iBook vil ikke eject'e cd?!
Fra : Daniel Nielsen

Dato : 25-04-05 21:16

Hej

Min iBook G4 er begyndt at gøre knuder. den vil ikke eject'e en cd der
sidder i drevet. Jeg har prøvet alle de gode råd jeg kan finde på
nettet, inkl. at genstarte og holde trackpad knappen nede. Det giver
samme resultat som ved tryk på f12/eject. Maskinen unmounter ganske
rigtigt cd'en, og den siger "jeg-er-ved-skubbe-cd'en-ud" lyde -- men
cd'en kommer ikke ud, den kommer ikke engang til syne. Den sidder fast,
og drevet siger så "cd'en-glider-på-plads" lyde og den mount'er cd'en
igen!

Nogen der kan vejlede mig? Hvordan tvinger jeg en iBook G4 til at
eject'e en cd? Eller skal jeg til at ringe til Apple? Maskinen er fra
Januar 2004.

/Daniel

Fra : Martin Bech

Dato : 26-04-05 07:23

In article <426d4fe4$0$79453$14726298@news.sunsite.dk>,
Daniel Nielsen <djn@daimi.au.dk> wrote:

> Nogen der kan vejlede mig? Hvordan tvinger jeg en iBook G4 til at
> eject'e en cd?

Nu kender jeg ikke lige din maskintype, men generelt er der en mulighed
for at lave et tvangs-eject, også selv om maskinen fx er slukket.

Se efter et lille rundt hul på drevets facade. Der stikker du en
udfoldet papirklips ind, og så kommer skuffen ud. Hvis der ikke er
skuffe på dit drev, så ved jeg ikke hvad du skal gøre.

--
Med venlig hilsen / Greetings

Martin Bech
mail: Fjern / remove XYZ

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 26-04-05 09:15

On 2005-04-26 08:23:09 +0200, Martin Bech <bechX@iY.amZ> said:

> [...]
> udfoldet papirklips ind, og så kommer skuffen ud. Hvis der ikke er
> skuffe på dit drev, så ved jeg ikke hvad du skal gøre.

Det er slot-loading... ingen skuffe -- og så vidt jeg kan se ingen hul.

/Daniel

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-04-05 22:39

In article <426df89b$0$79453$14726298@news.sunsite.dk>,
Daniel Nielsen <djn@daimi.au.dk> wrote:

> Det er slot-loading... ingen skuffe -- og så vidt jeg kan se ingen hul.

Det mener jeg altså, der skal være. Nu har jeg ikke vores iBook her, men
sidder det ikke inde i revnen, hvor cd'en sættes ind?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 27-04-05 22:49

> Det mener jeg altså, der skal være. Nu har jeg ikke vores iBook her, men
> sidder det ikke inde i revnen, hvor cd'en sættes ind?

så vidt jeg har rodet med det har de nyere powerbooks og iMac G5 ikke
den lille nødudvej, det er ret irriterende :(

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-04-05 19:19

In article <1gvpbfz.1ugiwlc1ydfh6cN%fakeemail@anthro.ku.dk>,
fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote:

> så vidt jeg har rodet med det har de nyere powerbooks og iMac G5 ikke
> den lille nødudvej, det er ret irriterende :(

Jeg tør ikke sige det, da jeg ikke har de pågældende modeller, men nogle
slot-loading Macs har haft hullet siddende i den ene side af revnen, man
skubber disken ind gennem.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 28-04-05 20:44

> Jeg tør ikke sige det, da jeg ikke har de pågældende modeller, men nogle
> slot-loading Macs har haft hullet siddende i den ene side af revnen, man
> skubber disken ind gennem.

jeps, men ikke disse (og jeg har ledt meget :) håber det er noget de
begynder på igen!

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 26-04-05 09:43

> [...]

> Nogen der kan vejlede mig? Hvordan tvinger jeg en iBook G4 til at
> eject'e en cd? Eller skal jeg til at ringe til Apple? Maskinen er fra

Det lyder som en teknisk fejl ved enten drevet eller cd'en, så alle de
gode råd der er møntet på problemer med softwaren dur ikke.
Du skal have fat i de "hårde" råd:

Første råd er, at slukke din iBook, og lade den stå f.eks natten over,
eller i hvert tilfælde et par timer; Somme tider får varmen cd'erne til
at slå buler, og så kan du ikke få dem ud.

Andet råd er at finde nødudløseren og bruge det gamle universalværktøj
til mac: en udfoldet papirclips. Problemet er, at jeg endnu ikke har
fundet udløserhullet på en tilsvarende G4 iBook. Et eller andet sted så
jeg et eller andet om "top right corner"

Endelig er der det "voldelige" råd: Når du hører skubbe-ud lyden, så
snup cd'en med en pincet.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 26-04-05 11:12

On 2005-04-26 10:42:54 +0200, kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) said:

> [...]
> jeg et eller andet om "top right corner"
>
> Endelig er der det "voldelige" råd: Når du hører skubbe-ud lyden, så

Aha! pincettet gjorde tricket!!!! den tvang drevet 1mm mere ud, og så
poppede cd'en ud som den skal... Jeg skulle slet ikke tage ved cd'en.

Men... nu sluger den alle cd'er på den måde, og jeg skal bruge
pincettet til at få cd'erne ud... det er ikke så skide godt.

/Daniel