Forsvundne GB?
Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-05 08:36

Hej
Jeg har en partition, der fortæller, at dens kapacitet er 52,17GB og de
9,05 er ledige.
Så tager jeg info på de enkelte mapper - library, users, developer, log
files, applications, system og updaters og det giver tilsammen 35GB -
35+9 er 44! Er der nogen, der har en idé om, hvor de sidste 8GB kunne
finde på at opholde sig?

På forhånd tak
M.

Fra : Zaphod B

Dato : 13-03-05 10:19

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]
> files, applications, system og updaters og det giver tilsammen 35GB -
> 35+9 er 44! Er der nogen, der har en idé om, hvor de sidste 8GB kunne

Noen av dem er i alle fall i "usynlige" unix-mapper eller directories,
slik som /var, /private, /etc, osv.

Du ser f.eks. alle synlige og usynlige mapper på rotnivå dersom du gjør
ls -lA /<enter>
i Terminal (merk mellomrom mellom ls og -lA og mellom -lA og /).

Og du kan se dem i Finder ved å taste Cmd-G og be om f.eks. /var

Dessuten lyver tall om diskkapasitet alltid noe; det er stor forskjell
på teoretisk kapasitet og "formatert" kapasitet, som er den du faktisk
kan bruke. Det gjelder alle disker. (Men du oppgir jo "kapacitet" ifølge
OS'et, og det skal stemme)

Til sist må man alltid huske å regne binært, altså 1024 MB = 1GB, osv.
Det hender at noen applikasjoner gjør feil og regner 1GB = 1000 MB, mens
andre (og deriblant OS'et) bruker det riktige. Det kan gi opphav til
feil.
--
/Z

Fra : Steen Larsen

Dato : 13-03-05 12:16

In article
<1gtcswp.1dmr1db7dowqmN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> [...]
> files, applications, system og updaters og det giver tilsammen 35GB -
> 35+9 er 44! Er der nogen, der har en idé om, hvor de sidste 8GB kunne

Hvis ikke din mac er tændt kl. 3 om natten og du ikke har gjort noget
for at den skal gøre det som den er sat til at gøre der på et andet
tidspunkt kan en stor del af det du mangler ligge i nogle log-filer.
Gå i Finder/Go to folder og skriv /var/log. Der kan du se om det skulle
være tilfældet.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-03-05 13:34

> [...]

> files, applications, system og updaters og det giver tilsammen 35GB -
> 35+9 er 44! Er der nogen, der har en idé om, hvor de sidste 8GB kunne

Bl.a din swap file.

Fra : Jesper

Dato : 13-03-05 15:55

> [...]

> files, applications, system og updaters og det giver tilsammen 35GB -
> 35+9 er 44! Er der nogen, der har en idé om, hvor de sidste 8GB kunne

Terminalen er din ven:

sudo du -h -d 1 / og tast retur

Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-05 16:50

> Terminalen er din ven:
>
> sudo du -h -d 1 / og tast retur

Hæ, hæ....Jesper....det giver mig:

0 /.Trashes
0 /.vol

Og hvad i alverden havde du tænkt dig, jeg skulle stille op med det?

Hej fra
Morten

....hov stop....den arbejder s´gu´ videre - vender tilbage
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-05 17:04

> Terminalen er din ven:
>
> sudo du -h -d 1 / og tast retur

Hmm....så vidt jeg kan gætte mig til, viser den mig, hvormeget det
forskellige fylder, er det rigtigt?

0 /.Trashes
0 /.vol
16024352 /Applications
3 /automount
6920 /bin
0 /cores
0 /Desktop Folder
du: /dev/fd/3: Bad file descriptor
41346792 /dev
1499840 /Developer
0 /File Transfer Folder
10919240 /Library
4448 /Log Files
4 /Network
0 /Ordn ved start
1270552 /private
4296 /sbin
3089816 /System
0 /Temporary Items
0 /TheFindByContentFolder
16 /TheVolumeSettingsFolder
0 /Trash
0 /Updaters
42163320 /Users
936632 /usr
61783864 /Volumes
179065519 /

Jeg fatter ikke en brik - mine info siger: library: 5,2GB - users:
20,02GB - developers: 0,732GB - log files: 0,21GB - applications: 7,64GB
- system: 1,47GB - updaters: 0,0

Kan jeg bruge det det til noget?
M.

Fra : Jesper

Dato : 13-03-05 17:32

> [...]

> Jeg fatter ikke en brik - mine info siger: library: 5,2GB - users:
> 20,02GB - developers: 0,732GB - log files: 0,21GB - applications: 7,64GB

Du glemte -h, så giver den dig størrelserne i Kilobytes, Megabytes og
Gigabytes, afhængig af størrelsen.

Men det du ser der er størrelsen i kilobytes på dine mapper og det
nederste tal for / er hvad der samlet ligger på din startdisk. Tallet
for /Volumes er hvad der ligger på andre diske på din computer.

Så det der fylder mest på din 'puter er:
42163320 /Users
41346792 /dev
16024352 /Applications
10919240 /Library

Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-05 18:44

> [...]
> for /Volumes er hvad der ligger på andre diske på din computer.
>
> Så det der fylder mest på din 'puter er:

OK Jesper - men det giver da ikke mening, når man sammenligner med :

......eller gør det?
M.

Fra : Jesper

Dato : 13-03-05 19:33

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> OK Jesper - men det giver da ikke mening, når man sammenligner med :

> .....eller gør det?
> M.

Næ...det gør det ikke, du er nok komme til at taste et andet bogstav end
h første gang. Prøv at køre den igen, denne gang med -h.

Altså: sudo du -h -d 1 / og tast retur

Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-05 23:30

> Næ...det gør det ikke, du er nok komme til at taste et andet bogstav end
> h første gang. Prøv at køre den igen, denne gang med -h.
>
> Altså: sudo du -h -d 1 / og tast retur

Ha - nu passer det med "vis info":

library: 5,2GB - users:
20,02GB - developers: 0,732GB - log files: 0,21GB - applications: 7,64GB
- system: 1,47GB - updaters: 0,0

Og Terminator efter din anvisning siger:

0B /.Trashes
0B /.vol
7.6G /Applications
1.5K /automount
3.4M /bin
0B /cores
0B /Desktop Folder
du: /dev/fd/3: Bad file descriptor
20G /dev
732M /Developer
0B /File Transfer Folder
5.2G /Library
2.2M /Log Files
2.0K /Network
0B /Ordn ved start
817M /private
2.1M /sbin
1.5G /System
0B /Temporary Items
0B /TheFindByContentFolder
8.0K /TheVolumeSettingsFolder
0B /Trash
0B /Updaters
20G /Users
457M /usr
29G /Volumes
86G /

Og det får mig til at spotte den linie (9), hvor der står 20G
/dev......hvad er det og hvor er den, for den skal sikkert væk
M.

Fra : Steen Larsen

Dato : 14-03-05 07:48

In article
<1gtdybt.1a4h3wo1trqjn2N%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
> [...]

> Og det får mig til at spotte den linie (9), hvor der står 20G
> /dev......hvad er det og hvor er den, for den skal sikkert væk

Det skal den helt sikkert _ikke_ for den indeholder noget som jeg er
sikkert på er livsnødvendigt for din Mac.
De 20 GB kan dække over at du har en 10 GB iPod forbundet. Min siger 40
GB når jeg ar en 20 GB forbundet og 0 når jeg har pillet den af.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-03-05 16:19

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> [...]
> De 20 GB kan dække over at du har en 10 GB iPod forbundet. Min siger 40
> GB når jeg ar en 20 GB forbundet og 0 når jeg har pillet den af.

Næeh Steen - sådan noget har jeg nemlig_ikke_ forbundet. Heller ikke
andet, der kunne mistænkes. det ser faktisk meget mystisk ud.

Jeg ryddede nemlig ud i gammelt arbejde i torsdags, og i den forbindelse
tjekkede jeg alle partitioner på begge harddiske for fri plads. Derfor
ved jeg, at min hoveddisk skal have ca. 14GB til rådighed.

Fredag og lørdag brændte jeg så nogle DVD-film og vupti, nu mangler jeg
mindst 6GB på hoveddisken. Jeg ved ikke, om det er det, men mærkeligt er
det altså. Og jeg har selvfølgelig slettet alt, hvad der havde med den
film at gøre, incl. programmer.

Måske er det også ligemeget, for når Mac OS X, 10.4 kommer ud, bliver
begge diske formateret.

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-03-05 21:35

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> bliver
> begge diske formateret.

det glæder du dig til, ik?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Lind

Dato : 16-03-05 22:04

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> det glæder du dig til, ik?