iMac G5 garageband test
Fra : Franz Berliner

Dato : 17-03-05 00:11

Hejsa

Jeg er lidt nysgerrig efter hvor meget forskel der er på min G4
Quicksilver Dual 1 Ghz og en iMac G5 1,8 Ghz når der arbejdes i Garageband.

Hvis jeg afspiller den Garageband demosong der hedder "Reflection" kan
jeg i Activity monitor se at %CPU når op på ca. 137.

Er der én iMac G5 ejer her i gruppen der kan lokkes til at lave en
tilsvarende test og poste resultatet her?

(jeg er klar over at det selvfølgelig ikke udelukkende er CPU'en, men
også HD hastighed mv. der afgører performance i Garageband).

Mvh
Franz
www.berliner.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-03-05 00:51

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> writes:

> [...]
>
> (jeg er klar over at det selvfølgelig ikke udelukkende er CPU'en, men
> også HD hastighed mv. der afgører performance i Garageband).

Bare du også lige husker på, at din CPU belastning også kan afspejle
I/O mm. Et mere retvisende billede ville du få, hvis du havde
mulighed for at lave batchkonvertering, eller noget andet hvor
maskinen kan sejle for fuld skrue, ligesom Apples berygtede
Pentium-III PhotoShop batchfil-afvikling.

Problemet med at afspille en fil er, at maskinen fylder en audiobuffer
(nogle milisekunder), og så står stille, indtil bufferen er ved at
være tom og skal genopfyldes.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-03-05 08:30

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> [...]
>
> Problemet med at afspille en fil er, at maskinen fylder en audiobuffer
> (nogle milisekunder), og så står stille, indtil bufferen er ved at

Jeps, men sagen er at maskinen netop primært skal bruges til Garageband.
Derfor er det mest ydelsen i præcis det program jeg er interesseret i.

Jeg er ikke så stor tilhænger af larmen fra min Quicksilver og overvejer
derfor at skifte til en mere støjsvag model, men før jeg gør det vil jeg
gerne være sikker på at maskinen nu også er brugbar til formålet.

Jeg opdagede for et par måneder siden at en G4 dual 450mhz kunne afvikle
flere samtidige spor i Garageband end en Quicksilver 800mhz. Jeg er
derfor nysgerrig efter om noget tilsvarende er tilfældet i
sammenligningen Quicksilver Dual 1 Ghz (som er min nuværende maskine) og
iMac G5 1,8ghz.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-03-05 23:17

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Jeg er ikke så stor tilhænger af larmen fra min Quicksilver

Sælg den til Erik, QS og MDD modellerne larmer ikke ifølge ham (jvf.
over 2 år gammel mellem René og Erik) - og iøvrigt er du vist bare
hysterisk og møgforkælet

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-03-05 15:24

> [...]

> Er der én iMac G5 ejer her i gruppen der kan lokkes til at lave en
> tilsvarende test og poste resultatet her?

Hvor finder man den demosong?

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-03-05 16:13

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Hvor finder man den demosong?

Den ligger på Garageband installations DVD'en i en mappe der hedder
"Garageband demosongs - copy this folder to yout hard drive" eller noget
i den stil (sidder lige ved en windows pc på arbejde, men kan lige
tjekke det præcist når jeg kommer hjem).

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-03-05 17:09

> [...]

> i den stil (sidder lige ved en windows pc på arbejde, men kan lige
> tjekke det præcist når jeg kommer hjem).

Det må vidst være 2005 versionen?

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-03-05 17:12

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Det må vidst være 2005 versionen?

Nej, de findes også på iLife 04 DVD'en. Jeg kigger lige præcist hvad det
hedder når jeg kommer hjem.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-03-05 22:13

Franz Berliner wrote:

> Nej, de findes også på iLife 04 DVD'en. Jeg kigger lige præcist hvad det
> hedder når jeg kommer hjem.

Hejsa. Jeg har nu fået kigget efter. Sangene ligger på iLife04 Install
DVD'en i mappen "Garageband Demo Songs - Copy to your hard drive" ->
"G4-G5 Projects" - "Reflection.band".

Mvh Franz

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-03-05 09:07

Den omtalte demosang ligger her:

http://www.metamakker.dk/web/Reflection.band.zip

Jeg vil blive meget glad hvis nogle vil teste det på iMac G5 og poste
resultatet. Det kunne ligeledes være interessant at høre resultaterne
for andre maskiner, fx Mini og Powermac G5

Mvh Franz

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-03-05 12:30

> [...]

> resultatet. Det kunne ligeledes være interessant at høre resultaterne
> for andre maskiner, fx Mini og Powermac G5

På en 1.8 GHz iMac var maximum på 66% CPU ved højeste indstilling af
ydelse i energibesparelse. Der var et par advarsler om manglende plugin
eller for gammel version.

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-03-05 16:05

Niels Jørgen Kruse wrote:

> På en 1.8 GHz iMac var maximum på 66% CPU ved højeste indstilling af
> ydelse i energibesparelse. Der var et par advarsler om manglende plugin
> eller for gammel version.

Ok, interessant. I følge min logik vil det så sige at belastningen af
maskinernes processorkraft ved afspilning af sangen ser således ud:

Quicksilver Dual 1 Ghz G4 = 68,5%
iMac G5 1,8 Ghz = 66%

Altså et lille plus til iMac'en, men så lidt at det næppe er mærkbart.

Så der er altså ikke (andet end prisen og det at jeg bliver nødt til at
købe et nyt lydkort) noget der skulle tale imod at gå efter iMac'en som
en lidt mere støjsbag løsning.

Tak for hjælpen

... kunne være meget sjovt hvis der er en Mac Mini ejer der kunne tænke
sig at lave samme test.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk