DVD brænder til Mac mini
Fra : bo@pc.dk

Dato : 22-04-05 21:57

Hejsa

Jeg har fortrudt at jeg ikke købte min Mac mini med en DVD brænder. Hvis jeg
skal bruge iDVD er det jo en nødvendighed. Og selvfølgelig også hvis jeg skal
lave backup af mine DVD film.

Så spørgsmålet er bare - hvad skal jeg købe?

Det nemmeste er vel at købe et externt drev, hvilket. Eller hvad med at
opgradere Mac`ens interne drev med et brænderdrev?

Gode råd søges

Mvh. Bo

Fra : Alex Henriksen

Dato : 22-04-05 22:40

bo@pc.dk wrote:

> [...]
> lave backup af mine DVD film.
>
> Så spørgsmålet er bare - hvad skal jeg købe?

Jeg købte en Lacie Ekstern DVD brænder fra Zitech til 895,- kr.
Den viker fint på min Mini Mac..

--
Regard Alex Henriksen / OZ2AFY
===========================

--- I use Mac OS X because I love Mac, not because I hate Microsoft

Fra : bo@pc.dk

Dato : 23-04-05 13:34

> Jeg købte en Lacie Ekstern DVD brænder fra Zitech til 895,- kr.
> Den viker fint på min Mini Mac..

Ok - lyder fint, er det USB eller firewire?

Hilsen Bo

Fra : Erik Richard

Dato : 23-04-05 13:47

Hej Bo

Du kan vælge begge dele. Du bør dog foretrække en firewire løsning, da
den både er hurtigere og ikke mindst mere pålidelig. Selv om det påstås,
at USB 2.0 sagtens kan brænde i høje hastigheder, så er vel nok de
fleste erfaring, at kommer man over 2-4x på DVD og 4-6x på CD, så er der
større fejlprocent.

Du bør kigge på især LaCie, og vil du have noget, der matcher Mini, bør
du vælge en d2 model. De er i 'hvidskuret' aluminium - altså ikke malet
hvid men meget meget lys alu. Og hvis du sætter din Mini ovenpå en d2,
så fylder det hele ikke mre end selve d2 drevet...

LaCie benytter værk fra enten LiteOn, Pioneer og NEC.

Jeg har selv de samme erfaringer med et eksternt USB CD-RW drev fra
LaCie med LiteOne værk. Såsnart jeg sætter den på FW istedet for, kører
den fint op på 52x i CDR og 40x i CDRW

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Alex Henriksen

Dato : 23-04-05 23:44

bo@pc.dk wrote:

> Ok - lyder fint, er det USB eller firewire?

Det er USB2, Firewire vil jeg bruge til HDD's..

Fra : Erik Richard

Dato : 24-04-05 00:12

Hej Alex

Alex Henriksen wrote:

> Det er USB2,

Når det er LiteOn, kan de også køre USB 1.1, men bedst er USB 2.0...

> Firewire vil jeg bruge til HDD's..

Det er muligt, men brændehastighed og stabilitet i brændingen er også
bedre i Firewire end i USB.

Se mit direkte svar til Bo...

mvh. Erik Richard

Fra : Alex Henriksen

Dato : 24-04-05 12:41

Erik Richard wrote:

> Det er muligt, men brændehastighed og stabilitet i brændingen er også
> bedre i Firewire end i USB.

Ikke når man kun brænder CD med Max 16 speed og DVD med Max 2 speed.
Og det gør jeg altid.!!

jeg laver Foto DVD'er i iPhoto % iDVD og alle skulle gerne kunne læse
min plader bagefter, det kan de nu.

Jeg tester dem altid på min Mac, bærbar pc, Xbox og min JVC 212S
inde i stuen når de kan læse dem kan næsten alle læde dem.!!

USB2 køre 400Mbit og Firewire køre 480Mbit, så mere stabilitet i
firewire tro jeg nu ikke der er.!!

Jeg tro det er mere stabilt at læse fra en Firewire og skrive til en USB2.
To drev som skal dele 480Mbit kan ikke være ligesågodt som en der får
det hele.!

--
Regard Alex Henriksen / OZ2AFY
===========================
OZ2AFY Home Page - <http://oz2afy.zbox.dk>
Danlotto - <http://www.danlotto.com/?id=14582>
Rapmobil - <http://rapmobil.zbox.dk>
Hot Rapmobil - <http://dk-rapmobil.hot-cell.com>

--- I use Mac OS X because I love Mac, not because I hate Microsoft

Fra : Mikkel Westh

Dato : 24-04-05 14:58

"Alex Henriksen" <alexie@zbox.dk.MINIMAC> wrote in message

> USB2 køre 400Mbit og Firewire køre 480Mbit, så mere stabilitet i firewire
> tro jeg nu ikke der er.!!

Det er nu omvendt. USB2 kører 480 Mbit, Firewire 400 kører 400 Mbit.

> Jeg tro det er mere stabilt at læse fra en Firewire og skrive til en USB2.
> To drev som skal dele 480Mbit kan ikke være ligesågodt som en der får det
> hele.!

Hæng mig ikke op på det, men så vidt jeg husker bruger Firewire ikke ligeså
mange af computerens resourcer, og er derfor mere stabilt. Jeg foretrækker
selv Firewire, og bruger det når jeg kan komme til det.

Mvh. Mikkel

Fra : Alex Henriksen

Dato : 24-04-05 16:41

Mikkel Westh wrote:

> Det er nu omvendt. USB2 kører 480 Mbit, Firewire 400 kører 400 Mbit.

Du har 100% ret, taste fail..

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-04-05 21:17

In article <426ba5c9$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Mikkel Westh wrote:

> "Alex Henriksen" <alexie@zbox.dk.MINIMAC> wrote in message

> Det er nu omvendt. USB2 kører 480 Mbit, Firewire 400 kører 400 Mbit.

Forkert. USB2 har en signalling rate på 480mbit/s, og en effektiv båndbredde
er er ca. 80% af hvad 400mbit/s firewire har.

USB2 skal sætte farten ned til 4 og 12 mbit/s ind imellem for at tale
med mus, rotter og tastatur.

Kan ikke lige finde dokumenttionen, men Maxtor one-touch II harddiskene
siger vist 34Mbyte/s ved Firewire, 27Mbyte/s ved USB 2.

Husk på, USB 2 Intel, så inflaterede tal der ikke fortæller noget
om ydelsen er også et kendetegn her.

> Hæng mig ikke op på det, men så vidt jeg husker bruger Firewire ikke ligeså
> mange af computerens resourcer, og er derfor mere stabilt. Jeg foretrækker
> selv Firewire, og bruger det når jeg kan komme til det.

Enig. Firewire er en intelligent bus hvor enheder kan tale direkte sammen.
USB er noget skåj hvor alt skal gennem masteren som er computeren, og den
har en masse at lave med at passe USB bussen. En ren lortestandard der
ikke skulle være kørt videre end USB 1.1 12Mbit.

Fra : bo@pc.dk

Dato : 23-04-05 14:52

> Jeg købte en Lacie Ekstern DVD brænder fra Zitech til 895,- kr.
> Den viker fint på min Mini Mac..

Tak - den vil jeg kigge på.....
Hvad med en intern - har I nogen erfaringer der??

Jeg har fundet en teknisk manual til Mac mini`en, så selve installationen er
vel til at finde ud af.

http://www.kevinrose.com/mini/mac_mini.pdf (22Mb)

Hilsen Bo

Fra : Isak Lyberth

Dato : 23-04-05 20:48

Flere steder har jeg hørt at folk har måttet vente næsten 2 måneder på
at få en mac mini med brænder i. hos Applestore.dk har de sagt 14 dages
leveringstid. men da jeg selv stod og skulle vælge, valgte ejg i stedet
at få alt det ram jeg kunne få i maskinen.
Jeg vil senere tilslutte en eksterne brænder.

Hilsen Isak