Mit system hænger - kan nogen forklare hvo~
Fra : Peter Andersen

Dato : 13-03-05 22:29

Hej mac-folk

Jeg har netop købt mig en mac mini med henblik på at switche helt over
fra en PC og har i denne forbindelse brugt det meste af dagen med at
pusle med den lille. Efter mange år med brug af Windows, så synes jeg
at OS X har en lækker brugerflade, som egentlig ikke er så svær at
vænne sig til. Men fordi at brugerfladen er langt mere grafisk tung
end windows, så synes jeg også at det kniber med farten. Især nogle
gange, når jeg har arbejdet i et længere stykke tid med flere
programmer. Pludselig så stener mac'en med det lille farvede hjul, der
bare snurrer rundt. Selv ved exit af et program kan den finde på at gå
i gang med at snurre og hele systemet er optaget så længe det står på.
Dette kan være op til 1 minut eller mere.

Nogen der kan forklare mig, hvad der foregår og hvordan man kan få sig
et mere stabilt system?

Jeg må sige, at jeg er en lille smule skuffet over mac'ens ydeevne.
Når jeg anvender min AMD Barton 2800+, så er det helt ekstremt, hvor
meget hurtigere den er.

Mvh

Peter

Conf:
1,42 MHz G4
512 Mb ram
SuperDrive
Airport+Bluetooth
OS X 10.3.8

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-03-05 01:26

Peter Andersen <peter@detteskavaeklundandersen.com> wrote:

> [...]
> Dette kan være op til 1 minut eller mere.
>
> Nogen der kan forklare mig, hvad der foregår og hvordan man kan få sig

Du har været så fornuftig at købe ekstra RAM til den lille, men du har
nok ikke købt nok... Mac OS X er meget RAM-krævende, væsentligt mere
end Windows, og jeg kan næsten fornemme, at du er hvad man vil kalde
en avanceret bruger.

Du har derfor flere større programmer kørende, og arbejder måske endda
med store filer, og den slags kræver masser af RAM. 1 GB RAM er klart
at anbefale, hvis man arbejder med andet end kontorbrogrammer i Mac OS
X. Når maskinen skal swappe på harddisken går det meget ud over
ydelsen, og især med en sløv harddisk, som den i mini'en.

Den ventetid du beskriver, er typisk når du skifter til et program som
er blevet swappet ned på disken, og så skal hentes frem. Du må enten
investere i mere RAM (desværre skal man så skrotte den eksisterende
klods) eller arbejde med færre programmer åbne af gangen, hvilket er
en skam for Mac OS X er eminemt til at multitaske, og gør det nemlig
meget mere flydende end Windows XP - hvis den altså ikke løber tør for
RAM.

> Jeg må sige, at jeg er en lille smule skuffet over mac'ens ydeevne.
> Når jeg anvender min AMD Barton 2800+, så er det helt ekstremt, hvor
> [...]

Jeg vil også mene, at din Athlon maskine ER noget hurtigere end
mini'en, men det kommer dog an på hvilke dele du har i den PC. Du skal
tænke på at mini'en har et forholdsvist svagt grafikkort, så spil vil
aldrig blive nogen fornøjelse. Et andet svagt punkt er harddisken, som
er en 2,5" udgave på 4200 RPM, og specielt en harddisks ydeevne kan
gøre meget for hvor hurtigt man bedømmer et system til at være.

Du skal derfor ikke bruge mini'ens indbyggede harddisk, hvis du
arbejder med store tunge filer, videoredigering og lign.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-03-05 10:46

> [...]

> i gang med at snurre og hele systemet er optaget så længe det står på.
> Dette kan være op til 1 minut eller mere.

Hvilke programmer er der tale om? Har du prøvet at se hvad Diskværktøj
siger til disken? Reparere tilladelser?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-03-05 21:35

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Hvilke programmer er der tale om?

det kunne jeg osse godt tænke mig at vide, visse ældre OSX programmer
med OS9 oprindelse opfører sig meget lidt pÆnt under OSX. Internet
Explorer er et glimrende eksempel.

post evt output af: top -l1

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Peter Andersen

Dato : 17-03-05 18:58

On Wed, 16 Mar 2005 21:34:38 +0100, nospam@reippuert.dk (Morten
Reippuert Knudsen) wrote:

> [...]

Jeg havde iTunes åben, Finder, Opera 7.5, Messenger, Disk Order og
måske et enkelt andet. Ikke vildt krævende programmer ville jeg mene.

Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-05 00:13

Peter Andersen <peter@DETTESKAVAEKlundandersen.com> wrote:

> Jeg havde iTunes åben, Finder, Opera 7.5, Messenger, Disk Order og
> måske et enkelt andet. Ikke vildt krævende programmer ville jeg mene.

det kommer an på hvad de laver. Såvidt jeg husker et Opera og Messenger
bladt de programmer der ikke opfører sig pånt når de er idle. Iøvrigt
kører der ca 100 andre baggrundsprogrammer, hvilket er grunden til at
jeg gerne vil se output af (i en terminal):

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 15-03-05 10:43

> [...]

> Jeg må sige, at jeg er en lille smule skuffet over mac'ens ydeevne.
> Når jeg anvender min AMD Barton 2800+, så er det helt ekstremt, hvor

René Frej svarer udmærket andetsteds.

Men der er dog en enkelt ting du kunne prøve. Download den gratis "Onyx"
fra www.versiontracker.com.

Åbn den op og vælg punktet "Automation"->Execute.

Når den er færdig genstarter du. Denne procedure kan med fordel gentages
med mellemrum.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk