Bruge webcam med pc-bruger
Fra : Henrik Witting

Dato : 26-03-05 22:30

Hej NG,

Jeg er for nyligt gået over til mac, og har ikke fortrudt et øjeblik.
Hvor har jeg været dum tidligere. Anyway, mit problem er som følger:

Jeg har et par kammerater som bor i udlandet, den ene i UK, den anden i
USA. Begge har Windows-pcer. Jeg kan godt tænke mig at holde kontakten
ved lige, som indtil videre er gjort via Skype. MEN der har været gange
hvor det ville være lettere med et webcam.
Jeg vil egentlig gerne købe en iSight, men jeg har indtil videre ikke
kunnet finde ud af, om den kan bruges med andet software, som også kan
hentes til pc-brugere og anvendes med deres respektive webcams.

Hjælp!?!

/Henrik

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-05 01:16

Henrik Witting <H.Witting@stofanetfjern.dk> wrote:

> Jeg er for nyligt g?et over til mac, og har ikke fortrudt et ?jeblik.
> Hvor har jeg v?ret dum tidligere. Anyway, mit problem er som f?lger:

Det er dejligt at du ikke har fortrudt. Der er mange gode ting ved Mac
OS X, men også et par mindre heldige, hvoraf dit problem er et af dem.

> Jeg har et par kammerater som bor i udlandet, den ene i UK, den anden i
> USA. Begge har Windows-pcer. Jeg kan godt t?nke mig at holde kontakten
> ved lige, som indtil videre er gjort via Skype. MEN der har v?ret gange
> hvor det ville v?re lettere med et webcam.
> Jeg vil egentlig gerne k?be en iSight, men jeg har indtil videre ikke
> kunnet finde ud af, om den kan bruges med andet software, som ogs? kan
> hentes til pc-brugere og anvendes med deres respektive webcams.

Det eneste chat-program som har webcam-understøttelse i OS X er iChat,
som tilfældigvis også er det eneste program som iSight virker med,
officielt. Der findes hacks så andre webcams kan bruges med iChat, men
officielt er den eneste webcam-løsning altså iSight med iChat.

iChat kobler sig på AIM-netværket, så dine venner skal altså bruge
AIM-klienten på deres Windows-maskiner. Det er lidt noget hø, da det
er noget være skrammel-programmel, men det er desværre de hårde facts.
Der går rygter om at den næste version (eller den næste igen... om et
år!) af MSN Messenger til Mac OS X vil understøtte webcam, men det
skal vi nok se før end vi kan stole på det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 27-03-05 09:57

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> officielt. Der findes hacks så andre webcams kan bruges med iChat, men
> officielt er den eneste webcam-løsning altså iSight med iChat.

Ikke helt rigtigt - iVisit <http://www.ivisit.com/index.html> kører på
både Mac og PC.

Har brugt det for et strykke tid siden - dengang syntes jeg at billedet
var alt for lille. Ved ikke hvordan det kører nu.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-05 12:05

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
>
> Har brugt det for et strykke tid siden - dengang syntes jeg at billedet
> var alt for lille. Ved ikke hvordan det kører nu.

Jeg kender godt iVisit, brugte det tilbage i OS 9 tiden, men billedet
er stadig meget lille.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 27-03-05 11:06

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det eneste chat-program som har webcam-understøttelse i OS X er iChat,
NEJ.
Yahoo! Messenger virker til tekst- og videochat, men ikke lyd.

Fra : Zaphod B

Dato : 27-03-05 11:23

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> NEJ.
> Yahoo! Messenger virker til tekst- og videochat, men ikke lyd.

Jeg bare undrer: Betyr "ikke lyd" at man kun kan ha
- videochat uten lyd til (dvs "stumfilm"), og heller ikke lydchat,
eller
- videochat mmed lyd til bildet, men derimot ikke lydchat ("telefon")?

Jeg bare forstår ikke helt hva der menes.
Tekst er OK, så det er jo ikke noe spørsmål.
--
/Z

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 27-03-05 19:48

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> [...]
> eller
> - videochat mmed lyd til bildet, men derimot ikke lydchat ("telefon")?
Det første. Der er tale om stumfilm. Der er slet ikke tale om overførsel
af lyd fra den ene bruge til den anden i det program.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-05 12:06

> NEJ.
> Yahoo! Messenger virker til tekst- og videochat, men ikke lyd.

OK, men jeg mente dog også _ordentlig_ understøttelse. Der er jo ikke
noget ved billede uden lyd!

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 27-03-05 19:48

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> OK, men jeg mente dog også _ordentlig_ understøttelse. Der er jo ikke
> noget ved billede uden lyd!
Det er så en smagssag, men der er altså webcam-understøttelse, og det
var det du spurgte om.

Fra : Henrik Witting

Dato : 28-03-05 08:24

In article <2jahh2-90m.ln1@osxserver.rfn.dk>, spam@rfn.dk says...
> [...]
> år!) af MSN Messenger til Mac OS X vil understøtte webcam, men det
> skal vi nok se før end vi kan stole på det.

Ok, men som jeg så læser det, så er der i det mindste en løsning. Jeg
havde webcam til PC, og hvis jeg så blot finder et ordentlig program til
mine venner, som understøtter AIM og det webcam som de køber, så kan vi
altså alligevel komme i kontakt med hinanden?

/Henrik

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-03-05 13:03

Henrik Witting <H.Witting@gmail.fjern.com> wrote:

> Ok, men som jeg s? l?ser det, s? er der i det mindste en l?sning. Jeg
> havde webcam til PC, og hvis jeg s? blot finder et ordentlig program til
> mine venner, som underst?tter AIM og det webcam som de k?ber, s? kan vi
> alts? alligevel komme i kontakt med hinanden?

Ja, det virker fint. Hvis dine venner kunne finde en klient til
Windows, som kobler sig på AIM-netværket og understøtter wecbam, så er
de nok bedre stillet end med AIM-klienten. Den viser kun et latterligt
lille billede, hvor du på Mac-siden får et pænt stort billede af dem.

Du skal først lige tjekke om dit kamera er understøttet af
iChatUSBCam, som er det program der åbner op for at bruge et USB
webcam med iChat:

http://www.ecamm.com/mac/ichatusbcam/

Ellers er et iSight et virkeligt godt kamera, men selvfølgelig også
lidt dyrt.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-03-05 19:46

> [...]

> kunnet finde ud af, om den kan bruges med andet software, som også kan
> hentes til pc-brugere og anvendes med deres respektive webcams.

iSight og et PC webcam via Gaim duer vist.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling