Kloge jer og laser printere farve eller ej~
Fra : Tom

Dato : 14-04-05 22:43

Hej jeg har igennem årene købt nærmest hysterisk store laserprintere, til
mit lille kontor.
Nu er den sidste printer gået ned.. ( noget med fuser.. Og så kan den selv
finde ud af at skrive værksted..)
nå men spørgsmålet er så.. Farve eller ej..
Hvad er jeres erfaringer med farve versus monochrom..
Jeg har ( havde) planlagt at ligge i omegnen af 5000 for en s/h, der skal !?
Kunne printe i mindst 1200 x 1200 og have netkort..
Har bla andet fundet en samsung og en OKI der ligger i den kaliber..
Men hvad i forhold til farver..
Er det stadig umuligt dyrt at printge i farve ( med en laser) og hvor dyrt
er det egentlig i drift.. Og i refills !?
Printeren skal bot bruges til at printe en masse bogstaver og en gang
imellem nogle fine breve ud... ( hvorfor jeg tænker i farver)
Når jeg går efter 1200 x 1200, hænger det sammen med at min gamle ( over 8
år gamle Lexmark ) kunne printe i denne opløsning,..
Så hvorfor gå ned.. Hvilket får mig til at tænke på farver.. Det bliver
rigtigt dyrt hvis jeg vil kunne 1200 x 1200, hvorimod 1200 x 600 ser
realistisk ud !?!?

Hvad med de mange postscript og andre sprog !? Arbejder og printer både fra
quark og photosohop..
Alle råd og ideer er velkomne..
Tom

Fra : Erik Richard

Dato : 15-04-05 01:14

Hej Tom

- For at gøre en lang historie/anbefaling kort....
- Køb en HP OfficeJet 4100 s/h printer til text only udskrivning. Det er
en aldeles fremragende netværksprinter. Levers std. med min. 32mb RAM,
op til 16 s/min. Antal af udprint ca. 350.000 sider for printværk.
- Pris for toner ca. 500kr. (3-5000sider)
- Køb dig en god og rimelig billig farve inkjet til 'det finere' brug, -
fx. Canon i865 eller tilsv. Antal af udprint mindst 10.000 sider for
printværk.
- Pris for patroner (full set, 6 patroner) ca. 350kr. for lille sæt (ca.
300 sider v/ 10% farvemætning, 550kr. for stor sæt (ca. 600 sider v/ 10%
farvemætning).

tilsammen vil de to koste ca. 5500kr.

- Hvis du vil i farvelaser, så vælg en HP ColorJet ???? - ka' it' husk'
nummeret, men den koster ca. 3600kr.. Kører 600x1200dpi, op til 6 s/min.
i farve og 12 s/min i s/h. Antal af udprint 200.000 sider for printværk.
- Pris for tonersæt 1500-2000kr. (ca. 3500 sider med 10% farvemætning,
5000 sider i s/h text only)

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Svenne Krap

Dato : 15-04-05 09:03

Erik Richard wrote:
> [...]
> op til 16 s/min. Antal af udprint ca. 350.000 sider for printværk.
> - Pris for toner ca. 500kr. (3-5000sider)

Hmmm... er OfficeJet ikke alle blækprintere, desuden ser det ud til at
4100'ern er afløst af 4200 serien.

Desuden er en blækprinter tudselangsom .. der står (kilde: hp OfficeJet
42xx) "Print Speed (Black, Draft Quality, A4) up to 17 ppm", men se
også lige "Print Speed (Colour, Best Quality, A4) up to 1 ppm".

Desuden er den månedlige duty-cycle 1.500 sider (og det ville jeg nødigt
betale for med mine erfaringer med inkjet.)

> [...]
> i farve og 12 s/min i s/h. Antal af udprint 200.000 sider for printværk.
> - Pris for tonersæt 1500-2000kr. (ca. 3500 sider med 10% farvemætning,

Jeg ville gå efter en lille farvelaser. De kører en fast hastighed pr.
side uanset sidens kompleksitet (indenfor rimelighedhedens grænser).

Du kan enten gå efter en 2550 serie CLJ fra hp som kører 19 s/min S/H og
4 i farve (der vil altid enten være en faktor 1 eller faktor 4 til
forskel på de to tal... da den enten klarer det i et gennemløb eller i
fire gennemløb (en for hver af cyan, magenta, yellow og black). Duty
cycle 30.000 sider pr. måned

Eller du kan gå efter en 3550 serie som kører 16 sider/minut både sort
og farve (dvs. singlepass), duty cycle 45.000 sider måned.

