Bananis med smag
Fra : Emil

Dato : 11-03-05 01:43

Hej

Jeg så på én eller anden TV kanal (TV2?) et kort indslag om
iscreme.

Man tager fire store velmodne (ellers bliver der en bitter smag?
Min datter fortalte, at bananer også skal være velmodnede hvis de
skal bruges i bagværk?) bananer, som skrælles, skives og fryses.

De frosne bananskiver blendes med ca. 400 gram frosne hindbær
(skovbær, jordbær o.s.v.) og genindfryses.

Resultatet skulle blive en forrygende god is, som, selv om der
hverken er tilsat sukker, æg eller fløde, har alle de gode
egenskaber fra den traditionelle is og være lidt sundere end den.

Og så er det jo op til den enkelte, om der skal tilsættes
yderligere ingredienser (rosiner, chokolade, likør, marcipan,
nødder, kokos, frugtstykker eller andet).

Er der nogen som som har prøvet opskriften?

m.v.h. Emil

Fra : Jørgen Hess

Dato : 11-03-05 18:21

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> (skovbær, jordbær o.s.v.) og genindfryses.
>

> Er der nogen som som har prøvet opskriften?

Det var i forbindelse med at hun lavede en "voksen" udgave af bananasplit,
hertil serveredes denne is.
Har ikke lavet det men planlagt det. (Der ligger faktisk banan i fryseren der
lige er parat).
Jeg syntes dog kun hun smed en håndfuld hindbær i posen. Hvilket jeg har oversat
til ca. 75-100 gram.

En anden hurtig opskrift jeg bruger til en gang dåse ferskner eller pærer er:

ca. 150 g hindbær (Frosne)
ca. 75 g florsukker
omkring 2 dl piskefløde.

Det hele får en tur i blenderen og serveres øjeblikkelig til de henkogte
frugter.

Idéen kommer fra tv-køkkenet for mange år siden, før Meier tror jeg. Udsendelsen
beskæftigede sig med hvad en blender kan bruges til.

mvh
Jørgen

Fra : Aage Andersen

Dato : 11-03-05 18:36

Jeg prøvede opskriften med udmærket resultat.
Det er ikke nødvendigt at fryse bananerne først hvis man bruger frosne
hindbær.
Saa gaar det nemmere i blenderen. Bananerne skal være virkelig modne, helst
med brune pletter. Næste gang vil jeg prøve at komme lidt piskefløde i. Børn
vil nok ogsaa foretrække lidt sukker.

Aage

Fra : Emil

Dato : 12-03-05 00:19

"Aage Andersen" wrote:

>Jeg prøvede opskriften med udmærket resultat.

Den oprindelige, eller den med fløde?
Hvis den oprindelige: Hvorledes blev konsistensen? Kunne isen
serveres som en Mõvenpick?

>Det er ikke nødvendigt at fryse bananerne først hvis man bruger frosne
>hindbær.

Så bliver det jo ikke til is?
Jeg spørger, fordi jeg lige har lært, at optøning af is kræver
omkring 100 gange så megen energi, som at hæve temperaturen 1
grad (for samme mængde). Det er OK hvis du ikke kan besvare
spørgsmålet, jeg er blot nysgerrig.

>Bananerne skal være virkelig modne, helst med brune pletter.

Korrekt, ellers kommer der en bitter smag.

>Næste gang vil jeg prøve at komme lidt piskefløde i. Børn
>vil nok ogsaa foretrække lidt sukker.

Også korrekt og ganske udmærket. Men idéen var, helt at undgå
disse ingredienser.

m.v.h. Emil

Fra : Aage Andersen

Dato : 12-03-05 04:26

"Emil" .

> Den oprindelige, eller den med fløde?
Den oprindelige. Jeg brugte 5 bananer og 200 g frosne hindbær.

> Hvis den oprindelige: Hvorledes blev konsistensen?
Med kolde men ikke frosne bananer og frosne hindbær blev det nærmest
softice.
Jeg nedfrøs derefter halvdelen. Denne portion krævede en vis optøning for at
faa en rimelig konsistens.

>Kunne isen serveres som en Mõvenpick?
Hvad er en Mõvenpick?

> Så bliver det jo ikke til is?
Kulden fra hindbærrene er tilstrækkelig. Giv det evt. lidt i fryseren.

> [...]
> omkring 100 gange så megen energi, som at hæve temperaturen 1
> grad (for samme mængde). Det er OK hvis du ikke kan besvare
Hvilket spørgsmaal? Det koster kun nogle faa ører at fryse fem bananer.

> Også korrekt og ganske udmærket. Men idéen var, helt at undgå
> disse ingredienser.
Ja og det er en god ide, men man har altid lov til eksperimentere.

Aage

Fra : Emil

Dato : 14-03-05 22:20

"Aage Andersen" wrote:

>Med kolde men ikke frosne bananer og frosne hindbær blev det nærmest
>softice.

Lyder lækkert.

>Jeg nedfrøs derefter halvdelen. Denne portion krævede en vis optøning for at
>faa en rimelig konsistens.

Det tænkte jeg nok. På det indslag jeg så, var den *genindfrosne*
is cremeagtig ved direkte servering.
Men jeg medgiver, at jeg ikke så hele indslaget.

>Hvad er en Mõvenpick?

Det er et firmamærke for isprodukter. Selv om deres is er minus
22 grader, er den stadig "smørbar". Jeg ved ikke hvorfor.

>Ja og det er en god ide, men man har altid lov til eksperimentere.

Her har du beskrevet selve sagens kerne: At lege og
eksperimentere, er livets lyst.

Mine eksperimenter er desværre blevet udskudt lidt; men jeg
glæder mig til at udforske bananisens kvalliteter.
Tak for dit brugbare svar.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 12-03-05 00:03

On Fri, 11 Mar 2005 18:20:33 +0100, Jørgen Hess wrote:

>Det var i forbindelse med at hun lavede en "voksen" udgave af bananasplit,
>hertil serveredes denne is.

Åh ja, var det den med de bagte bananer?
Jeg *hader* smagen af bagte bananer.

>Har ikke lavet det men planlagt det. (Der ligger faktisk banan i fryseren der
>lige er parat).

Nu huskede du vel, at bruge velmodnede bananer?
Jeg venter spændt på tilbagemelding om resultatet. Mine bananer
er endnu ikke velmodnede, og jeg vil ikke tvangsmodne dem i
plastikpose, da jeg tror, at der så går smagsstoffer tabt.

>Jeg syntes dog kun hun smed en håndfuld hindbær i posen. Hvilket jeg har oversat
>til ca. 75-100 gram.

Det bemærkede jeg ikke noget om. Det var egentligt det næste
program jeg ville se, hvorfor jeg havde travlt med andre gøremål.
Men jeg tror dig på dit ord, og mit første forsøg bliver efter
din anbefaling.

>En anden hurtig opskrift jeg bruger til en gang dåse ferskner eller pærer er:
>ca. 150 g hindbær (Frosne)
>ca. 75 g florsukker
>omkring 2 dl piskefløde.

Det lyder OK. Men humlen i den oprindelige (jeg kan ikke kalde
den for 'min') opskrift var, at der hverken skulle bruges sukker,
(æg) eller fløde.
Det var de frosne bananernes konsistens og sødme, som skulle
kunne erstatte disse ingredienser - derfor min begejstsring.

m.v.h. Emil

Fra : Bo Warming

Dato : 12-03-05 05:16

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> wrote in message
> [...]
> yderligere ingredienser (rosiner, chokolade, likør, marcipan,
> nødder, kokos, frugtstykker eller andet).

Ligesom når man laver opiumsvalmuer til heroin, eller rådne druer til cognac
er THE NAME OF THE GAME at opkoncentrere og opkoncentrere - men gode
likører og bittere er så koncentrerede at tre gange fortynding med vodka
kan være en smagsgevinst - der er grænser for hvor intense sager, man formår
at dechifrere og nyde.

Jeg ville have troet at et skvæt fløde skulle med i din sorbet-is-blanding
(hedder det sherbert-is?)

Er det ikke at gå over åen efter vand, at du nedfryser de fuldmodne
bananskiver først og så optør og blander dem med andre frugter?, Det må ku
klares i en frysegang.

Gad vide om det giver dårlig smag hvis bananerne er modnet så de er brune -
vi er jo ret ulækker på visse mellemstadier. Da min maskinhøstende svoger
solgte kirsebær fra sin plantage til Heering i 60erne og så det ryge ned i
blandings-kontaineren, var man ligeglad med om der røg en masse ørentviste
og en enkelt skruptudse eller frø
Det med de store dyr lyder som en vandrehistorie men jeg var med til at
høste og at fjerne insekterne cirka en pr ti bær) fra en mange
kubikmeterfirkant af frugt, var klart en umulighed. Måske franske
kloster-miz netop har de rette skadedyr-gjort-gavndyr som smagsingrediens.

Fra : Emil

Dato : 14-03-05 22:25

Bo Warming wrote:

>Er det ikke at gå over åen efter vand, at du nedfryser de fuldmodne
>bananskiver først og så optør og blander dem med andre frugter?, Det må ku
>klares i en frysegang.

De frosne bananskiver skal blendes med de frosne bær. Blendningen
kan herefter genindfryses eller serveres dirkte.

m.v.h. Emil

Fra : Astrid Lund

Dato : 18-03-05 20:29

On Fri, 11 Mar 2005 01:42:37 +0100, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

Om bananer og bær til is:

>Er der nogen som som har prøvet opskriften?

Jeg testet i dag. Bringebær, frosne, 300 gram - samt 2 godt modne
romtempererte bananer og litt sukker. (Bringebær heter hindbær på
dansk tror jeg?) Det ble slett ikke verst, men var vanskelig å få
moset i blenderen. Tror kanskje alt skulle hatt romtemperatur?

--
Astrid