Udvide partition
Fra : Rabbit_HGC

Dato : 09-03-05 08:33

Hej alle

Jeg er den lykkelige ejer af en Powerbook G4 17" men er ved at blive sindsyg
af den "lille" mac disk hvor mange opdateringer, programmer og andet snask
skal installeres. Nu skulle jeg smide iLife opd. ind igår, der måtte jeg
fravælge garage ellers var der ikke plads.

Har jeg nogen mulighed for at udvide partitionen uden at skulle starte
forfra?

(Jeg kommer fra pc verdenen så er lidt blank i disk håndtering i mac).

Tak

Bo

Fra : Morten Lind

Dato : 09-03-05 10:16

Rabbit_HGC <sofus@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
> forfra?
>
> (Jeg kommer fra pc verdenen så er lidt blank i disk håndtering i mac).

Velkommen Bo
Hvad mener du med lille disk? Har du partioneret den?

Skriv hvad du har - hvad du har gjort - hvad du vil, ja - det hele.

For når du bare skriver det, du har skrevet, er din disk for lille, og
så kan du købe en ekstern disk, men fortæl noget mere
M.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 09-03-05 10:53

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Velkommen Bo
> Hvad mener du med lille disk? Har du partioneret den?

Meget relevant om man fx helt kan slette partitioneringer og bevare
data.

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-03-05 11:32

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Meget relevant om man fx helt kan slette partitioneringer og bevare
> data.

Ups
Var vist lidt for hurtig
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 09-03-05 11:33

Rabbit_HGC <sofus@post1.tele.dk> wrote:

> Har jeg nogen mulighed for at udvide partitionen uden at skulle starte
> forfra?

> Bo

Nej, når du partitionerer, sletter du.
M.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-03-05 11:43

fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) writes:

> Nej, når du partitionerer, sletter du.

Ikke helt:
http://www.coriolis-systems.com/iPartition.php
kan resize HFS+ partitioner uden at slette data. Advarsel: Jeg har
ingen erfaringer med produktet, jeg fandt det bare ved et tilfælde.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Lind

Dato : 09-03-05 12:24

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Ikke helt:
> http://www.coriolis-systems.com/iPartition.php
> kan resize HFS+ partitioner uden at slette data. Advarsel: Jeg har
> ingen erfaringer med produktet, jeg fandt det bare ved et tilfælde.

Okay - det ser spændende ud Og ikke specielt dyrt.
M.

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 09-03-05 12:50

takker for hjælpen alle, jeg kigger på programmet.

Bo

Fra : Michael Holm

Dato : 09-03-05 15:41

Rabbit_HGC <sofus@post1.tele.dk> wrote:

> takker for hjælpen alle, jeg kigger på programmet.
>
> Bo

jeg har brugt det med glæde :)
men såvidt jeg kunne finde ud af kunne man ikke "merge" /samle 2
partitioner, så jeg lavede backup at den ene (mindste) slettede den, og
udvidede derefter den store partition til at fylde hele disken.

Tager lang tid men det funkede :)

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-05 16:48

In article <422ea6c6$0$82514$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> [...]

> igår, der måtte jeg fravælge garage ellers var der ikke plads.
>
> Har jeg nogen mulighed for at udvide partitionen uden at skulle starte

Og som jeg altid siger, så behøver man ikke absolut partitionere sin
harddisk i en masse små bidder. Som det tydeligt fremgår af ovenstående,
er der bestemt også ulemper ved det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster