Cube vil ikke længere starte på CD
Fra : Rune

Dato : 19-03-05 17:11

Efter at have skiftet harddisken ud på min kube vil den ikke længere starte
på CD-ROM'en. Det eneste der kommer en tom skærm på nær et lille ikon i
midten af skærmen, der fortæller den ikke kan finde noget opstartsmedie. Jeg
har prøvet at holde C inde under opstart. Jeg var lidt nervøs for at jeg var
kommet til at skære strømkablerne til CD-ROM over, men ved nærmere eftersyn
er de ikke i nærheden af der hvor harddisken indsættes, desuden syntes
mainboarded at fungere og skærmen og musen. Der er en CD inde i CD-ROM'en
jeg ikke kan få ud?! Jeg er næsten sikker på det er OSX boot disken, men kan
altså ikke få den ud for at blive helt sikker. Hvordan får jeg den ud?! Og
hvordan kan jeg undersøge om CD-ROM'en får strøm til sig og fungere?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-03-05 18:42

Rune <rune@slambam.dk> wrote:

> Efter at have skiftet harddisken ud på min kube vil den ikke længere starte
> på CD-ROM'en.

Er de ATA diske på samme lakridsbånd? Hvis ja, så er det muligt at du
ikke har sat den ny harddisk til at være Master med Slave present. Det
gøres med en jumper på harddisken.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-03-05 12:40

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Er de ATA diske på samme lakridsbånd? Hvis ja, så er det muligt at du
> ikke har sat den ny harddisk til at være Master med Slave present. Det
> gøres med en jumper på harddisken.

Moderne diske bruger Cable-Select, altså at de vælger ud fra hvor på
lakridsbåndet de er sat. Hvis det er tilfældet, skulle det være
tilstrækkeligt at ombytte de tod enheder på båndet (så den kommer på
den modsatte plads).
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-03-05 13:00

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> [...]
> lakridsbåndet de er sat. Hvis det er tilfældet, skulle det være
> tilstrækkeligt at ombytte de tod enheder på båndet (så den kommer på

Jeg tror såmen ikke det er diskene, snarer bios eller det der svarer til
bios på f.eks en Mac. Jeg har set diske med både Master/Slave og Cable
Select indstillingsmuligheder.

Men under alle omstændigheder er indstillingen een af de størrelser Rune
kunne ta' med i sine overvejelser over hvad der er gået galt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-05 00:23

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Moderne diske bruger Cable-Select, altså at de vælger ud fra hvor på
> lakridsbåndet de er sat.

ATA bussen i en cube kan ikke hitte ud af cable-select. det er
efterhånden en mimrekort-mac...

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-03-05 00:54

nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> ATA bussen i en cube kan ikke hitte ud af cable-select. det er
> efterhånden en mimrekort-mac...

Det behøver den vel heller ikke, hvis det er disken der understøtter
det.

Jeg er selv blevet narret af at jeg ville sætte en ny diks på et
gammels system og hvor de to diske trådte hinanden over tæerne pga
fabriksindstillingen til CS.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-05 15:50

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Det behøver den vel heller ikke, hvis det er disken der understøtter
> det.

nej, men derudover understøtter den eks ej heller disk på over 127GB.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Rune

Dato : 20-03-05 20:11

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message

> Er de ATA diske på samme lakridsbånd? Hvis ja, så er det muligt at du
> ikke har sat den ny harddisk til at være Master med Slave present. Det
> gøres med en jumper på harddisken.
Det var lige præcist det der skulle til. Harddisken var sat til cabel-select
og det kunne kuben ikke finde ud af. Derudover var jeg så ikke klar over man
skulle disk utility programmet i installeren til at partitionere harddisken.
Det troede jeg skete automatisk under installationen. Så det brugte jeg også
en del tid på.

Tak for hjælpen!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-05 00:23

Rune <rune@slambam.dk> wrote:

> Det troede jeg skete automatisk under installationen.

detsker kun hvis disken er "pdisk'et", de fleste diske man køber i løs
vægt er "fdisk'ede".

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT