Fjerne skrivebeskyttelse
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-03-05 23:13

Jeg har modtaget en større samling digitalfotos på CD fra en bekendt,
som jeg skal ordne og redigere. Det viser sig, at de allesammen er
behæftet med skrivebeskyttelse (som vedkommendes kamera muligvis har
sat). Den kan jeg godt fjerne fra dem enkeltvis i "Vis info".
Hvordan kan jeg fjerne skrivebeskyttelsen fra dem alle i én kommando?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Hansen

Dato : 13-03-05 23:17

"Ove Steen Smidt" <xossmidt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som jeg skal ordne og redigere. Det viser sig, at de allesammen er
> behæftet med skrivebeskyttelse (som vedkommendes kamera muligvis har

Filer, der kommer fra en cd, er pr. definition skrivebeskyttet...

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-03-05 23:32

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> sat). Den kan jeg godt fjerne fra dem enkeltvis i "Vis info".
> Hvordan kan jeg fjerne skrivebeskyttelsen fra dem alle i én kommando?

Kan du ikke bare vælge den alle på een gang, vælge æble I og rette?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-03-05 23:55

> Kan du ikke bare vælge den alle på een gang, vælge æble I og rette?
>
> /Preben

Jo. Du har ret. Man kan vælge flere filer på en gang og foretage en
kollektiv Vis info-ændring. Jeg ventede, at computeren ville give sig
til vise at alle de enkelte Vis Info-vinduer enkeltvis ovenpå hinanden.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Jesper

Dato : 13-03-05 23:44

> [...]

> sat). Den kan jeg godt fjerne fra dem enkeltvis i "Vis info".
> Hvordan kan jeg fjerne skrivebeskyttelsen fra dem alle i én kommando?

Du kan selvsagt ikke gøre noget sålænge billederne ligger på CD, men du
kan kopiere dem til din harddisk. Hvis de stadig er låste kan du låse
dem op i terminalen. Hvis de ligger i mappen cdbilleder i din
hjemmemappe er kommandoen følgende:

sudo chflags -R nouchg /cdbilleder

Så bliver de alle låst op.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 14-03-05 17:20

> [...]
> kan kopiere dem til din harddisk. Hvis de stadig er låste kan du låse
> dem op i terminalen. Hvis de ligger i mappen cdbilleder i din

Altså lige for en ordens skyld: jeg ved godt, at når noget ligger på en
CD, så er det skrivebeskyttet. Dummere er jeg trods alt ikke. Billederne
var naturligvis kopieret til min harddisk. Og det viste sig - hvad jeg
ikke vidste - at man kan markere dem allesammen på en gang og fjerne
skrivebeskyttelsen i Æble-i.

Venlig hilsen

Ove Steen