Nem, velsmagende mad for fattigrøve (stude~
Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 29-05-01 21:51

Kender I nogle web-sider med opskrifter på ovenstående? På en ofte travl
hverdag har jeg ikke altid tid (og overskud) til at kokkerere det helt
store. ;)

Mvh.

--
Martin N. Rasmussen
Netikette? Find forklaringen på http://www.usenet.dk/netikette/

Fra : Thai-food

Dato : 30-05-01 08:41

Spaghetti & ketchup.... tager 9 minutter at lave og koster ca 2 kr

kim

--
www.afro.dk
www.thai-food.dk

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 30-05-01 08:57

"Thai-food" <Kim@Afro.dk> wrote in message
> Spaghetti & ketchup.... tager 9 minutter at lave og koster ca 2 kr

Velsmagende? Ikke just. Og jeg eftersøgte lidt mere avancerede opskrifter...

Mvh.

Fra : Christian Joergensen

Dato : 30-05-01 09:26

Martin Nystrup Rasmussen <netfiskeren@worldonline.dk> wrote:

> Velsmagende? Ikke just. Og jeg eftersøgte lidt mere avancerede
> opskrifter...

Hvis man er lidt mere vild, så laver man en lidt mere avanceret udgave:

4 dåser hakkede tomater (16 kr)
1 dåse koncentreret tomatpyré (5 kr)
1½ pose pastaskruer (5 kr)
4 store løg (8 kr)
Noget vand

Løgene hakkes, og svitses i en kæmpe gryde.
Så hælder man tomatpyréen i og det står lige og steger lidt så løgene får
lidt tomatsmag.
Så hælder man tomaterne i, og derefter pastaen.
Så fylder man op med vand.
Så propper du lidt af dine ynglingskryderier i (salt, peper .. blahblahblah)
Når det meste af væsken er fordampet er pasten færdigkogt og man kan stille
gryden på bordet.

Så er der mad til et par dage (både middagsmad og aftensmad) - Når det
tilbederes senere kan man lige hælde lidt vand i og varme det op igen - Så
bliver det bare endnu bedre.. :)

--
Christian Jørgensen | "Ford, you're turning into a penguin"
http://www.razor.dk | "Stop it"

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 01-06-01 17:50

Christian Joergensen <mail@phpguru.dk> wrote in
> Hvis man er lidt mere vild, så laver man en lidt mere avanceret
> udgave:
>
> 4 dåser hakkede tomater (16 kr)

Og hvis man er til den slags, kan to af dåserne udskiftes med
tomatbønner. Samme pris.

Carsten Sørensen

Fra : Peter Westh

Dato : 30-05-01 09:37

> [...]
> Kender I nogle web-sider med opskrifter på ovenstående? På en ofte travl
> hverdag har jeg ikke altid tid (og overskud) til at kokkerere det helt

Hej Martin,

Der er ikke så mange sådanne sider som der burde være!

Men prøv at se Rolf Lunds hjemmeside http://home13.inet.tele.dk/rolflund/
(Ham med "Kogebog for Fattigrøve")

Eller Studerende Onlines kogebog http://so.food4u.dk/ (ikke så god som den
kunne være, men okay)

Den her kender jeg ikke i dybden, men den ser rigtig god ud
http://www.yumyum.com/student/

- Ellers kan jeg tilfulde tilslutte mig forslaget om pasta, men ketchup - så
ville jeg hellere spise pasta med jordbærmarmelade!

Der er en masse italienske pastaklassikere, som er ganske hurtige og billige
at lave. Hvad med

-Pasta med Pesto
- Med Ricotta - rør ricotta med et par spsk olienolie, sort peber, persille,
lidt granaost og et par spsk af det varme pastavand. Bedst med Bucatini
-Pasta med ærter og champignon http://www.milioni.com/ricingl/dati/343.htm
- Pasta med tunfisk http://www.milioni.com/ricingl/dati/21.htm (jeg plejer
at alve den ca. som anvist, men med friske champignons og uden pinjekerner,
selvom det da lyder godt)
-Pasta med olie, hvidløg og chili http://www.milioni.com/ricingl/dati/11.htm
- "Torden og Lynild" - kog de pastarester du har i skabet og vend den med en
halv dåse kogte kikærter. Server med en tomatsauce eller vend med olie/smør,
persille, parmesan etc.

etc etc - se videre på http://www.milioni.com , f.eks.

Andre stand-by's i mit køkken er salat med tun og/eller bønner/kikærter fra
dåse, omelet med kartofler eller andet i, forskelleig retter med ris,
bulghur eller couscous. Men oftest; en portion af den gigantiske gryderet
jeg bryggede sammen i weekenden da jeg havde tid. Hellere spise den samme,
gode mad i 5 dage end spise noget varieret og dårligt.

