunes heri. Paprika
og kødet i tern på ca 1x1 cm tilsættes og brunes godt.
Salt, spidskommen og tomatpuré tilsættes sammen med vand og ben.

Retten skal nu småkoge under låg, til kødet er næsten mørt — det tager 2 à 3
timer.
Så tilsættes kartofler og gulerødder ligeledes i 1 cm tern, og Gylashen
koger til disse er møre.

Lige inden servering tilsættes fintskåret peberfrugt som pynt.
Server Gylashen´, gerne med franskbrød til.
Vand passer godt til og det gør en kraftig rødvin også.

Det kan være svært at få rigtig stærk paprika herhjemme (måske i
indvandrerbutikkerne
men man må ikke bruge chili eller lignende for at gøre retten stærkere!, så
hellere lidt ekstra af den almindlige paprika.

I øvrigt så virker spidskommen ved at fremhæve det stærke, men det kan ikke
anbefales at øge mængden af dette krydderi.

mvh mcloud

Fra : lisenet

Dato : 11-04-05 08:55

Kbh.s amt <kyndby2003@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:w0c6e.199$i_3.30@news.get2net.dk...
> [...]
> middag, nemlig Tjekkisk Gullash med Knödel.
> Findes der en opskrift på en sådan ret??

Blanka Cernikovas "Tjekkisk mad" har opskriften på "Gullasch fra Prag" -
Prazsky gulas
750 g oksebov
4 løg
½ l bouillon eller vand
1 tsk. paprika
4 peberkorn
1 fed hvidløg
1 tsk merian
1 tsk kommen
salt og peber
lidt mel
smør eller olie
Løgene skæres i tern og svitses i smør eller olie i en gryde. Sød
paprikadrysses over. Undgå at paprikaen brænder på, da den så giver en
bitter smag. Skær kødet i firkanter og læg det i gryden sammen med
peberkorn, kommen, merian og knust hvidløg. Efter at kødet har lukket sine
porer, hældes bouillonen ved. Det hele steger nu langsomt en times tid under
låg og omrøring nu og da. Når kødet er mørt, kan man evt. dampe lidt af
væsken bort. Gullaschen jævnes ved at drysse lidt mel over. Lad retten
snurre ½ times tid og smag til med salg, peber og eventuelt stærk paprika
inden serveringen. Server knødler eller kartofler til.

Ang. knødlerne rummer bogen tre opskrifter på hhv. brødknødler,
kartoffelknødler og spækknødler.Opskriften på brødknødler: houskové
knedliky:
400 g semuljemel
1 helt æg
2½ dl mælk
1 tsk salt
200 g frranskrbrød uden skorpe og kerner - et par dage gammelt
2 tsk smør
salt til kogning (40-50 g)
Franskbrødet afskorpes, skæres i terninger og tistes på panden i lidt smør.
I en skål blandes mel med mælk, æg og 1 tsk salg. Dejen skal være
forholdsvis tynd og bearbejdes godt med en grydeske. Brødterninerne afkøles
og vendes i, inden dejen stillese til hvile en halv times tid. Dejen formes
til tre aflange brød på et meldrysset bord. Lettest med våde hænder. Brødene
skal være ca. 20 cm lange og 5-6 cm i diamater. De koges i en stor gryde på
8 liter med rigeligt saltvand i 20-25 minutter. Efter kogningen løftes de
forsigt op og skæres i skiver, ca. 1-1½ cm tykke. Skær knødlerne med en tråd
eller en meget skarp kniv. En tråd skærer så fint, at knødlerne beholder den
runde form, de helst skal have. Knødlerne serveres varme på et fad. Hvis man
ikke skal bruge knødlerne med det samme, kan de varmes op på en rist over
vandbad. De kan fint opbevares i køleskab nogle dage eller fryses.

Bon appetit - skønt, det hedder det jo nok ikke på tjekkisk....*G*

Lisenet

Fra : Aksel.pe

Dato : 11-04-05 16:41

Kbh.s amt wrote:
> [...]
> middag, nemlig Tjekkisk Gullash med Knödel.
> Findes der en opskrift på en sådan ret??

Det er jo dig, der har været i Tjekkiet. Du må da vide det!
Jeg har også været i Tjekkiet, men vi fik ikke Gullash.
Mvh. Aksel