Hvad spiser 16 mænd til dessert?
Fra : Steen Suder

Dato : 16-03-05 15:10

Fordi en af dem skal giftes, skal vi samles privat og bl.a. have noget
godt at spise.

Hovedretten bliver hjemmelavede burgere med grillet steak, hjemmebagt
brød og alt hvad den ellers kan trække af tilbehør som bacon, ost,
salatmayonaise, drueagurker, smør-timian stegte små kartofler med skræl
osv. osv.

Hvad skal vi have til dessert?

Det må gerne være "groft", men det skal være godt og det må ikke tage
for lang tid at lave omkring selve serveringen. At det kan laves i
forvejen vil være en fordel.

--
Steen Suder

Fra : -V-

Dato : 16-03-05 15:18

Steen Suder wrote:
> Hvad skal vi have til dessert?
>
> Det må gerne være "groft", men det skal være godt og det må ikke tage
> for lang tid at lave omkring selve serveringen. At det kan laves i
> forvejen vil være en fordel.

Lav en råcreme i god tid (husk pasteuriserede æg).

Køb nogle modne frugter, skær dem i mindre stykker (kan laves i forvejen, og
sættes på køl) og flambér skidtet i cognac i en sauterpande eller gryde.
Husk at det hele skal have en vis temperatur, før flamberingen virker.

Servér det ved bordet, evt. mens det stadig brænder.

-V-

Fra : Nette

Dato : 16-03-05 16:39

"-V-" skrev

> [...]
> Husk at det hele skal have en vis temperatur, før flamberingen virker.
>
> Servér det ved bordet, evt. mens det stadig brænder.

Noget lignende var det første jeg tænkte på, da jeg havde læst dit indlæg,
Steen.

Nette

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 16-03-05 18:07

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Køb nogle modne frugter, skær dem i mindre stykker (kan laves i forvejen,
> og sættes på køl) og flambér skidtet i cognac i en sauterpande eller

Fin ide, eller gå mere over i en frugtsalat med nougat stykker i, lyder
vammelt, men er en herre ret der vil noget

mvh tp

Fra : Peter Westh

Dato : 16-03-05 18:33

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

Nu ved jeg ikke hvor gamle de er - hvis de var børn i 70'erne vil jeg
foreslå indbagt is / Is Surprice. Lavet med ordentlig flødeis er det en
delikatesse, og så ligger det meget godt i tråd med hovedretten.

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=&id=1169

/P

Fra : Steen Suder

Dato : 16-03-05 19:18

Steen Suder wrote:

> [...]
>
> Det må gerne være "groft", men det skal være godt og det må ikke tage
> for lang tid at lave omkring selve serveringen. At det kan laves i

Det slår mig da lige... en stor, led milkshake... det er da naturligt
som efterret til en god, stor burger

Banan, jordbær, skovbær, chok'lade... noget i den retning.

--
Steen Suder

Fra : Peo

Dato : 17-03-05 17:14

Jeg havde drengene til middag igår aftes og desserten var en varm æblekage
som gled glimrende ned. Den er yderst let at lave:

køb noget færdig æblegrød (fåes i næsten alle supermakeder) og hæld den ud i
et ildfast fad. Fadet skal være stort nok til at grøden kun når halvejes op
i fadet.

Bland lige dele rasp og brun farin i en skål (rør rundt med en gaffel for at
fordele sukkeret i raspen)

fordel rasp-sukker blandingen oven på æblegrøde - et pænt jævnt lag som er
ca. 1 til 1,5 cm tykt.

frem med en pakke smør eller margerine og en osteskærer. Høvl tynde skiver
af smør som du lægger i et FULDT DÆKKENDE lag oven på kagen. et lyder
voldsomt men tro mig - det er vigtigt at det dækker.

Stil fadet i ovnen og bag ca. 30-40 min ved ca. 200 grader. Smøret smelter
og løber ned igennem sukker/rasp og gør dette helt fedtet. Efterhånden
begynder sukkeret at karamellisere lidt og når kagen er færdig har du en lun
æble-sag med et sprødt, sødt, knasende varmt sukker/rasp-låg hen over.

Knald fadet på bordet med en ske i, og server en kold creme til. Hvis den
skal være nem, så køb noget færdig kagecreme, og bland i lige dele med
pisket flødeskum.

Du kan sagtens bland rasp og sukker i forvejen, og en times tid før kagen
skal spises "samler" du den og knalder den i ovnen. Jeg vil ikke anbefale at
lægge sukker/rasp på æblegrøden i forvejen, da den vil suge æblevæde op.

Det er tungt, varmt og dejligt i en kold tid - Til rigtige mænd med en sød
tand!

Peo

Fra : lhs

Dato : 25-03-05 22:41

Hej

Min favorit `mande dessert`:

Gammel ost på groft brød, løg, vindruer, stærk sennep, saltstænger, sky
stænket med en mørk rom (på osten) - til det drikker man 1/2 - 1 hel liter
old gambrinus (mørk øl fra Hancock)

Lars