Lasagne med ricotta eller bechamel?
Fra : Torben B. Abilgaard

Dato : 30-03-05 09:59

Bondefødt og kvajet opdraget har jeg aldrig skænket det en tanke, om jeg
burde overveje bechamelen, der anbefales som cement mellem lasagnepladerne
af pastaproducenten.Men noget tyder på, at jeg har vandret i mørke.

For tilfældigvis under bladring i en italiensk kogebog faldt jeg over
anbefalingen af ricotta med æg. Kontrol i andre manualer viser det samme -
en enkelt skriver, at man kan bruge pisket hytteost, hvis man ikke har
ricotta.

Så nu spørger jeg, om en venlig sjæl i gruppen har draget erfaringer udi
anvendelsen af alle tre typer og kan øse af sin viden og bøjer samtidig min
solskoldede halvmåne i forventning om et drag over nakken af vores
italienske yoda fra Sydhavnen.
--
venlig hilsen
Torben Abildgaard

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-03-05 15:09

Torben B. Abilgaard wrote:

> [...]
> samtidig min solskoldede halvmåne i forventning om et drag over
> nakken af vores italienske yoda fra Sydhavnen.

Pisket hytteost lyder fælt, men hvem ved. Ricotta, der jo lidt er i samme
stil som hytteost, men smager helt anderledes, kan du sagtens bruge. Det er
ikke klassisk ingrediens i den traditionelle Lasagne med bolognese, men
bruges i masser af andre "pasta al forno" (ovnbagte pastaretter).

Efter min smag kræver ricotta modspil - alene smager det bare af flødeskum
og kan derfor hurtigt blive vammelt. Syrlige ting er gode, f.eks. tomatsovs.

I øvrigt smager den ricotta, man kan få de fleste steder i dk, ikke særlig
godt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Torben B. Abilgaard

Dato : 31-03-05 10:36

scripsit "Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> I øvrigt smager den ricotta, man kan få de fleste steder i dk, ikke særlig
> godt.

Så fortsætter jeg blot med min bondesovs

--
venlig hilsen
Torben Abildgaard

Fra : Lauge Abildgaard

Dato : 03-04-05 21:04

"Torben B. Abilgaard" <toa(fjerndette)@bt.dk> skrev i en meddelelse
> scripsit "Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Så fortsætter jeg blot med min bondesovs

> [...]

Det var nu en mægtig fin lasagne alligevel.

Tak for mad/
Brormand