Afhængigt af hvor stor din andel af farve er, så gå efter den store
singlepass. Det er min erfaring at folk bliver trække at af vente på den
"tudselangsomme" (men stadigt hurtigere en end blæk for alt andet en ren
tekst) 4-pass udskrivning.

HP's lasere (og de fleste andre fabrikanter) bruger et N i modelnavnet
for at angive netværkstilslutning.

Angående priser, så kan man generelt sige at ved laser-printere får du
lov til at betale den fulde pris for printeren, til gengæld er prisen
for toneren også "lav".

Ved blækprinterer får du et enormt tilskud til printeren (nogle gange er
det enddog billigere at købe en ny printer af samme slags som et nyt sæt
blækpatroner til sin nuværende), til gengæld koster blækken en formue.

Historen om prisen på at printe.....

Toner til min CLJ 3700 koster 780/1000/1000/1000 kroner for hhv. sort,
og alle de tre farver. Alle patronerne er sat til 6.000 sider.

Dertil skal der et imagetransferkit til hver 20.000 sider og en ny fuser
hver 75.000 sider. Fuseren koster ca. 2000 kroner og imagetransfer
kittet ca. 1000 kroner.

En original HP blækpatron til en Officejet 4215 koster ca. 100 kroner og
tager iflg. hp selv 220 sider ved. 5% dækning (samme dækning som tallene
for laserjetten før).

Dvs. for en sort side på en inkjet betaler du ca. 45 øre.
På laserjetten koster en firefarvet side ca 70 øre. (eller 13 ører for
en sort side)

Endeligt kommer for mig det største argument, blæk smører når det bliver
vådt, det gør laser ikke.

For priser tjek edbpriser.dk

Og en sidste note. Hvis du køber en stor laserjet, så hold dig til
originale (og ikke ukorrante eller genopfyldte) hp patroner. Der er en
stjernegod garanti på patonerne. Jeg har personligt haft en tidligere
LaserJet til rensning hos HP uden beregning pga. en defekt patron.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-05 12:51

Svenne Krap <svenne.u2005@krap.dk> wrote:

> Hmmm... er OfficeJet ikke alle blækprintere, desuden ser det ud til at
> 4100'ern er afløst af 4200 serien.

jo.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Erik Richard

Dato : 15-04-05 18:46

Hej Svenne

Der skulle selvfølgelig stå 'LaserJet 4100' og ikke 'OfficeJet 4100'. -
At jeg netop nævner den, er de erfaringer, jeg har haft med netop den
model. Den er ret og slet en slider ala de gamle 4L/M/P, 5L/M og 6L/M.
En af mine kunder købte en sådan, og de udskriver op til 3-4000 sider
ugentligt! - Og jeg véd, den kører endnu, - 3 år efter, de købte den!

mvh. Erik Richard

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 19-04-05 21:58

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Og jeg véd, den kører endnu, - 3 år efter, de købte den!

Dybt imponerende!

OKI, Samsung, Epson, Xerox men HP er som russisk roulette.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard

Dato : 19-04-05 22:22

Hej Stig

Stig Leerbeck wrote:

> Dybt imponerende!

Det véd jeg såmænd ikke... De havde en HP 5L, der havde kørt 550.000
sider, men så begyndte den også at trække papiret skævt. Og en LaserJet
4100 var just ikke billig dengang...

> OKI, Samsung, Epson, Xerox

Xerox har jeg derimod særdeles dårlige erfaringer med. - Kræver hyppige
serviceeftersyn og rensninger....

> men HP er som russisk roulette.

Hm, ikke mine erfaringer i større modeller...

mvh. Erik Richard

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-04-05 07:53

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hm, ikke mine erfaringer i større modeller...

Når man skriver at noget er Mac-kompatibelt og det viser sig at l....
ikke kan skrive ud fra Quark på Mac og supporten ingenting ved, fordi de
ikke ved hvad der er op og ned på en Mac og man bruger adskillige
arbejdsdage og frem-og-tilbage-forsendelser på at finde ud af at det
ikke er en fejl ved printeren men en fejl ved HP, så mister jeg al
tillid til det firma.

HPs printere (i nyere tid) virker for nogens vedkommende udmærket og for
andres ikke og du kan ikke ud af markedsføringen se hvilke, så hold dig
fra HP.

Og du kan ikke stole på sælgerne for HP udlover så mange præmier,
cykler, golfsæt, ferierejser og meget mere, at nogle sælgere vil sige
hvad som helst for at øge salget.

HP er i bedste fald spild af tid.

Og JA - det var et surt opstød!

