USB 2 problem?
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-03-05 20:08

Hejsa,

Jeg har købt mig en iPod mini og har derfor købt et IOGEAR USB 2.0
kort til min ældre G4'er (en MDD'er). Til at begynde med havde jeg
ingen problemer, og iTunes kunne godt fylde min iPod op. Nu har jeg
dog fået det problemet, at overførslen går i stå og hele maskinen
ender med at hænge på det.

Jeg kan ikke få iTunes til at lukke, og jeg kan heller ikke genstarte
maskinen, da den tilsyneladende venter på iTunes. Jeg har prøvet at
overføre filer til iPod'en fra Finder, for at undersøge om det er et
iTunes problem, et USB problem eller et iPod problem. Finder har samme
problem og hænger. Da jeg forsøgte var det ved ca. 600 MB, men det kan
være en tilfældighed. Maskinen skulle også her tvinges til nedlukning,
for den ville ikke genstarte.

Min iBook har indbygget USB 2.0, så jeg tænkte at jeg ville forsøge
med den, da det nok er en "bedre" løsning og så kunne jeg undersøge om
det er et iPod problem. Jeg har ingen musik på iBook'en, men jeg
overførte uden problemer 3,5 GB filer til iPod'en, så det tyder meget
på at problemet er min G4'er.

Hvordan får jeg den så til at fungere godt igen? Det virkede som sagt
til at begynde med, så det KAN jo virke. Jeg har repareret
disktilladelser og maskinen kører ellers uden problemer. Kan jeg gøre
noget for at "nulstille" dens USB 2.0 indstillinger, f.eks. tage
kortet ud og ind igen? Da den først hang forsøgte jeg at kigge på USB
bussen med Apple Systemprofil, men den spandt bare rundt da jeg valgte
USB, så et eller andet mystisk foregår der altså.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-05 01:05

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> det er et iPod problem. Jeg har ingen musik på iBook'en, men jeg
> overførte uden problemer 3,5 GB filer til iPod'en, så det tyder meget

Nu har jeg haft mit USB 2.0 kort ude af Mac'en, startet den, slukket
den, og sat kortet i igen. Problemet er der stadig...

Jeg prøvede at overføre de 3,7 GB musik i mindre bidder, og det gik
godt indtil et par GB's var overført. Så stoppede overførsel og iTunes
var til at snakke med et øjeblik, men så kom badebolden...

Resten af maskinen og programmerne kører fint videre, men iTunes kan
ikke lukkes ned og maskinen vil ikke lukke eller genstarte. Eneste
mulighed er at holde powerknappen inde for at slukke den helt. Jeg har
også prøvet at logge ind via SSH fra min iBook, men den kommer ikke
ind. I G4'erens system.log kan jeg se, at der kommer en PAM
Authentication fejl, selvom der ikke er noget i vejen med passwordet.
Det er åbenbart noget under overfladen som dør når jeg bruger USB 2.0
kortet.

Jeg er meget åben overfor ideer... jeg har nu fået overført min musik,
men kun ved at genstarte på den hårde måde 4 gange, og det holder jo
ikke!

Fra : Jonas Voss

Dato : 27-03-05 11:05

In dk.edb.mac, René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> I G4'erens system.log kan jeg se, at der kommer en PAM Authentication
> fejl, selvom der ikke er noget i vejen med passwordet. Det er
> åbenbart noget under overfladen som dør når jeg bruger USB 2.0 kortet.

Er der ikke noget i nogle andre logfiler. Man må forvente, at iTunes når
at skrive et eller andet i en fil, inden den går kold.

> Jeg er meget åben overfor ideer... jeg har nu fået overført min musik,
> men kun ved at genstarte på den hårde måde 4 gange, og det holder jo
> ikke!

