Gammel iMac og OS X
Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-05 21:52

Jeg har lige skullet hjælpe min svigerinde med hendes gamle iMac 233
rev. A med 192 MB RAM. Hun ville gerne bruge netbank hos Merkur Bank,
der bruger et system, der vist hedder BEC. Det er vist det, mange mindre
banker bruger.
Hun kunne ikke logge ind. De sagde, at Java var for gammel. Jeg
prøvede så at opgradere Mac OS 9.1 til 9.2.2. Heldigvis har hun en ret
hurtig internetforbindelse. Desværre hjalp det ikke. De skriver også, at
man skal bruger Safari og Mac OS X 10.2.3, hvis man bruger Mac.
Og så er det, jeg lurer lidt på, om jeg skal lægge Mac OS X på.
Hendes brug er meget simpel: E-mail, lidt browseri og lidt tekst. Det må
da kunne klares med 192 MB RAM og en 4 GB harddisk. Jeg har en 10.3 cd
her i København. Er den ikke det bedste? Ellers skal jeg til Esbjerg for
at få en 10.2 cd, men strengt taget kører 10.3 vel lige så godt.
Hendes eneste problem er, at hun nogle gange modtager Word
dokumenter. Men kan TextEdit ikke læse dem? Det er vist kun nogle simple
dokumenter.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-05-05 22:21

> Og så er det, jeg lurer lidt på, om jeg skal lægge Mac OS X på.
> Hendes brug er meget simpel: E-mail, lidt browseri og lidt tekst. Det må
> da kunne klares med 192 MB RAM og en 4 GB harddisk

det bliver snært - jeg har lige lagt 10.4 på en 300MHz ibog med 320MB
ram og 6GB disk. Den er sløv men rammen gør at det er brugbart til mail
og meget let browsing. Flash animation kan dpg få den til at stå stille
i flere minutter (det var under 10.3)

10.4 er iøvrigt er rappere på iBogen end 10.3 - men man skal bruge
netboot og eller ASR for at få Tiger på den hvis ikke man har 10.4 på
CD. Det er øjensynligt et script i installeren der forhindrer 10.4 i at
installere på maskiner uden FW (jeg har kigget men kan ikke hitte linien
der tjekker gestaltmanageren for netop den værdi)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Steen Larsen

Dato : 01-05-05 22:10

In article <news-687495.22513201052005@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> [...]
> Hendes eneste problem er, at hun nogle gange modtager Word
> dokumenter. Men kan TextEdit ikke læse dem? Det er vist kun nogle simple

Den kan sagtens klare det men 192 MB RAM og man kan få en ting som
hedder WordServices som stripper et Word-dok til RTF så vidt jeg husker.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 01-05-05 22:27

> [...]
> Hendes eneste problem er, at hun nogle gange modtager Word
> dokumenter. Men kan TextEdit ikke læse dem? Det er vist kun nogle simple

Problemet er vel mest om man kan få plads til systemet og andre
programmer på de 4 GB der er på harddisken. Med 192 MB RAM bliver der
også brug for en del diskplads til swap-filer. Har du overvejet at sætte
en større harddisk i den (for jeg går ud fra, at en udskiftning af
mac'en til en nyere model er udelukket)?
Hvis det lykkes at få det presset ind, burde det kunne køre og mine
erfaringer med en 400 Mhz iMac DV SE med 384 MB RAM siger, at 10.3 kører
hurtigere end 10.2.
TextEdit kan kun læse meget simple Word dokumenter; hvis der er noget
med formeleditor, grafer el.lign, så kan den ikke klare det.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Christian Bech

Dato : 01-05-05 22:56

In article <1gvwoi0.gt13dqyhlensN%kajc@ofir.dk>,
kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) wrote:

> [...]
> en større harddisk i den (for jeg går ud fra, at en udskiftning af
> mac'en til en nyere model er udelukket)?

Det kna lade sig gøre med 4 GB, hvis man er økonomisk med installationen
og bestemmer sig for et udvalg af programmer. Min gamle 233 kører med
10.2 og den eneste afvigelse fra standard er 256 MB RAM mere end de
oprindelige 32.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 02-05-05 13:20

Ja, sørg for at vælge en 'speciel' installation, og så fravælg alle
sprogpakker (tager også en krig at installere), printerdrivere etc. Hun
vil kun have brug for det mest basale. Så mener jeg, man kan have et
system på godt 1 GB.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-05 23:51

> [...]

> programmer på de 4 GB der er på harddisken. Med 192 MB RAM bliver der
> også brug for en del diskplads til swap-filer.

Til gengæld skal hun sådan set ikke have nogle programmer ud over dem,
der følger med OS X. De er jo Mail, Safari og Textedit. Hvad mere kan
man ønske sig?

> Har du overvejet at sætte en større harddisk i den (for jeg går ud
> fra, at en udskiftning af mac'en til en nyere model er udelukket)?

Hun er begyndt at tale lidt om en Mac Mini. Derfor gider jeg ikke rigtig
sætte større harddisk i. Det er hverken besværet eller pengene værd. Nu
og her skal hun bare kunne klare sig igennem, til hun får sparet sammen.
Noget andet er, at hun ikke vader i penge, så hvis jeg kan hjælpe hende
til at spare lidt, så vil jeg gerne det.
Der må vel snart komme nogle brugte Mac mini til salg. Hvis en
ny Mac mini koster næsten ingenting, så koster en brugt vel ingenting.
Eller måske kunne vi finde en brugt iMac af lidt nyere dato billigt.

> Hvis det lykkes at få det presset ind, burde det kunne køre og mine
> erfaringer med en 400 Mhz iMac DV SE med 384 MB RAM siger, at 10.3
> kører hurtigere end 10.2.

Det lyder godt. Jeg er bare lidt bekymret for pladsen. Jeg kørte med
10.2 på en tilsvarende iMac med 4 GB harddisk uden problemer. Da jeg
opgraderede til 10.3 løb jeg straks tør for plads. Men jeg havde
selvfølgelig en del programmer og dokumenter. Det har hun ikke. Og måske
kan jeg spare lidt Xcode Tools, printerdrivere, sprog og den slags.

> TextEdit kan kun læse meget simple Word dokumenter; hvis der er noget
> med formeleditor, grafer el.lign, så kan den ikke klare det.

Det er også bare simple tekster. Det er mere fordi mange åbenbart ikke
kan sende en e-mail på mere end fem ord, uden det skal være et
Word-dokument.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-05-05 23:18

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> writes:

> Hun kunne ikke logge ind. De sagde, at Java var for gammel. Jeg
> prøvede så at opgradere Mac OS 9.1 til 9.2.2. Heldigvis har hun en ret
> hurtig internetforbindelse. Desværre hjalp det ikke. De skriver også, at

Der er kun Java 1.1 under OS 9. Skal man bruge noget nyere end det,
er der ingen vej uden om OS X eller en Linuxvariant.

http://bigfoot.com/~thunderbear