Kir, fjer og rodvin
Fra : Bo Warming

Dato : 06-03-05 07:36

Borgmesteren i Marseilles-forstaden Kir fandt på at hælde solbærlikør i tør
hvidvin, og det blev sællert kaldet Kir

Fersken likør(cocktailnavn er så ikke kir men fjer) er så matchende som
solbærlikøren (creme de cassis) og min ny Dysseldorfer Kirsch og Bols
Abrikoslikør matcher ikke helt så fint de tørre hvidvins-sorters aromaer -
så jeg har alilbi for at eksperimentere og eksperimentere og
eksperimentere og eksperimentere og eksperimentere og eksperimentere og
eksperimentere og eksperimentere og eksperimentere og eksperimentere og
eksperimentere og eksperimentere og eksperimentere og eksperimentere og
eksperimentere og eksperimentere og eksperimentere og eksperimentere og
eksperimentere og eksperimentere og tylle flere og flere stadig ny coctails
i mig

Så så jeg i Kvickly en hvidvin i 5 l bag, der er fra samme firma som en
tilsvarende perfekt rødvivn, også fra Italiens støvlehæl

Jeg købte , MEN - ak - den smager af gær. (Jeg har som gymnasielkærer
ladet mange hold elever hjemmebrygge vin og desitllere og jeg ved hvordan
manglende svovlbehandling af gæringsblandingen kan være uperfekt så
saccoromyces cellerne slipper gennem filteret og afgiver dum smag.)
Jeg har oplevet det hos mange gode vine og er ofte gået til supermarkedets
bestyrer, der hurtigt giver mig pengene tilbage - og een gang sagde næste
uge at "vinen havde smagt perfekt". Så det gider jeg ikke.
fdb@fdb kan få kopi af dette, hvis de vil undgå at deres renome daler ved
lortet smag i dyre vine.

Når mit kød har fået bismag=rådsmag har jeg ofte efterprøvet om min fars
påstand om at chilikrydderier overdøver råddenskab er sandt .- det er det
ikke.

MEN - Nordsøbitters lakridssmag og i mindre grad frugtlikører generelt
overdøver gærsmagen. Lidt Boonekamp eller Underberg er også fint til at jeg
kan få tyllet de 5 liter i mig - tænk på alle de kineserbørn der ville
forarges hvis jeg smed mad ud.

Lakrids i Nordsøbitter er alt for meget engelsklakrids så vodkatilsætning
er godt - så kan man smage andet også. LakridsROD er humlen i det hele og
jeg tror en dag at lakridsROD vin bliver en sællert
Snobber er til druer og en enkelt anden frugt , men legebørn er til alt -
alt skal prøves