Fra : Svenne Krap

Dato : 20-04-05 08:13

Jeg har lidt svært ved at lure hvordan det kan passe. Alle større HP'er
(og de fleste andre større lasere generelt) har både PostScript og
PDF-personligheder, så du burde altid kunne udskrive til dem.

Det eneste problem jeg har med min HP (CLJ 3700 series) og
mac-kompatibilitet er, at af uransagelige årsager virker duplexeren ikke
(men den virker under Windows). Men da jeg ikke skriver på begge sider
af papirerne særligt tit alligevel kan jeg leve med det.

Svenne

Fra : Tom

Dato : 20-04-05 11:08

Jeg har søgt og søgt, og kan se at der findes en række farvelasere i 5000
kroners klassen.
Det bliver nok sådan en jeg ender med..
Interesserede kan se specs etc her..
HP 2550n
http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=PRTHP0173&kat=printer&subka
t=printer11&nav1=Printer&nav2=printer11

Xerox 6100dn
http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=PRTXE0047&kat=printer&subka
t=printer11&nav1=Printer&nav2=printer11

Lexmark c510n
http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=PRTLE0074&kat=printer&subka
t=printer11&nav1=Printer&nav2=printer11

Samsung clp-550n
http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=PRTSA0012&kat=printer&subka
t=printer11&nav1=Printer&nav2=printer11

Og slutteligt
En OKI
OKI c5400n ( egentlig har jeg set på en 5300n)
http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=PRTOK0042&kat=printer&subka
t=printer11&nav1=Printer&nav2=printer11

Det er alle printere i "den billigere ende", men det ser ud til at de
virker..
Flere af dem endda med mac..( det tager 10 sek at finde printerne til
billigere priser end linksne..men sådan er det jo..)

On 20/04/05 9:12, in article
4265ffb2$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk, "Svenne Krap"

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-04-05 12:46

> [...]

> (men den virker under Windows). Men da jeg ikke skriver på begge sider
> af papirerne særligt tit alligevel kan jeg leve med det.

Mine personlige elendige erfaringer fortæller mig, at HP + Postscript
ikke er nogen garanti for at den virker ordentligt med Mac.

Dit eget eksempel er jo egentligt meget godt:

HP sælger dig et produkt, hvor de påstår at det er kompatibelt med Mac
OG kan håndtere duplex, men det så viser sig at det kun kan ske hver for
sig og ikke på samme tid.

Hvis det nu var netop duplex-funktionen man gik efter må man da føle sig
snydt.

Hos HPs support holdes man hen med snak - produktet er jo ikke defekt så
det udløser ikke garanti. Jamen det kan jo det der påstås bare ikke på
een gang o.s.v.

Jeg sælger kun HP hvis kunden hopper op på ryggen af mig og truer med
kniv... og det er endnu ikke sket!

Fra : Erik Richard

Dato : 20-04-05 23:05

Hej Svenne

Svenne Krap wrote:
> Jeg har lidt svært ved at lure hvordan det kan passe. Alle større HP'er
> (og de fleste andre større lasere generelt) har både PostScript og
> PDF-personligheder, så du burde altid kunne udskrive til dem.

Jeg synes også, Stigs 'sure opstød' er lidt hårdt sagt, MEN - på nogle
punkter vil jeg godt give ham ret. HP har haft en elendig slutbruger
support, men den _er_ blevet bedre inden for det sidste års tid.

Det, jeg tror, er mere problemet er, at 'bare' der har stået HP på en
printer, så har man kunnet regne med, at den altid ville fungere på
næsten hvad som helst, - men det gør de altså bare ikke....

Når jeg skal råde en kunde til at købe en bestemt printer / printertype,
så forlanger jeg, at kunden kommer og giver fuldstændige opl. om, hvilke
systemer og programmer, printeren skal køre med. - Nogle printere kan
køre på både Mac og Wintels, andre delvis på Mac og (som din) fuldt på
Wintels, og igen andre køre på Mac + Linux/Unix og ikke fuldt på
Wintels. Og igen kan der være visse programmer, den eller den model ikke
kan / eller kan køre med på ét system og ikke på et andet. Det kræver så
bare, at man har et godt kendskab til - her - HPs produktlinie og deres
muligheder.

Der er sandelig også Mac kompatible printere, jeg aldrig kunne drømme om
at anbefale, fordi jeg af erfaring véd, at de vil give problemer, - det
gælder fx. nogle af deres 'combi' modeller og deres OfficeJets, mens
andre modeller vil køre problemfrit...

Jeg er selv reg. som både HP supporter og forhandler (endnu), men har
altid henvist købere til andre forretninger, da jeg qua HPs
rabatsystemer for forhandlere ikke har kunne levere til samme pris som
en specialforretning. Hvis kunden så senere har kontaktet mig ang.
support har jeg oftest kunne hjælpe, - ellers har jeg kontaktet HPs
support for forhandlere, og her er der helt andre boller på suppen, end
hvis man henvender sig som privatkunde. - Og det synes jeg er lidt
sørgeligt af en af verdens største hardware procuenter.!

> [...]
> (men den virker under Windows). Men da jeg ikke skriver på begge sider
> af papirerne særligt tit alligevel kan jeg leve med det.

Det skyldes det egentlig ganske enkle, at når en model har duplex,
kræver det specielle drivere, og dem har HP af en besynderlig grund
undladt at udvikle / opdatere til - især - OS X, men sandelig også til
OS 9.x.

Mange af HPs større printere - fx. ColorJet 3xxx series findes i 3
forskellige udgaver, - en helt uden duplex mulighed, en med duplex, men
leveret uden og en med integreret duplex. - Her skal man lægge mærke til
de bogstaver, der står efter nummeret.

Hvis der fx. står "ColorJet 3700" _kan_ der ikke monteres duplex _ELLER_
det besynderlige, at den kan eftermonteres, men kun på importørens
værksted. Hvis der står "ColorJet 3700c" betyder det, at der kan
monteres integreret duplex, men at det ikke medfølger. Står der istedet
"ColorJet 3700cl" / "ColorJet 3700cx" betyder det, at duplex er
integreret / monteret ved køb.

Nogle modeller (fx. 3700) bliver normalt leveret til Europa som værende
3700 eller 3700c _uden_ at de skriver det på den label, der sidder på
selve printeren. Når der så monteres duplex - enten ved bestilling eller
senere, så vil duplex'en virke, som den skal. Men det er værre, at de
har sendt alm. CL 3700 på markedet i Europa med eftermonteret duplex -
altså reelt en 3700cx, - og så får man problemer. Softwaren understøtter
ikke duplex til Mac - og heller ikke til Windows, men det gør Windows
(2000Pro/XP) i sig selv, - derfor ingen problemer med at bruge duplex på
fx. WinXP. Og så skriver de desværre ikke i deres manualer, at Mac OS
9.x/X.x ikke understøtter duplex, da de rigtige drivere ikke findes. -
Det 'glemmer' slutbrugersupporten desværre også at fortælle, - det får
man kun at vide som prof supporter.

Jeg tror, at én af grundene til både manglende orientering omkring
modeller og markedsføring af reelt andre modeller i udbygget version,
skylde, at markedet og konkurrencen i EU er så benhård, at de er
nødsaget til at sælge billigere produkter hertil for at kunne holde en
rimelig markedsandel. - Det er jo også billigere at købe en luksusbil
med masser af ekstraudstyr på tilbud, end det er at få det eftronteret...

mvh. Erik Richard

Fra : Svenne Krap

Dato : 21-04-05 04:04

Erik Richard wrote:

> [...]
> monteres integreret duplex, men at det ikke medfølger. Står der istedet
> "ColorJet 3700cl" / "ColorJet 3700cx" betyder det, at duplex er

Nu har min efternavnet DTN, dvs. duplexer, ekstra papirbakke, ekstra ram
og netværk er fabriksmonteret :)

Fra : Erik Richard

Dato : 21-04-05 19:18

Svenne Krap wrote:

> Nu har min efternavnet DTN,

Jeg har kun brugt bogstaverne til at vise, at det ikke nødvendigvis er
lige netop _den_ printer, som står på HPs website, men at det godt kan
være samme grundmodel med eftermonterede dele.

Det er snoskforvirrende og dårlig markedføring, men desværre en
realitet, og som jeg skrev - højst sandsynlig pga. det hårde marked i EU.

> dvs. duplexer, ekstra papirbakke, ekstra ram
> og netværk er fabriksmonteret :)

Ja, og desværre kan det så godt være, at det kun er 'grundmodellen', det
er eftermonteret på - godt nok på fabrikken, - og så er det 'bare', at
HP har 'glemt' at skrive, at den netop ikke understøtter Mac med
duplex. - Det får man at vide som forhandler, men _ikke_ som
slutbruger, - og slet ikke som slutbrugersupperter ansat hos HP. Det er
her, jeg synes HP falder igennem!

mvh. Erik Richard

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-04-05 06:01

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Det kræver så
> bare, at man har et godt kendskab til - her - HPs produktlinie og deres
> muligheder.

