Q: Encoding i programmet "Mail"
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 04-05-05 07:15

Forklaring:
Encoding betyder konvertering af filer til 7-bit ASCII kode, der kan
sendes via internet. Kan vel nærmest oversættes med "Indkodning".

I Outlook Express under OS9 kunne man vælge at kode med
Uuencoding, BinHex, Mime eller Appledoubble, som vist nok sender to
filer afsted kodet på hver sin måde.

Spørgsmål:
Man kan i "Mail" vælge "Kodet tekst" med en masse forskellige sproglige
kodninger, men jeg synes ikke det ligner det jeg forstår ved "Encoding".

Kan Mail ændres til at benytte en anden Encoding?

Hvis Mail tilsyneladende sender i en forkert kodning, hvor ligger fejlen
mon? - i preferencefilen?

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-05-05 10:03

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Man kan i "Mail" vælge "Kodet tekst" med en masse forskellige sproglige
> kodninger, men jeg synes ikke det ligner det jeg forstår ved "Encoding".
Hvor præcis ser du den mulighed?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 04-05-05 12:45

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Hvor præcis ser du den mulighed?

Under menuen "Besked", -> Kodet tekst (nederst)!

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-05-05 22:24

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:
> Under menuen "Besked", -> Kodet tekst (nederst)!
Nååå, der. Troede, det var under Indstillinger.
Tekstkodning er jo noget ganske andet end det, du oprindelig var inde
på. Det handlede om kodning af bilag. Jeg ved ikke, hvorfor der var
disse muligheder i OE, men MIME er vel standard, så hvorfor bruge de
andre..?

Du kan sikkert stadig BinHex'e en fil, du skal så blot bruge StuffIt.
Behovet for at pakke filer er jo blevet mindre med tiden, og billeder er
jo fx. kompakte i sig selv - man vinder sjældent meget ved at pakke dem.
Andre filer kan det dog stadig være en god idé at pakke. I så fald
bruger jeg zip-faciliteten i OS X.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 05-05-05 23:02

> [...]

> på. Det handlede om kodning af bilag. Jeg ved ikke, hvorfor der var
> disse muligheder i OE, men MIME er vel standard, så hvorfor bruge de

Mail har en enkelt indstilling om kodning af bilag. Under Rediger ->
Bilag -> Send altid bilag, som kan åbnes i Windows. Mon ikke det er det
samme som AppleDouble?

> [...]
> jo fx. kompakte i sig selv - man vinder sjældent meget ved at pakke dem.
> Andre filer kan det dog stadig være en god idé at pakke. I så fald

Nu handler kodning af bilag vel ikke om pakning. Et MIME-kodet arkiv
fylder formentligt mere det det originale binære arkiv.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 06-05-05 00:04

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Nu handler kodning af bilag vel ikke om pakning. Et MIME-kodet arkiv
> fylder formentligt mere det det originale binære arkiv.
Ja, det fylder ofte omkring 25 % mere.
Og nej, kodning af bilag og pakning er ikke det samme - det var netop
min pointe.