Grill - kul eller gas?
Fra : Hjorth

Dato : 28-03-05 20:02

Vi har talt om at købe en ny grill og har kigget lidt
på Webers kuglegrill på 57 cm til kul og inkl. askeskuffe.

Inden vi kaster os ud i det vil vi gerne høre for/imod i
forhold til en gasgrill - også gerne weber, men ikke
nødvendigvis.

Jørgen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-03-05 20:06

> Inden vi kaster os ud i det vil vi gerne høre for/imod i
> forhold til en gasgrill - også gerne weber, men ikke
> nødvendigvis.

Jeg mener ikke at man på en gasgrill får den "rigtige" grillsmag, men det er
en meget nem måde at grille på.
Jeg holder mig til en alm kul grill.

Jakob

Fra : Birgitte

Dato : 28-03-05 20:18

> Jeg mener ikke at man på en gasgrill får den "rigtige" grillsmag, men det
> [...]

Det har du fuldstændig ret i . her bruger vi også kul, har prøvet gas, det
nemt men giver ikke den rigtig smag .

Birgitte
www.ninaweb.dk/havedam

Fra : Max

Dato : 28-03-05 20:24

Hej Jørgen

> [...]
>
> Inden vi kaster os ud i det vil vi gerne høre for/imod i
> forhold til en gasgrill - også gerne weber, men ikke

Jeg er en meget stor ynder af grill udendørs, jeg købte for
2 år siden med en vis skepsis en BP gasgrill med keramiske
sten i, modelen hedder vidst Legend 3000. Al min skepsis er
dog gennem de par år blevet gjort til skamme, den griller lige
så godt som en kulgrill med samme smag og røgudvikling,
den er bare meget nemmere og hurtigere at bruge og aldrig
bismag efter tændvæsker. Så hvis man griller meget og vil
slippe let om ved det, så kan jeg kun anbefale en gasmodel.

Mvh Max

Fra : Flemming Kold

Dato : 29-03-05 06:31

> Vi har talt om at købe en ny grill og har kigget lidt
> på Webers kuglegrill på 57 cm til kul og inkl. askeskuffe.

Her i husstanden sværger vi til Webers kuglegrill. Har enddog 3. stk af dem
i hver sin størelse. Gas grill er ikke noget for os.

En normal grilldag for os, som iøvrigt er mindst 2 gange om ugen året rundt,
tager ikke længere tid end at bruge ovnen. 2 minutter til at fylde og tænde
op under grillstarteren. Ind på sofaen. 25 min om sommeren - 40 min om
vinteren så er briketterne klar. Ud og fordele briketterne i grillen og
ligge risten på - Yderliger 2 minutter. Og så er grillen kørerklar de næste
4 - 6 timer. Intet hastværk. Ud med kødet/grøntsagerne/pizzaen - ½ min.
Hente kødet igen og slukke grillen - ½ min.

5 minutter er ikke lang tid, for et resultat der bare er perfekt, hver gang.

Af succer kan jeg for eksempel nævne:

Saftig gennemstegt og mør kylling
Flæskesteg med sprøde svær - hver gang.
Pizza fåes ikke bedre ogen sted i verden.
Biksemad - aldrig bedre. incl spejlæg..

Når i køber (he he) jeres Weber kuglegrill så lad være med at købe 57 cm
grillen, bare fordi den er stor og flot. Er i kun 2 personer i husstanden er
47 cm mere end rigelig. 47 cm bruger efter egen erfaring kun 1/3 briketter i
forhold til 57 cm.

Og endelig så bruger en Weber kuglegrill ikke kul, men briketter! Kul
afgiver flyvaske, der så suser rundt inde i grille og ligger sig på kødet.
Briketter danner ved forbrænding noget sand-agtigt, og forbliver i bunden af
grillen.

Angående briketter så er der, igen efter egen erfaring, kun 2 slags der dur:
Heat Beads eller Quick Glow.

Sammen med grillen, husk at købe "Glæsels kogebog", for at få det absolutte
fulde udbytte af din nye dejlige grill.

Flemming Kold
Weber entuiast.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 29-03-05 12:16

Hjorth wrote:
> [...]
>
> Inden vi kaster os ud i det vil vi gerne høre for/imod i
> forhold til en gasgrill - også gerne weber, men ikke

Kulgrill er naturligvis det eneste rigtige

Vi har Dancook kuglegrill fordi den har en rigtig grill-rist (dvs. 7 mm
tykke stænger) og defor også kan bruges åben. Det er ikke for at
rakke ned på Weber (se nedenfor) men fordi man, da vi købte den,
skulle erlægge et anseeligt ekstra beløb for at få det samme med
navnet "Weber" på.

Til gengæld har vi en Weber grilltænder som efter min mening er det
eneste der duer når man ikke vil bruge kemi (tændvæske eller
lignende) når man tænder op. Kul/brikketter for oven, to avissider i
bunden og ild i dem. Gentages indtil der er fut i det nederste lag
kul/briketter. Derefter går det af sig selv.

Jeg vil også anbefale Webers grillhandske. Den er 7-8 cm længere end
alt andet du kan få og det er rigtig rart når man rækker ind over
den varme grill.

Vi er også ret glade for Webers trådløse stegetermometer. Ikke at
det skiller sig ud fra mængden på samme måde som de ovenfor nævnte
produkter - men der er altså rart at sidde inde i stuen til
julefrokosten mens flæsketegen hygger sig i grillen ude i carporten

Ebbe