Det kræver jo at man får korrekte oplysninger fra P og det gør man ikke!

Fra : Erik Richard

Dato : 21-04-05 19:21

Hej Stig

Som slutbruger - dårlig support, som forhandler - rimelig god support.
Det er ihvertfald mine erfaringer...
mvh. Erik Richard

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-04-05 18:29

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Som slutbruger - dårlig support, som forhandler - rimelig god support.
> Det er ihvertfald mine erfaringer...

Jeg er (var) forhandler og eftersom jeg benytter mig af den samme
support som slutbrugeren har jeg svært ved at se forskellen...

Fra : Erik Richard

Dato : 24-04-05 23:13

Hej Stig

Stig Leerbeck wrote:

> Jeg er (var) forhandler

Er / var du reg. som officiel aut. HP forhandler?

> og eftersom jeg benytter mig af den samme support som slutbrugeren
> har jeg svært ved at se forskellen...

De få gange, jeg har haft brug for HPs support, har jeg altid fået den
hjælp, der har været nødvendig. - Ved at ringe til HP Danmark og opgive
mit nr., er jeg blevet henvist til deres forhandlersupport i England og
ikke til den alm. kundesupport, der svjv. er i Sverige...

mvh. Erik Richrd

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-04-05 08:44

> [...]

> mit nr., er jeg blevet henvist til deres forhandlersupport i England og
> ikke til den alm. kundesupport, der svjv. er i Sverige...

Ih ja - med diplom og det hele. Jeg aner ikke hvorfor.

Men nu var sagen jo den, at ingen support, selv ikke deres interne
V.I.P. forhandler support i Indokina ville have kunnet hjælpe mig
eftersom produktet ganske enkelt var vildledende markedsført.

Det kostede mig sammenlagt 2 arbejdsdage og 6-700 kr i fragt og siden
den dag har jeg ikke rørt ved HP.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-04-05 13:34

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
>
> Og du kan ikke stole på sælgerne for HP udlover så mange præmier,
> cykler, golfsæt, ferierejser og meget mere, at nogle sælgere vil sige

HP benytter ogsaa en super driver som klare alle printere i et hug. Oh
no.

Min far har en all in one fra HP, der installeres - hold nu fast - over
4000 filer for at faa lortet til at koere, og saa virker det ikke engang
100%.

Tilgengaeld har man saa glaede af at Repair Disk Permissions har masser
at se til, da den saa stort set ikke laver andet end at rette HP fejl.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : nozzlecheck

Dato : 20-04-05 11:25

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote in message news:<BE84B07A.6F26%nospam@fakemail.dk>...
> [...]
> realistisk ud !?!?
>
> Hvad med de mange postscript og andre sprog !? Arbejder og printer både fra

Mit råd er hold dig fra HP, de er ikke hvad de har været. Overvej i
stedet Brother HL 2700CN med 10/100 Ethernet, 2400 dpi x 2400 dpi i
farve, den udskriver både PostScript 3 og PCL.n Link her
Oki er også er godt valg, men jeg ville købe en Brother.

Nozzlecheck

Fra : Tom

Dato : 20-04-05 18:51

On 20/04/05 12:25, in article
19f9e3bf.0504200225.4936bb94@posting.google.com, "nozzlecheck"
<nozzlecheck@gmail.com> wrote:

> [...]
> farve, den udskriver både PostScript 3 og PCL.n Link her
> Oki er også er godt valg, men jeg ville købe en Brother.

Fandme en god pris.. Jeg tror jeg er "solgt"..havde ikke lige været
opmærksom på Brother da jeg troede at de havde et "bad name".. Men 600x600
og noget der sikkert er emuleret eller 4 pass ( og dermed 4 x opløsning
?!?!?!) lyder sgu da fint..
Tak for godt råd..

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-04-05 13:34

> [...]

> realistisk ud !?!?
>
> Hvad med de mange postscript og andre sprog !? Arbejder og printer både fra

Koeb nu en netvaerksprinter............

om det er farve eller sort/hvis har jeg ikke erfaring med

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Tom

Dato : 20-04-05 18:49

On 20/04/05 14:34, in article 1gvbn3o.dmnqdq99xri8N%jesper@gylling.net,
"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote:

> Koeb nu en netvaerksprinter............
>
> om det er farve eller sort/hvis har jeg ikke erfaring med
Alle omtalte pringtere har et lille n i røven.. Og er altså
netværksprintere..
Og jow.. Da.. Jeg skal nok købe en printer.. Snart..
Ville bare lige høre her først !!