Formatere en USB nøgle i "hybrid format"
Fra : Storm

Dato : 12-04-05 22:42

Jeg havde fået en masse snask og usynlige filer og formaterede min USB
nøgle med "Disk Utility".
Det hjalp - den blev renset helt men nu kan jeg ikke se den på
Windows maskinen, og det er netop til udveksling her jeg skal bruge den.

Kan Maccen virkelig ikke formatere til et format der også kan læses af
Windows?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Zaphod B

Dato : 12-04-05 22:58

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Windows maskinen, og det er netop til udveksling her jeg skal bruge den.
>
> Kan Maccen virkelig ikke formatere til et format der også kan læses af

Jo, men du må be den om det, ellers foretrekker den sitt eget. Formatet
heter "MS-DOS" på min norske variant, og er svjv det samme som FAT-32.
Fungerer både på Mac og PC.
--
/Z
Remove NOT...INVALID to email

Fra : Storm

Dato : 12-04-05 23:07

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> Jo, men du må be den om det, ellers foretrekker den sitt eget. Formatet
> heter "MS-DOS" på min norske variant, og er svjv det samme som FAT-32.
> Fungerer både på Mac og PC.

Hvordan beder jeg den om det?

Jeg får kun mulighed for at vælge:

Mac OS Standard
Mac OS Extended
Mac OS Extended (Journaled)
Unix File System

Det er fra Disk Utility - Erase - Volume Format

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Erik Richard

Dato : 13-04-05 00:51

Hej Nina

Storm wrote:

> Hvordan beder jeg den om det?
>
> Jeg får kun mulighed for at vælge:
>
> Mac OS Standard
> Mac OS Extended
> Mac OS Extended (Journaled)
> Unix File System

Hm, det lyder da lidt underligt, der mangler både PRO-DOS og MS-DOS

> Det er fra Disk Utility - Erase - Volume Format

Nu er det sjælden, jeg bruger DiskUtility til at slette/formattere med
under OS X... Kan du starte op i OS 9.1/9.2 eller blot starte 'classic
mode', så burde du kunne se din USB nøgle dér også. Du kan så bruge
enten 'Slet Disk' i menuen 'Speciel' og vælge 'MS-DOS'.
Diskværktøj/DriveSetup kan svjh. heller ikke klare det, med mindre du
vil partitionere nøglen, - og det er de som regel alt for små til.
Alternativt kan du hente programmet 'DiskCharmer 3.1.5'. Det er og
bliver det bedste formatteringsværktøj til klassisk OS. Desværre kører
den kun under klassisk OS, så du skal enten starte op i OS 9.x eller
'classic mode' under X.

DiskCharmer kan også bruges til fx. at formattere zip, MQ og andre
udskiftelige medier med.
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/3005/diskcharmer315.bin>.

Alternativt kan du også bruge 'Silverlining Pro', hvis du har den
installeret - enten i X eller under classic. I den har du endda
muligheden for at vælge både FAT32 eller MS-DOS. Nogle gange kan det
være en fordel med at vælge FAT32 fremfor MS-DOS, især hvis den skal
bruges på XP baserede Windows maskiner. Reelt er der ingen forskel på
FAT32 og MS-DOS bortset fra den tilgangskode, der lægges i
formatteringen, - og her er det, som om WinXP bedre kan 'tolke' adgangen.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Zaphod B

Dato : 13-04-05 07:01

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Nina

> Hm, det lyder da lidt underligt, der mangler både PRO-DOS og MS-DOS

Ja, det gjør det. Jeg hadde også det problemet en gang, og fant ingen
annen "løsning" enn reinstallasjon av OS. Svjv er filsystemene i OS X
kernel extensions, og det er mulig du Erik, eller andre med
unix-erfaring, vet hvordan man erstatter slike dersom de av en eller
annen grunn slutter å fungere. Jeg fant det ikke ut den gangen.

--
/Z
Remove NOT...INVALID to email

Fra : Storm

Dato : 13-04-05 07:32

> [...]

> unix-erfaring, vet hvordan man erstatter slike dersom de av en eller
> annen grunn slutter å fungere. Jeg fant det ikke ut den gangen.

Øv - og tak til jer. Jeg har nu formateret den på en Windows maskine til
FAT-32 - så nu funker det på begge platforme, men mærkeligt at
mulighederne er røget her på Maccen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Terje Rydland

Dato : 13-04-05 07:40

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Øv - og tak til jer. Jeg har nu formateret den på en Windows maskine til
> FAT-32 - så nu funker det på begge platforme, men mærkeligt at
> mulighederne er røget her på Maccen.

