Brænde en bootable CD ?
Fra : Karen Seiersen

Dato : 09-04-05 12:51

Hej

Jeg ville gerne brænde en bootable CD af min systemsoftware OSX som
backup, hvis noget sker med originalen, men jeg kan ikke se denne
mulighed i Roxio Toast ver. 6.0.3

Jeg har gjort det en gang før men med en ældre udgave af Toast - her var
der en mulighed under indstillinger.

Så spørgsmålet er: Hvordan brænder jeg en backup af Panther OSX 10.3
bootable ??

Mange hilsner Karen

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 09-04-05 15:04

Karen Seiersen wrote:
> [...]
> der en mulighed under indstillinger.
>
> Så spørgsmålet er: Hvordan brænder jeg en backup af Panther OSX 10.3

Prøc i terminalen at skrive "drutil info " uden klammerne, og se hvad
den skriver om dit drev du er måske heldigere at have et hurtigere drev
end du regnede med.

Jeg har selv lige fundet ud af at jeg har en duallayer brænder i min nye
powermac dp 1.8, og den kan sågar brænde både + og - skiver.

Her er hvad den spytter ud:

Feature is current
Profile List:
002Bh DVD+R Double Layer DVD+R Double Layer

001Bh DVD+R DVD Recordable

001Ah DVD+RW DVD ReWritable

0014h DVD-RW Sequential Re-recordable DVD using
Sequential recording
0013h DVD-RW Restricted Re-Recordable DVD using
Restricted Overwrite
0011h DVD-R Sequential Write once DVD using Sequential
recording
0010h DVD-ROM Read only DVD

000Ah CD-RW ReWritable CD capable

0009h CD-R Write once CD capable

0008h CD-ROM Read only CD capable

Tommy

Fra : Karen Seiersen

Dato : 09-04-05 18:12

Tommy Hjorth <tommy@linuxgeek.digicity.dk> wrote:

> [...]
> 0013h DVD-RW Restricted Re-Recordable DVD using
> Restricted Overwrite
> 0011h DVD-R Sequential Write once DVD using Sequential

Tak for input - meget interessant - men en bootable CD får man næppe af
den vej.

Får jeg brug for at vide hastigheden på drevet vil jeg huske dit rår

Mange hilsner Karen

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 10-04-05 08:30

Karen Seiersen wrote:

> Tak for input - meget interessant - men en bootable CD får man næppe af
> den vej.
>
> Får jeg brug for at vide hastigheden på drevet vil jeg huske dit rår
>
> Mange hilsner Karen

Jeg fik svaret på det forkerte indlæg, sorry, det var indlægget neden
under jeg ville have svaret på.

Tommy

Fra : JHP

Dato : 09-04-05 16:37

Karen Seiersen wrote:
> Så spørgsmålet er: Hvordan brænder jeg en backup af Panther OSX 10.3
> bootable ??

Jeg ved ikke lige hvordan man gør i Toast (selvom jeg mener, at der er
en fane med disk copy)
Med den alm. diskværktøj vil jeg gøre således.
1) start programmet
2) indsæt 10.3 disken/dvd'en
3) tryk på disken i venstre vindue
4) Menuen Billeder punktet Ny og så vælge Billede fra .... (nederste punkt)
5) Giv et fornuftigt navn og billedeformatet skal være CD/DVD master og
ingen kryptering.

6) Brug diskværktøj til at lave en brænding af den .cdr fil du lige har
lavet (tror nok den hedder .cdr)
7) Start på disken

Jeg syntes det er rimelig ligetil, og jeg mener, at det var sådan jeg
gjorde det.

mvh Joakim

Fra : Karen Seiersen

Dato : 09-04-05 18:12

JHP <jhp@j+h+p+w+e+b.d+k> wrote:

> [...]
> lavet (tror nok den hedder .cdr)
> 7) Start på disken
>
> Jeg syntes det er rimelig ligetil, og jeg mener, at det var sådan jeg

Tak for tippet, det er nu afprøvet - men desværre var resultatet ikke en
bootable system CD, og det er et must - skal bruges i sommerhuset på den
bærbare så jeg er fri for at flytte rundt med både software osv.

Mange hilsner Karen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 09-04-05 19:17

Karen Seiersen <vk@besked.com> wrote:

> Tak for tippet, det er nu afprøvet - men desværre var resultatet ikke en
> bootable system CD, og det er et must - skal bruges i sommerhuset på den
> bærbare så jeg er fri for at flytte rundt med både software osv.

Prøv med BootCD: <http://www.macupdate.com/info.php/id/7957>

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Karen Seiersen

Dato : 09-04-05 21:01

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Prøv med BootCD: <http://www.macupdate.com/info.php/id/7957>
>
> mvh.
> Kaj.

Tak Kaj - det vil jeg prøve

Mange hilsner Karen

Fra : Steen Larsen

Dato : 09-04-05 19:12

In article <FES5e.110923$Vf.4174367@news000.worldonline.dk>,
JHP <jhp@j+h+p+w+e+b.d+k> wrote:

> [...]

Hvis du vil lave en speciel bootable CD udover en kopi af Panther kan du
prøve med BootCD men jeg har ikke haft succes med det på en G5 kun på en
PBG4.
Hvis du bare vil have en kopi af Panther som er bootable kan du enten
lave et diskimage men Disk Utility eller bruge copy i Toast.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 09-04-05 21:01

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> [...]
> Hvis du bare vil have en kopi af Panther som er bootable kan du enten
> lave et diskimage men Disk Utility eller bruge copy i Toast.

Har prøvet begge dele - men ingen kunne boote

BootCD kunne måske være en idé - men jeg har en G5'er er det umagen værd
at prøve ??

Mange hilsner Karen

Fra : Steen Larsen

Dato : 09-04-05 21:59

In article <1guruce.1jseyjodnyn6kN%vk@besked.com>,
vk@besked.com (Karen Seiersen) wrote:

> Har prøvet begge dele - men ingen kunne boote

Hvis man bruger Toast' copy-funktion skulle man få en fuldstændig kopi
af det medie du starter med så den skal kunne boote hvis originalen kan.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 10-04-05 14:43

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Hvis man bruger Toast' copy-funktion skulle man få en fuldstændig kopi
> af det medie du starter med så den skal kunne boote hvis originalen kan.

Det var også en af de ting som er afprøvet (den første) godtnok var
CD'en identisk med originalen blot ikke bootable ;-(

Jeg har nu prøvet programmet BootCD der kom en bootable CD ud af det -
men den var så ikke identisk med originalen og kan ikke bruges. Den er
måske brugbar for de "rigtige nørder" men jeg selv er "kun nørd" )

Jeg tror nu på, at problemet ligger i at Toast 6.0.3 ikke kan håndtere
Bootable CD. Og jeg må så finde en ældre version 5 og forsøge derfra.

Mange tak for jeres svar og interesse!

Mange hilsner Karen

Fra : Steen Larsen

Dato : 10-04-05 20:50

In article <1gut7d4.1tfmcsa1g6zv34N%vk@besked.com>,
> [...]

> Jeg tror nu på, at problemet ligger i at Toast 6.0.3 ikke kan håndtere
> Bootable CD. Og jeg må så finde en ældre version 5 og forsøge derfra.

Disk Utility metoden skal fungere. Jeg har selv et DVD-image af en
10.3.x som jeg opdaterer løbende. Fra den har jeg hele tiden kunnet
producere bootable DVD'er.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 10-04-05 21:17

> [...]

> Disk Utility metoden skal fungere. Jeg har selv et DVD-image af en
> 10.3.x som jeg opdaterer løbende. Fra den har jeg hele tiden kunnet

Jeg fik skam også et diskimage på CD'en men kunne ikke boote, men nu vil
jeg afprøve igen og så se hvad som sker

Mange hilsner Karen

Fra : Steen Larsen

Dato : 10-04-05 21:47

In article <1gutpsy.1b09j3g140o4y4N%vk@besked.com>,
vk@besked.com (Karen Seiersen) wrote:

> Jeg fik skam også et diskimage på CD'en men kunne ikke boote, men nu vil
> jeg afprøve igen og så se hvad som sker
>
> Mange hilsner Karen

Du skal jo ikke have et disk-image på CD! Når du har lavet image klikker
på burn og vælger image. Derved dannes en ny CD med indhold af image.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 11-04-05 12:34

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Du skal jo ikke have et disk-image på CD! Når du har lavet image klikker
> på burn og vælger image. Derved dannes en ny CD med indhold af image.

Jeg har åbenbart udtrykt mig forkert *sorry*, kun første gang fik jeg
et disk image det vidste jeg var forkert, så jeg prøvede igen.

Nu har jeg så igen prøvet 4-6 forskellige måder også de som her omtalt,
jeg får en identisk CD som resultat med installer og forskellige mapper,
det er fint nok, jeg genstarter så Mac'en med C tast nede, kan høre den
starter fra CD'en (drevet arb)- men den stopper når den når til æblet så
sker der ikke mere - og jeg må tvangsslukke Mac'en og starte alm. j

Men tak for interesse og svar

Mange hilsner Karen

Fra : Karen Seiersen

Dato : 11-04-05 15:05

> [...]

> starter fra CD'en (drevet arb)- men den stopper når den når til æblet så
> sker der ikke mere - og jeg må tvangsslukke Mac'en og starte alm. j

Jeg er "torskedum" og der er dømt fejl i den grad *sorry*.

Jeg startede med at lave en CD Copy i Toast, prøvede at boote fra min
iMac G5, den ville ikke boote,så prøvede jeg diskimage gennem
Diskværktøj, med samme resultat.

Og nu til det "dumme" jeg tog så original CD'en med OS X, og prøvede at
boote fra, gisp den ville ikke !!! min første indskydelse "Shit" den er
i udu, men så kom der en "åbenbaring" jeg kan da ikke boote en "gammel"
OS X fra min iMac G5 og derfor tog jeg iBooken frem og prøvede her på,
og vupti den bootede !!!

Så nu har jeg en backup af mine installations CD'ere klar til haven
jeg vil lige fortælle at der både kan bootes fra Disk-image samt Toast
CD-copy.

Tak for alle svar og jeres tålmodighed samt ihærdighed, det hjalp)

Mange hilsner Karen