Min iPod gav mig et par kernel panics forleden, med følgende skrevet til
/Library/Logs/panic.log:

panic(cpu 0): HFS: corrupt VH on LydPotte, sig 0x01b0, ver 45056,
blksize 4096
Latest stack backtrace for cpu 0:

Inden da havde den låst iTunes et par gange, og symptomerne lyder meget
som du beskrev i dit indlæg.

Det var en diskfejl den havde. Har du tjekket om disken er intakt med
Disk Utility?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/kontakt/> |

Aut vincere aut mori

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-05 12:04

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Er der ikke noget i nogle andre logfiler. Man må forvente, at iTunes når
> at skrive et eller andet i en fil, inden den går kold.

Jeg har kigget i system.log og panic.log, men intet er nævnt og jeg
har kigget i konsollen mens problemet opstår, og der bliver ikke
skrevet noget.

> [...]
> blksize 4096
> Latest stack backtrace for cpu 0:
>
> Inden da havde den låst iTunes et par gange, og symptomerne lyder meget

Jeg får netop ingen kernel panics, men programmet hænger bare og får
et eller andet i systemet til at hænge, således at programmet ikke kan
lukkes og iPod'en kan ikke unmountes.

> Det var en diskfejl den havde. Har du tjekket om disken er intakt med
> Disk Utility?

Ja, men den melder ikke om fejl.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-03-05 13:08

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg er meget åben overfor ideer... jeg har nu fået overført min musik,
> men kun ved at genstarte på den hårde måde 4 gange, og det holder jo
> ikke!

Umiddelbart ser det ud som om USB2 kortet er problemet. Du har ikke
andre USB2 enheder at teste med? Din iPod vil forsøge at lade fra USB2,
så det kunne jo være at strømforsyningen til kredsene på USB2 kortet
dykker.

Du kunne jo også bare købe et FireWire kabel at forbinde din iPod med.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-05 16:06

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> [...]
> andre USB2 enheder at teste med? Din iPod vil forsøge at lade fra USB2,
> så det kunne jo være at strømforsyningen til kredsene på USB2 kortet

En god teori... men burde det ikke bare virke? Kortet bør vel kunne
klare det?

Jeg har kiget på IOGEAR's hjemmeside, men der står ikke noget om, hvor
meget strøm det kan levere. Kan det være at iPod'en suger mere end man
må via USB?

> Du kunne jo også bare købe et FireWire kabel at forbinde din iPod med.

Bestemt, men det var for at slippe for det, at jeg købte USB 2.0
kortet. Jeg kunne nemlig ikke hitte rundt i Apple Store, for de havde
flere forskellige kabler og det var ikke lige nemt at gennemskue
hvilket et jeg skulle have til iPod mini.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-03-05 17:17

> [...]

> Jeg har kiget på IOGEAR's hjemmeside, men der står ikke noget om, hvor
> meget strøm det kan levere. Kan det være at iPod'en suger mere end man

Tjah, det virkede jo til at begynde med. Der er vel ikke nogen
elektrolytter som buler på USB kortet?

> [...]
> flere forskellige kabler og det var ikke lige nemt at gennemskue
> hvilket et jeg skulle have til iPod mini.

Det er det samme som til almindelig iPod. Der findes et selvoprullende
et, jeg husker ikke lige hvor jeg så det.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-05 19:10

> Tjah, det virkede jo til at begynde med. Der er vel ikke nogen
> elektrolytter som buler på USB kortet?

Nej.

> Det er det samme som til almindelig iPod. Der findes et selvoprullende
> et, jeg husker ikke lige hvor jeg så det.

Jeg må nok hellere til at lede efter sådan et kabel...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-03-05 22:26

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg har kiget på IOGEAR's hjemmeside, men der står ikke noget om, hvor
> meget strøm det kan levere. Kan det være at iPod'en suger mere end man
> må via USB?

kig evt i Apple Systemprifil for at se hvor meget kortes busser kan
levere og hvor meget iPod'en trækker.

Jeg har en 2.5" disk i et USB2 kabinet, min iBog 300 kan ikke trække
den, mens min G5 ikke har problemer.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT