skør pegeplade på iBook G4
Fra : Thomas Bendsen

Dato : 18-03-05 20:15

Hej

Jeg har en iBook G4 fra november 2003 (nyeste styresystem).

Computerens pegeplade (eller hvad sådan en nu hedder) er begyndt at
opføre sig temmeligt irriterende. Med mellemrum begynder cursoren at
danse mere eller mindre tilfældigt rundt på skærmen når jeg rører ved
pladen. Det forsvinder som regel igen hvis jeg tørrer pladen af med en klud.

Nogen der har oplevet noget tilsvarende og/eller ved hvordan jeg kan
løse problemet?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Thomas Bendsen

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 19-03-05 10:03

In article <423b28c9$0$301$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> pladen. Det forsvinder som regel igen hvis jeg tørrer pladen af med en klud.
>
> Nogen der har oplevet noget tilsvarende og/eller ved hvordan jeg kan

Reparer hullet i taget, flyt iBooken 30 cm til siden, eller undlad at
anvende den i regnvejr.

--
Lasse Hillerøe Petersen | "I met someone who looks a lot like you,
----------------------------+ she does the things you do;

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 19-03-05 16:51

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Reparer hullet i taget, flyt iBooken 30 cm til siden, eller undlad at
> anvende den i regnvejr.

Fugtige fingre kan den altså ikke li', den plade (har selv iBook, som
nøægter at opføre sig pænt lige efter jeg har vasket hænder)

-- and don't forget to boogie

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 19-03-05 17:29

In article <1gtok3p.9wznjx1txm7ggN%martin@xyzammentorp.org>,
martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) wrote:

> Fugtige fingre kan den altså ikke li', den plade (har selv iBook, som
> nøægter at opføre sig pænt lige efter jeg har vasket hænder)

Det er også meget uheldigt når man sidder bøjet over tastaturet og
slider i det så sveden drypper af panden. Derfor købte jeg også en
ThinkPad i stedet for en iBook.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-03-05 12:01

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> writes:

> Det er også meget uheldigt når man sidder bøjet over tastaturet og
> slider i det så sveden drypper af panden. Derfor købte jeg også en
> ThinkPad i stedet for en iBook.

Du holder aldrig fri, hva :)

Min kollega har investeret i største Powerbook. Dejlig sag.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 19-03-05 19:15

Martin Ammentorp wrote:

> Fugtige fingre kan den altså ikke li', den plade (har selv iBook, som
> nøægter at opføre sig pænt lige efter jeg har vasket hænder)

Hej Martin

Det har jeg også selv erfaret med tidligere computere. Denne gang er jeg
imidltertid ret sikker på at der ikke er fugt med i spillet.

MVH Thomas Bendsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-05 00:23

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> Det har jeg også selv erfaret med tidligere computere. Denne gang er jeg
> imidltertid ret sikker på at der ikke er fugt med i spillet.

bodylotion, symaskineolie og olivenolie? Alle kan snildt tage 7-10 dage
om at tørre tilstrækkeligt ind (har selv prøvet det, det er ikke sjovt)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-05 20:43

In article <1gtr2l2.lzhw9s9cebn8N%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> bodylotion, symaskineolie og olivenolie? Alle kan snildt tage 7-10
> dage om at tørre tilstrækkeligt ind (har selv prøvet det, det er ikke
> sjovt)

Enten har du en meget lille lejlighed, eller også lever du et meget
spændende liv. Hos mig er de tre ting på hver sin etage.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 26-03-05 07:34

Henrik Münster wrote:

> Enten har du en meget lille lejlighed, eller også lever du et meget
> spændende liv. Hos mig er de tre ting på hver sin etage.

Jeg sætter stor pris på alle jeres forslag, som givetvis er meget
fornuftige bud på problemet. Imidlertid tror jeg stadig ikke helt på
det. For det første er mit problem meget periodisk, for det andet har
det efterhånden strukket sig over flere måneder, og har tilsyneladende
ingen sammenhæng med hvornår jeg har fugtige fingre.
Jeg kan desuden oplyse at når det er værst så kan jeg påvirke cursoren
selv om min finger befinder sig et par mm over pegepladen.
Kan det være statisk elektricitet, og hvad gør jeg i så fald ved det?

MVH Thomas Bendsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-05 11:19

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> For det første er mit problem meget periodisk

det tyder lige netop på fugt eller fedt

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-03-05 12:13

> [...]

> Jeg sætter stor pris på alle jeres forslag, som givetvis er meget
> fornuftige bud på problemet. Imidlertid tror jeg stadig ikke helt på

Du kunne også sige at det lyder interessant.

Jeg selv er blevet inspireret til et lille eksperiment på grund af
sagskundskaben her.

Prøv at fugte pegepladen og studér markørens opførelse når du straks
derefter bruger den.

Mht. aftørring kunne du fx bruge en hårdtopvredet klud fugtet med tyndt
opvaskevand.

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-03-05 23:16

> [...]

> pladen. Det forsvinder som regel igen hvis jeg tørrer pladen af med en klud.
>
> Nogen der har oplevet noget tilsvarende og/eller ved hvordan jeg kan

problemet er med 90% sikkerhed fugt eller fedt, har du rørt ved
pegepladen med våde eller fedtede fingre - eller har maskinen været
udsat for fugt? Giv den tid til at tørre.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT