Lokalt netværk
Fra : bo@pc.dk

Dato : 04-04-05 17:33

Hejsa

Jeg har et lokalt nedværk bestående af familienes forskellige computere som
alle kommer på internettet via en router og et bredbånds modem.

Nu har jeg jo fået en Mac mini og jeg kan ikke se de andre computeres delte
mapper - hvad skal jeg gøre? Mini`en får forbindelse til inettet via en
Airport som er koblet til routeren PC`erne.

Og hvor søger jeg efter andre computere?

Hilsen Bo

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-05 17:56

bo@pc.dk wrote:

> [...]
> Airport som er koblet til routeren PC`erne.
>
> Og hvor søger jeg efter andre computere?

Du kan i Finder vælge "Opret forbindelse til server" i "Gå"-menuen og
trykke på knappen "Gennemse". Det svarer til at browse rundt i
"Netværkssteder" på Windows.

Jeg synes ikke altid man kan se de andre maskiner (det virker heller
ikke særligt overbevisende på Windows , men ellers kan du skrive
smb:// og så PC'ens IP-adresse. Så får du fat i PC'ene, selvom du ikke
kan browse dig frem til dem.

I "Systemindstillinger" -> "Deling" kan du slå "Windows-deling" til,
og så kan PC'erne også se de delte mapper på Mac'en.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-05 19:28

René Frej Nielsen skrev:

> Jeg synes ikke altid man kan se de andre maskiner (det virker
> heller ikke særligt overbevisende på Windows

Næ faktisk ikke. Jeg har en kamp med at få forbindelse til min Mac
fra Windows for tiden. For få uger siden kunne jeg i Netværkssteder
få forbindelse ved at skrive \\ip-adresse-på-mac\navn-på-home-mappe,
men den går ikke længere. Jeg får blot at vide at home-mappen ikke
eksisterer, men det gør den altså.

Det sære er, at hvis jeg booter på OS X Server (også 10.3.8), som
ligger på en anden partition, så kan jeg fint tilgå home-mappen på
denne ved at benytte samme fremgangsmåde fra Windows.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-05 19:50

> [...]
> få forbindelse ved at skrive \\ip-adresse-på-mac\navn-på-home-mappe,
> men den går ikke længere. Jeg får blot at vide at home-mappen ikke

Skal man ikke bruge en tilde ~ ? Jeg kan ikke huske det...

> Det sære er, at hvis jeg booter på OS X Server (også 10.3.8), som
> ligger på en anden partition, så kan jeg fint tilgå home-mappen på
> denne ved at benytte samme fremgangsmåde fra Windows.

De to har ret forskellige måder at dele mapper på, så det er nok derfor.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-05 20:16

René Frej Nielsen skrev:

> Skal man ikke bruge en tilde ~ ? Jeg kan ikke huske det...

Det har jeg ikke brugt tidligere i hvert tilfælde.

> De to har ret forskellige måder at dele mapper på, så det er
> nok derfor.

Måske, men det er jo bare mærkeligt at det har virket for få uger
siden på en "almindelig" OS 10.3.8.

Jeg har lige prøvet at starte en ældre G4, som jeg også har koblet
på netværket. Den kører godt nok også OS X Server, men den kan
også kontaktes med \\ip-adresse-på-mac\navn-på-home-mappe, så det
undrer mig meget, at min egen Mac ikke lader sig kontakte på samme
måde og da specielt når det har virket engang.

Det tyder derfor ikke på at være i Windows, den er gal.
Det er nok snarere et eller andet i Mac'en, som jeg mangler at slå
til. Kan bare ikke gennemskue hvad. Windows-deling kører på Mac'en.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-05 22:48

> Det tyder derfor ikke på at være i Windows, den er gal.
> Det er nok snarere et eller andet i Mac'en, som jeg mangler at slå
> til. Kan bare ikke gennemskue hvad. Windows-deling kører på Mac'en.

Et rent skud: Firewall'en. Er den slået til eller fra?

Prøv at slå Windows-deling fra og så til igen. Måske det hjælper?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-05 20:34

Thomas G. Madsen skrev:

> Måske, men det er jo bare mærkeligt at det har virket for få
> uger siden på en "almindelig" OS 10.3.8.

Og det er jo bare typisk. Man genstarter på OS X Server-partitionen
for lige at prøve, om man dér kan komme i kontakt med home-mappen
fra WinXP og da man kan det, genstarter man til OS X og kan nu også
komme i kontakt med home-mappen på denne. Måske trængte Mac'en bare
til en genstart. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-05 23:29

René Frej Nielsen skrev:

> Et rent skud: Firewall'en. Er den slået til eller fra?

Fra.

> Prøv at slå Windows-deling fra og så til igen. Måske det hjælper?

Som skrevet i <news:d2sbsa.354.1@tgm.dyndns.dk> så hjalp det med
en genstart af Mac'en. Den har ellers været genstartet en del
gange på den sidste, men et eller andet faldte åbenbart på plads
denne gang.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 05-04-05 07:45

<bo@pc.dk> wrote:

> [...]
> Airport som er koblet til routeren PC`erne.
>
> Og hvor søger jeg efter andre computere?

Airporten er sat i bridge mode? Minien skal være på samme subnet.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 05-04-05 09:13

bo@pc.dk wrote:
> [...]
> Airport som er koblet til routeren PC`erne.
>
> Og hvor søger jeg efter andre computere?

I "System Preferences > Sharing" (Systemindstillinger > Deling) skal du
slå "Windows sharing" (Windows-deling) til. Jeg har ikke foretaget
andre indstillinger for at få det til at virke. Mine Mac's og er delt
gennem en Linksys WRT54g 1 Mac og en PC på Ethernet (RJ45) og min
Powerbook via det indbyggede AirPort !
Som flere andre beskriver så kan det ofte tage lidt tid inden at
"Finder" finder de delte PC'er !
Er der en mappe på din PC hvor du tit henter filer til din Mac, så kan
du trække en genvej ned i bunden af venstre kolonne i "Finder"