Lyd?
Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 01-05-05 10:19

Når jeg arbejder hører jeg altid musik fra en af mine computere. Mange
af mine cd´ere er blevet lavet til mp3 filer. Forleden dag kom jeg til
at tænke på om det kunne betale sig at installere en eller anden slags
lydkort - for at få bedre lyd - og samtidig købe bedre højtalere feks.
HK soundstick II. Hvilket kort kan evt. anbefales?
Skal side i en G4 agp - OSX.

MVH

Ole

Fra : Tom

Dato : 01-05-05 11:06

Det er nok billigst at købe et USB kort..
PCI kort har det med koste en del..
Tjeck evt hos http://www.aage.dk/
Det er lidt svært at finde et "billigt" lydkort til mac..!?
Tom

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 01-05-05 17:08

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote

> Det er nok billigst at købe et USB kort..
> PCI kort har det med koste en del..
> Tjeck evt hos http://www.aage.dk/
> Det er lidt svært at finde et "billigt" lydkort til mac..!?
> Tom

Tak for linket - det er lidt svært at overskue - når jeg kun er
interesseret i bedre lyd ud ;0)

Ole

Fra : Tom

Dato : 01-05-05 20:20

Nu er lyd jo noget sjovt noget..
Og alt efter hvad ambitionen er findes der lydkort (USB) der kun har en
stereo udgang, og som formodentligt blot koster et par hundrede kroner..
Og så er der der dyre lydkort med lyd ind og Ud, der koster over 15.000
kroner..
Så alt er muligt..alt efter ambition..

Generelt er det ret svært at finde lydkort der KUN har lyd ud, da det mest
er til "spil" og til en hvis grad til musik, hvis ambitionerne er højere end
bare at bruge de indbyggede lydkort..
En personlig vurdering harfra er at de meget billige lydkort f.eks i form af
et USB lydkort til 350.- ikke lyder specielt bedre end det indbyggede
lydkort..

Omvendt har den maskine du arbejder på digital UD, kan du overveje at købe
et digital Til -> analogt lydkort.. Det burde jo give dig en "bedre" lyd..
Husk blot at det er rimeligt svært at få MP3 lyd til at lyde bedre end den
kvalitet den er lagret i f.eks.. mp3@128kbit/s ( det er "almindelig lyd"
komprimeret mere end ti gange..) ( hvor almindelig lyd er "CD kvalitet"
altså 44.1 / 16bit.. ( der i realiteten også er komprimeret.. Men det er en
helt anden snak..
Tom

On 01/05/05 18:07, in article 1gvwaay.kn36kx15hgb40N%otnfjern@stofanet.dk,