salt før eller efter?
Fra : Michael Vittrup

Dato : 24-03-05 11:42

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 24-03-05 11:45

Michael Vittrup wrote:

> davs, lige et spørgsmål .. jeg har efterhånden hørt en del argumenter
> for og imod salt på kødet før eller efter stegning - hva' plejer folk
> her at gøre? og hvorfor?

Jeg salter som hovedregel kødet inden stegning. Det smager bedst sådan.
Groft salt på en pandebøf i slutningen af stegningen falder jo af og hænger
slet ikke ved. Man kan også salte kødet nogle timer før stegning, hvilket
giver en markant anderledes smag.

Der er en køkkenmyte om at tidlig saltning skulle trække vandet ud af kødet,
men denne er vist blevet tilbagevist flere gange - også her i gruppen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-03-05 01:26

[Michael Vittrup | Thu, 24 Mar 2005 11:42:11 +0100]

>davs, lige et spørgsmål .. jeg har efterhånden hørt en del argumenter for
>og imod salt på kødet før eller efter stegning - hva' plejer folk her at
>gøre? og hvorfor?

1/3 før, 1/3 under og 1/3 efter - er hvad der passer min erfaring bedst.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-03-05 12:53

Michael Vittrup wrote:
> davs, lige et spørgsmål .. jeg har efterhånden hørt en del argumenter
> for og imod salt på kødet før eller efter stegning - hva' plejer folk
> her at gøre? og hvorfor?

krydrer altid kødet før stegning (både almindelig salt og alt andet), og
bruger ofte salt på bøffen efter.... jeg er så også saltoman ;) hvilket
sikkert kommer til at svie til min egen røv senere i livet....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Annette

Dato : 29-03-05 06:56

Saltet trækker saften ud ad kødet, hvorfor kødet først bør saltes
umiddelbart inden at det er færdigstegt. Spørg slagteren....

Fra : Lars Remmen

Dato : 05-04-05 20:08

Annette wrote:
> Saltet trækker saften ud ad kødet, hvorfor kødet først bør saltes
> umiddelbart inden at det er færdigstegt. Spørg slagteren....

Der skal en ganske enorm ængde salt til at trække saften ud af kødet. Og
det skal ligge nogen tid længere end det normalt tager at lægge kødet på
panden efter salten er drysset på.

Salt før, under og efter her.

Lars