MVH

Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 30-05-01 11:36

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> Der er en masse italienske pastaklassikere, som er ganske hurtige og
billige
> at lave. Hvad med

Jeg glemte pasta med spinat, korender og pinjekerner. Steg korender (eller
mørke rosiner), noget snittet hvidløg, nogle pinjekerner og lidt snuldret
chilipeber i varm olivenolie, til frugten branker lidt. Kom nogle kugler
frossen spinat ved, skru lidt ned, kom salt på og lad det tø under låg. Smag
til og bland den færdige sovs med den kogte pasta (en fin type), og server
evt, men ikke nødvendigvis, ost til. Kan også fint laves med grønkål.
Pinjekernerne kan spares væk. Mums.

Peter

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-05-01 12:09

"Martin Nystrup Rasmussen" <netfiskeren@worldonline.dk> writes:

> Kender I nogle web-sider med opskrifter på ovenstående? På en ofte travl
> hverdag har jeg ikke altid tid (og overskud) til at kokkerere det helt
> store. ;)

En omelet, med et eller andet fyld er let og altid godt. Man kan altid
fylde efter med en handfuld groft rugbrød.

Som fyld kan man for eksempel smide nogle svampe (hvad de nu har i
supermarkedet) på en pande, eller riste noget bacon eller hvad man nu
har lyst til.

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 30-05-01 18:01

> [...]
> Kender I nogle web-sider med opskrifter på ovenstående? På en ofte travl
> hverdag har jeg ikke altid tid (og overskud) til at kokkerere det helt

Hej
http://www.sol.dk/dk/io/sections/livsstil/madvin/mortens/
har vist stadig nogle billige retter på siden.
Ghita Cecilie

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-05-01 22:32

> [...]

> Kender I nogle web-sider med opskrifter på ovenstående? På en ofte travl
> hverdag har jeg ikke altid tid (og overskud) til at kokkerere det helt

Her er en rigtig god pasta opskrift til een person:

100 gram god tørpasta (frisk pasta er noget skod)
en halv pakke bacon i tern fra Netto
olivenolie
hvidløg
kaffefløde
eet æg
basilikum
frisk kværnet peber
revet parmasan ost

Sæt vand over til pasta. Irma De Cecco eller Netto's Barilla (som de
sjældent har) er kanon gode tørpasta. Brug koldt vand og tilsæt først
middelshavssalt, når det koger.

Varm en stor pande op og hæld lidt olivenolie i. Svits baconternene og
tilsæt presset hvidløg, når baconen er ved at være klar. Der skal
rigeligt med friskkværnet sort peber på, så baconen har små sorte
prikker over det hele.

Det skulle gerne passe med at pastaen er al dente, når baconen er
svitset færdig. Hæld pastaen i en si og når næsten al vandet er siet
fra, så hældes pastaen op i gryden til baconen. Der skal stadig være
godt med varme på gryden. Slå et æg ud i sammen med 1 dl fløde. Vend det
hele grundigt og servér med basilikum og revet parmasan ost.

Det smager vildt godt og er billigt.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Ole Mogensen

Dato : 01-06-01 15:27

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Her er en rigtig god pasta opskrift til een person:
>
> 100 gram god tørpasta (frisk pasta er noget skod)

Naaa , ikke hvis du laver det selv , det smager fantastisk godt.

Ole

Fra : Svend Erik Pedersen

Dato : 31-05-01 08:01

Her er et par fattigrøvs opskrifter der skal serveres til ris jeg kan sende
flere hvis det ønskes

Stegt Kinakål:
2 fed hvidløg hakket
samme mængde frisk ingefærhakket
1 løg hakket
1 tsk bukkehorns frø
det hvide fra 1 kinakål snittes
salt
peber
soya
madolie

svits bukkehornsfrø i olie tilsæt hvidløg,ingefær. tilsæt løg
og steg det til løgene bliver grå. tilsæt kinakål, salt, peber
og steg kinakålet under låg til det er mørt, smag til med soya.man kan
tilsætte rejer men er ikke nødvendig.

Stegt Gullerødder:
2 fed hvidløg hakket
1 løg hakket
1/2 kg Gullerødder i skiver eller kina radisser
2 tsk carry,1 tsk gurgemeja rørt op i 1,5 dl vand
salt
steg hvidløg og løg. tilsæt gullerødder og salt efter smag
lad det stege lidt tilsæt så vandet med carry og gurgemeja
lad det simre til gullerødderne er møre.

Hilsen Annette