Flødekartofler...Grrrrrrrr
Fra : Carlsen

Dato : 09-03-05 09:02

Hej NG...

Jeg har et problem med flødekartofler . Kartofler i skiver, 9% fløde,
løg...salt, peber... I ovnen ved 200C en times tid.

1. "Sovsen" forbliver MEGET tynd!
2. "Sovsen" bliver nærmest olieagtig!

Hvad går galt, og har nogen en skridsikker opskrift eller et "hemmeligt"
ingrediens for at få lavet flødekartofler hvor "sovsen" hænger ved
kartoflerne?

På forhånd tak
-LC

--
Ved svar fjern "FJERN" i e-mailadressen.

"Nogen har alt,
men det er også alt hvad de har".

Fra : Peter Westh

Dato : 09-03-05 09:19

"Carlsen" <FJERNcarlsens@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad går galt, og har nogen en skridsikker opskrift eller et "hemmeligt"
> ingrediens for at få lavet flødekartofler hvor "sovsen" hænger ved

Hvis du kan få fat i bogen "Grøntsager" af Roger V erge, så er der en
fremragende opskrift i den. Han forkoger så vidt jeg husker kartoflerne
lidt, og tilsætter ost.

Ellers, prøv at røre noget revet ost og et pisket æg i fløden.

Eller brug piskefløde - det vil helt sikkert løse problemet, men nok skaffe
dig et par andre problemer på halsen

/P

Fra : Nette

Dato : 09-03-05 10:25

"Carlsen" skrev

> Jeg har et problem med flødekartofler . Kartofler i skiver, 9% fløde,
> løg...salt, peber... I ovnen ved 200C en times tid.
>
> 1. "Sovsen" forbliver MEGET tynd!
> 2. "Sovsen" bliver nærmest olieagtig!

Prøv at give dem 1½ time. Det hjælper på tykningen af sovsen. - Olieagtig
sovs har jeg dog aldrig prøvet. Men til gengæld har jeg smagt olieagtig
kaffe m. fløde. - Kan det være noget "forkert" fløde du bruger?

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-03-05 11:31

Carlsen wrote:
> [...]
>
> Hvad går galt, og har nogen en skridsikker opskrift eller et
> "hemmeligt" ingrediens for at få lavet flødekartofler hvor "sovsen"

jeg vil sige skift fløden ud med en federe fløde, eller alternativt maizenas
cremefine til madlavning... den har vi gode erfaringer med..... derudover
ville jeg lade den stå i ovnen ihvertfald 15-30 minutter mere..... i min
erfaring er flødekartofler bedst når de er brankede på toppen, og fløden er
næsten osteagtig omkring kartoflerne*G*

hvis du ikke synes om de løsninger, kan du evt prøve at røre lidt maizena
mel ud i fløden inden du tilsætter kartofler og lign, det vil hjælpe med
fortykningen uden at påvirke smagen ret meget....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 09-03-05 13:17

Carlsen wrote:

> Jeg har et problem med flødekartofler . Kartofler i skiver, 9%
fløde,

dvs. kaffefløde. Duer ikke, det skal være piskefløde hvis du vil
opnå det ønskede resultat.

Ebbe

Fra : as

Dato : 09-03-05 14:20

> [...]
> -LC
>
> --
> Ved svar fjern "FJERN" i e-mailadressen.

Ja fløden dur ikke! Brug istedet rigtig fløde og fortynd det med mælk - det
er som regel bedre end at bruge de lavfedt% fløder man kan få.

Fra : Q

Dato : 09-03-05 14:58

"Carlsen" <FJERNcarlsens@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG...
>
> Jeg har et problem med flødekartofler . Kartofler i skiver, 9% fløde,

9% fløde er ikke andet end "god sødmælk".. Brug rigtig fløde ( 38% ).. Bland
lidt revet ost i fløden..

"fløde" med 9% fedt er en forbandelse skabt af fedtforskrækkede mennesker,
som ikke forstår at man istedetfor at være bange for fedtet blot kan spise
lidt mindre af de fede varer...

Stod jeg i en situation, hvor jeg var ude efter at reducere fedtindtaget
ville jeg nok foretrække at spise mindre af de fede varer istedetfor bare at
erstatte de fede varer ( f.eks ost ) med produkter, der alligevel ikke er
perfekte i konsistens og smag..

Mht. Maizena Cremefine og lignende vederstyggeligheder:
Nu er jeg ikke på nogen måde helsefanatiker, men jeg kan ikke se hvordan det
kan være formålstjenligt at erstatte naturligt fedt med E-numre..

Jeg har lige kigget på deklarationen på de 3 forsk. Cremefine produkter:
De indeholder ud over almindelige mælkebestanddele:
Polyoxyethylen(20)sorbitanmonostearat, Methylcellulose, xanthangummi,
Guargummi, johannesbrødkernemel, carrageenan, (hærdet) vegetabilsk fedt og
Betacaroten

/peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-03-05 15:42

"Q" <Q@Q.Q> skrev:

> [...]
> mennesker, som ikke forstår at man istedetfor at være bange for
> fedtet blot kan spise lidt mindre af de fede varer...

Hvis folk ikke er istand til det er de fedtfattige produkter et
udmærket alternativ i de tilfælde, hvor energiindholdet også er
væsentligt reduceret - dette er ikke altid tilfældet da fedt i nogle
tilfælde bare er erstattet af kulhydrater og så er man mere eller
mindre lige vidt.

> [...]
> Nu er jeg ikke på nogen måde helsefanatiker, men jeg kan ikke se
> hvordan det kan være formålstjenligt at erstatte naturligt fedt

Du mener at E-numre står for noget unaturligt?

Øj det var sørme farligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-03-05 20:05

> Øj det var sørme farligt.

Umiddelbart ser to-tre af de deklarerede tilsætningsstoffer ikke helt rare
ud (Polyoxyethylen(20)sorbitanmonostearat og hærdet, vegetabilsk fedt?), men
hvorfor forklarer du dem ikke én for én? Det burde være en smal sag for dig
med dén signatur, og vi andre kan jo være heldige og lære lidt madkemi

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Q

Dato : 09-03-05 20:56

> [...]
> væsentligt reduceret - dette er ikke altid tilfældet da fedt i nogle
> tilfælde bare er erstattet af kulhydrater og så er man mere eller

Hvis de ikke er i stand til at reducere den indtagne mængde mad vil jeg vove
den påstand at de ikke er villige til at yde den nødvendige indsats..

> Du mener at E-numre står for noget unaturligt?

Ikke nødvendigvis, men jeg har svært ved at se formålet i at indtage
erstatningsprodukter, når man kan få den ægte vare?

> Øj det var sørme farligt.

Uden at have den helt store levnedsmiddel-tilsætnings-stof-eksamen ville jeg
sku foretrække fløden..

Såvidt jeg husker er der noget med at hærdet fedt generelt ikke er så
fandens sundt ( noget med mængden af mættede fedtsyrer),

Samtidig har der også været noget fremme omkring carrageenan og
johannesbrødkernemel, som vist begge kunne fremprovokere allergiske
reaktioner ?

Betacaroten her nok udelukkende til formål at farve produktet, så det ligner
rigtig fløde, og er vel i princippet harmløst..

/peter

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-05 18:56

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> kan være formålstjenligt at erstatte naturligt fedt med E-numre..

Hørt! Hellere undvære end erstatte.

Tina

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-03-05 21:55

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

> [...]
> Det burde være en smal sag for dig med dén signatur, og vi andre
> kan jo være heldige og lære lidt madkemi

Hærdet vegetabilsk fedt er groft sagt plantemargarine. Her gælder det
sædvanlige hvad angår hærdede fedtstoffer.

Polyoxyethylen(20)sorbitanmonostearat er en fedtsyreester af en
fedtsyre (stearinsyre) bruges som emulgator - bør muligvis undgås af
"rigtige" vegetarer da det kan være produceret på basis af animalske
produkter

Methylcellulose er bare en forbindelse bestående af glucosemolekyler
(sukker) og anvendes i lavkalorie-produkter.

Xanthangummi dannes ved en bakteriel forgæring af et kulhydrat og
bruges som fortykkelsesmiddel. Er uskadeligt og der er ingen
mængdemæssig begrænsning for brugen

Guargummi er tilsvarende xanthangummi. Visse kilder nævner dog, at
guargummi kan være allergifremkaldenden ingen mængdemæssig begrænsning
for brugen

johannesbrødkernemel kommer fra johannesbrødtræets frø

carrageenan kommer fra tang

Betacaroten er gult og er en antioxidant er ret uskadeligt der er visse
(mere eller mindre tvivlsomme) undersøgelser der påviser en øget risiko
for cancer hos rygere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-03-05 22:02

"Q" <Q@Q.Q> skrev:

> Hvis de ikke er i stand til at reducere den indtagne mængde mad
> vil jeg vove den påstand at de ikke er villige til at yde den
> nødvendige indsats..

Det kan man mene, men det er alt andet lige et problem for nogen at
spise sig mæt i salat eller andet med lavt indhold af kalorier i
forhold til mæthedsfornemmelsen.

> Uden at have den helt store levnedsmiddel-tilsætnings-stof-eksamen
> ville jeg sku foretrække fløden..

Det forstår jeg som sådan også godt for creme-fine og lignende vil
selvfølgelig aldrig være den "ægte" vare og vil næppe kunne give præcis
de samme resultater.

> Såvidt jeg husker er der noget med at hærdet fedt generelt ikke er
> så fandens sundt ( noget med mængden af mættede fedtsyrer),

Der er helt sikkert en del mættede fedtsyrer i din "rigtige" fløde så
det er ikke et argument mod det hærdede vegetabilske fedt i cremefine.

> Samtidig har der også været noget fremme omkring carrageenan og
> johannesbrødkernemel, som vist begge kunne fremprovokere
> allergiske reaktioner ?

Det vil jeg ikke afvise men det gælder utallige fødevarer også når
"tilsætningsstofferne" forefindes naturligt i produkterne.

> Betacaroten her nok udelukkende til formål at farve produktet, så
> det ligner rigtig fløde, og er vel i princippet harmløst..

Ja og som antixoidant.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Q

Dato : 09-03-05 22:35

> Der er helt sikkert en del mættede fedtsyrer i din "rigtige" fløde så
> det er ikke et argument mod det hærdede vegetabilske fedt i cremefine.

Det er der uden tvivl ( der er faktisk flere mættede fedtsyrer i mælkefedt
om vinteren pga forskelle i foderet )..

Uanset vil det hærdede veg. fedt have været udsat for en proces, som
mælkefedtet ikke har været udsat for, og dermed er der vel en risiko for at
der tilsættes eller udvikles uheldige forbindelser?

> Det vil jeg ikke afvise men det gælder utallige fødevarer også når
> "tilsætningsstofferne" forefindes naturligt i produkterne.

Selvfølgelig, men jeg holder stadig fast ved at en blanding af mælk,
forarbejdede fedtstoffer og tilsætningsstoffer ikke burde erstatte fløde,
når man nu *kan* få fløde..

> Ja og som antixoidant.

Det er så også et af de få E-numre, som forekommer naturligt i mælk..

/peter

Fra : Carlsen

Dato : 09-03-05 19:39

Mange tak for de mange svar....jeg skifter fløden ud og gir den en halv time
ekstra (måske lidt ost også
-LC

--
Slet FJERN fra min e-mail adresse ved svar.
Remove FJERN from my e-mail address when replying.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 10-03-05 21:17

> [...]
> -LC
>
> --
> Ved svar fjern "FJERN" i e-mailadressen.

Uanset andre svar omkring ægte eller uægte fløde eller andre væsker tror jeg det
også har noget med ovntemperaturen og fordampningen fra ovnen.
Har selv prøvet en opskrift med kød ovenpå et lag kartofler, det skulle have 160
grader. Måtte bruge væsentlig længere stegetid en der stod i opskriften. Kødet
blev mørt og fint men kartoflerne føltes rå.
I en anden ovn blev samme fremgangsmåde brugt, her blev kødet overstegt og
kartoflerne næsten tørkogt, men møre. Fejlen var at jeg ikke holdt særlig øje
med maden før opskriftens stegetid nærmede sig slutningen.

Hvis der bruges konvektions ovn skal fadet stå i den nederste trediedel så
bundvarmen kan varme fadet og indholdet op før det bruner på overfladen, og
uanset de 160 grader skal der være lidt bevægelse i væsken og det kan godt være
at ovnen skal stå på 220 grader før denne effekt kommer. Omvendt hvis det ser ud
som at væsken er ved at overkoge skal ovnen måske sættes ned til 150-140 grader.
I nogle ovne kan man roligt tilføje ekstra væske i forhold til opskriften, fordi
ovnen er utæt og bortdamper meget vand. I vores nuværende ovn skal vi nærmest
knibe med væske i forhold til opskriften da der nærmest ingen fordampning er.

Desuden, hvis man bruger en opskrift, aner man ikke hvilken ovn
opskriftforfatteren selv brugte.

mvh
Jørgen