Neida, den muligheten er der fremdeles.
Åpne Diskverktøy.
Sett inn USB-pennen.
Velg den i kolonnen i venstre side.
NB: Du vil se den i to "utgaver" - en som viser den fysiske disken og en
som viser det/de volumene disken inneholder.
Hvis du velger volumet (nivå 2) kan du bare formatere Mac OS eller UNIX
Hvis du velger den fysiske disken (nivå 1) kan du også velge MS-DOS
Men Pro-Dos er borte :(

Terje

Fra : Storm

Dato : 13-04-05 07:48

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> [...]
> Hvis du velger volumet (nivå 2) kan du bare formatere Mac OS eller UNIX
> Hvis du velger den fysiske disken (nivå 1) kan du også velge MS-DOS

Sådan. Hvor dejligt - det er testet og det virker.
Kommer fint op på pc og på mac.

Tusind tak.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Erik Richard

Dato : 13-04-05 12:25

Hej Terje

Terje Rydland wrote:

> Neida, den muligheten er der fremdeles.
> Åpne Diskverktøy.
> Sett inn USB-pennen.

Ja, hvis det er med 'født' USB (onboard USB), hvis det er et PCI kort,
bør man sætte pennen i, før Diskutilities åbnes.

> [...]
> Hvis du velger volumet (nivå 2) kan du bare formatere Mac OS eller UNIX
> Hvis du velger den fysiske disken (nivå 1) kan du også velge MS-DOS

Lige netop, men det er her, muligheden for MS-DOS og PRO-DOS er væk.

Hvis du blot vælger 'volumen', så formatterer du ikke disken, den
slettes kun, hvilket i praksis betyder, at alle data stort set kan
gendannes...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-05 00:17

> [...]

> FAT32 og MS-DOS bortset fra den tilgangskode, der lægges i
> formatteringen, - og her er det, som om WinXP bedre kan 'tolke' adgangen.

Det var da ufattelig meget besvær du kan sætte en stakkels spørger i
gang med, blot for at udføre en simpel handling...

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-05 00:17

> [...]

> Mac OS Extended (Journaled)
> Unix File System
>
> Det er fra Disk Utility - Erase - Volume Format

prøv at vælge hele disken istedet for din partition, og brug "partition"
fanebladet

Det er en mangel i Diskværktøjs GUI til diskutil. diskutil fra
terminalen tilbyder flere muligheder og er osse mindre langhåret, eks er
det med diskutil muligt at lave en fdisk formatering (MBRFormat) istedet
for den for os traditionelle "Apple_partition_scheme" formatering.
Fra GUI er det eks ikke muligt at partitionere en disk så den indeholder
såvel FAT32, UFS og HFS(+) partitioner.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Zaphod B

Dato : 14-04-05 07:12

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> prøv at vælge hele disken istedet for din partition, og brug "partition"
> fanebladet

Det gjenstår at det _faktisk_ har hendt meg, og tilsynelatende OP i
denne tråden, at "MS-DOS"-valget i Disk Utility er fraværende for både
disk og volum ("Erase" og "Partition"). Jeg forsøkte nemlig begge deler,
og fant ingen løsning på det, som jeg sa.

Rent akademisk ville det så vært interessant om noen har en plausibel
ide om hva som har foregått for at et filsystem skulle bli
utiligjengelig (jeg kunne faktisk heller ikke lese FAT-32-volumer etter
dette) og evt. om det kan tenkes andre løsninger på et tilsynelatende
lite problem enn full reinstallasjon av styresystem. Jeg fant det ikke.
--
/Z
Remove NOT...INVALID to email

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-05 12:51

> [...]

> dette) og evt. om det kan tenkes andre løsninger på et tilsynelatende
> lite problem enn full reinstallasjon av styresystem. Jeg fant det ikke.

jeg har ikke umiddelbart noget bud. Har du prøvet om du kan fat
formatere fra diskutil i terminalen?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Zaphod B

Dato : 15-04-05 19:20

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> jeg har ikke umiddelbart noget bud. Har du prøvet om du kan fat
> formatere fra diskutil i terminalen?

Nei, det forsøkte jeg ikke. (Jeg har ikke problemet lengre, jeg bet i
det sure eplet og reinstallerte.)
--
/Z
Remove NOT...INVALID to email

Fra : Storm

Dato : 14-04-05 21:42

> prøv at vælge hele disken istedet for din partition, og brug "partition"
> fanebladet

Her har jeg kun de samme muligheder som ovenfor.
Kun når jeg vælger hele disken har jeg mulighed for at vælge MS-DOS -
som Terje skriver.

> [...]
> for den for os traditionelle "Apple_partition_scheme" formatering.
> Fra GUI er det eks ikke muligt at partitionere en disk så den indeholder

Hmmm - måske var det derfor at jeg nu netop ikke kun kopiere en mappe
ind på USB nøglen med et specielt ikon og en andet med et langt navn?

Har du en "tumbe-sikker" opskrift på at gøre det fra terminalen så jeg
kan lave en FAT32 partition f.eks.?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-05 12:51

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Her har jeg kun de samme muligheder som ovenfor.
> Kun når jeg vælger hele disken har jeg mulighed for at vælge MS-DOS -
> som Terje skriver.

Det er osse hvad jeg skriver...

> Hmmm - måske var det derfor at jeg nu netop ikke kun kopiere en mappe
> ind på USB nøglen med et specielt ikon og en andet med et langt navn?

Mig ikke helt forstå den problemstilling.

> Har du en "tumbe-sikker" opskrift på at gøre det fra terminalen så jeg
> kan lave en FAT32 partition f.eks.?

Værsgod:

sudo diskutil partitionDisk disk(N) 1 MBRFormat MS-DOS USBnøgle (M)

(N) er nummeret på den fysiske disk, det slår du op ved at identificere
den med komandoen (disk0 er altid din bootedisk):

diskutil list

(M) er størrelsen på den ønskede partition. dvs hvis disken er på 128MB
skriver du "128M". Er den på 21GB skriver du "21GB"

afslut din komando med return, og husk at sudo kræver du indtaster dit
administrator password.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Storm

Dato : 23-04-05 23:12

> [...]

> skriver du "128M". Er den på 21GB skriver du "21GB"
>
> afslut din komando med return, og husk at sudo kræver du indtaster dit

Meget fornemt - jeg havde ikke set opskriften - den fungerer fint.

sudo diskutil partitionDisk disk1 1 MBRFormat MS-DOS NINAS_GEMME 246M

På den måde kunne jeg vel også partitionere en større usb-nøgle - måske
beholde disk-ikonet på selve disken?

Jeg synes det er rigtigt sejt

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-04-05 21:07

Storm skrev:

> Sådan. Hvor dejligt - det er testet og det virker.
> Kommer fint op på pc og på mac.

Gad vide om man kan/skal gøre det samme for at få en iPod Mini
til at komme frem på både Mac og PC. Den kommer godt nok frem på
min PC, men den påstår, at den ikke er formateret og om den skal
det.

Jeg kunne godt tænke mig, hvis der var mulighed for at bruge
iPod'en som en lille miniharddisk på både min PC og min Mac.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 23-04-05 22:37

> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig, hvis der var mulighed for at bruge
> iPod'en som en lille miniharddisk på både min PC og min Mac.

Det tænkte jeg også på, og jeg tror bestemt det må være det samme.
Desværre har jeg ikke en iPod at prøve på.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-04-05 22:34

Thomas G. Madsen skrev:

> Gad vide om man kan/skal gøre det samme for at få en iPod Mini
> til at komme frem på både Mac og PC.

Hø-hø. Det skulle man altså ikke gøre!
Jeg startede med at formatere den, som beskrevet her:

Da formateringen var færdig, kom den frem på skrivebordet i OS X
som en almindelig disk, men med det der vamle hvide disk-ikon.
Jeg smed disken i papirkurven, men da jeg senere forsøgte at
mounte den, nægtede den at komme frem på skrivebordet igen.
I displayet på iPod'en kunne man se en mappe med et udråbstegn
ved siden af.

Koblede den så til PC'en, som godt kunne se og bruge den, men
da den jo også gerne skulle fungere på Mac'en, hentede jeg iPod
Updater 2005-03-23 til Windows, som heldigvis kunne stille den
tilbage til fabriksindstillingerne, så nu fungerer den igen, som
en normal iPod, når den ikke er koblet til en computer, men der
sker absolut intet, når jeg kobler den til Mac'en. :(

Det hjælper heller ikke noget at køre iPod Updater 2005-03-23 til
OS X, da den jo ikke kan finde iPod'en, så nu er gode dyr dæleme
rådne. Hvordan får jeg mon Mac'en til at se den igen som en iPod?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 23-04-05 22:46

> Det hjælper heller ikke noget at køre iPod Updater 2005-03-23 til
> OS X, da den jo ikke kan finde iPod'en, så nu er gode dyr dæleme
> rådne. Hvordan får jeg mon Mac'en til at se den igen som en iPod?

Øv - jeg ville ha' tilføjet at da jeg fik problemet med min usb-nøgle
sagde min kollega der har iPod at hun havde fået at vide at man kun
kunne formattere den på en pc - det kunne jeg bare ikke tro kunne passe.

Det ikon jeg bruger til min usb-nøgle forsvinder også når jeg formaterer
den på denne måde - så giver jeg den bare ikonen igen.
Æble - i og så copy paste - så har du ikon igen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-04-05 23:27

Storm skrev:

> Det ikon jeg bruger til min usb-nøgle forsvinder også når jeg
> formaterer den på denne måde - så giver jeg den bare ikonen
> igen. Æble - i og så copy paste - så har du ikon igen.

Det trick kender jeg godt, men jeg har ikke ikonet til en iPod
liggende.

Jeg har heldigvis fået den til at køre igen nu, men hvilken kamp.
Efter endnu en opdatering af den med iPod Updater 2005-03-23 til
Windows og en genstart af Mac'en, kunne jeg få lov til at se den
på skrivebordet i OS X i ca. 5 sekunder, hvorefter den forsvandt
ud i den blå luft.

Man kunne så rykke USB-stikket ud og proppe det i igen for at få
den frem i 5 sekunder igen, og sådan blev det ellers ved. Inde i
'Om'-menuen på iPod'en stod der 'Format: Windows', men det troede
jeg da også at OS X forstod.

Jeg valgte så at starte iPod Updater 2005-03-23 til OS X og kunne
heldigvis lige akkurat holde den "fanget" i så lang tid, at den
blev nulstillet, men da opdateringen var færdig, tabte OS X igen
forbindelsen til den, så jeg var godt nok ved at få sved på panden,
må jeg indrømme.

Efter endnu en genstart af OS X, ser den dog ud til at hænge fast.
Jeg er pt. ved at kopiere de data over, som jeg havde liggende på
den, inden jeg begyndte på alt det her, så indtil videre ser det
lovende ud. Den kan så bare nok ikke bruges under Windows, da den
nu har OS X filsystemet, men pyt med det. Det vigtigste er nu da
at den igen virker under OS X, da jeg mest bruger den på jobbet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 24-04-05 19:40

> [...]
> nu har OS X filsystemet, men pyt med det. Det vigtigste er nu da
> at den igen virker under OS X, da jeg mest bruger den på jobbet.

Puha - jeg skal vist ikke anbefale den formatteringsmetode af iPod til
nogen - ikke sådan umiddelbart ihvertfald.
Det lyder bare mærkeligt, der må da være en del Mac ejere der også
bruger deres iPod på pc og har en løsning på problemet.

Har du måske installeret 10.3.9 for nylig - her har vist været nogle
problemer med at man skulle genstarte uden iPod'en i - først derefter
kom iPod op på Maccen som en disk igen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-04-05 20:48

Storm skrev:

> Det lyder bare mærkeligt, der må da være en del Mac ejere der
> også bruger deres iPod på pc og har en løsning på problemet.

Ja, det skulle man da umiddelbart tro.

> Har du måske installeret 10.3.9 for nylig - her har vist
> været nogle problemer med at man skulle genstarte uden iPod'en
> i - først derefter kom iPod op på Maccen som en disk igen.

Hmm, jeg har 10.3.9 installeret så det er muligt at det er den,
som har lavet koks i det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-04-05 23:22

Storm skrev:

> Det lyder bare mærkeligt, der må da være en del Mac ejere der
> også bruger deres iPod på pc og har en løsning på problemet.

Har lige prøvet at nulstille den endnu engang med iPod Updater
2005-03-23 til Windows og nu kan jeg også bruge den på Mac'en
uden den forsvinder fra skrivebordet, så hvad der skete den dag,
finder man nok aldrig ud af.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-04-05 23:33

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> 2005-03-23 til Windows og nu kan jeg også bruge den på Mac'en
> uden den forsvinder fra skrivebordet, så hvad der skete den dag,

FAT32-filsystemet er bare ulideligt langsomt under OS X.
Det vil tage ca. 30 min. at overføre 189 MB til iPod og set ud
fra den tid det har taget at overføre sølle 50 MB indtil nu, skal
det nok passe. Det kan man da ikke bruge til noget fornuftigt i
det daglige, så jeg stiller den tilbage til Mac OS-filsystemet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-04-05 11:27

terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) writes:

> Men Pro-Dos er borte :(

Hvor mange Apple II'ere er det nu liiige at du har behov for at
udveksle data med?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH