rababersaft
Fra : Lars Lyngby Nielsen

Dato : 29-05-01 13:53

er der nogle der har en god opskrift (da vi er ved at drukne i
rababerplanter!).

Også andre gode opskrifter med rababer søges...

mvh.

Annette&Lars

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 30-05-01 07:47

"Lars Lyngby Nielsen" <lln@dde.dk> skrev i meddelandet...
> er der nogle der har en god opskrift (da vi er ved at drukne i
> rababerplanter!).
>
> Også andre gode opskrifter med rababer søges...

Fra...ehh "Den Grønne Syltebog" - (enhver husmoders drøm!)...

Kogt rabarbersaft:
(ca. 1 liter)

2 kg rabarber, 2 dl vand

Til hver liter siet saft. 350-500 g sukker
¼ tsk Atamonpulver el. ½ tsk flydende atamon

De vaskede, ituskårne rabarber og vandet bringes langsomt i kog under
låg
og koges ved svag varme, til saften er kogt ud. Mosen hænges til
afdrypning. Saften måles, koges op og tilsættes sukkeret. Den gives et
hurtigt opkog, skummes, tilsættes Atamon og fyldes i Atamonskyllede
flasker , der lukkes.

-oo-

Rabarber-limonade:
(ca. 1½ liter)

1 kg rabarber, ½ liter vand, 2 tsk *Non-Oxal (kalciumklorid), 35 g
citronsyre, 750 g sukker, ½ tsk Atamonpulver el. 1 tsk flydende Atamon

De skyllede, snittede rabarberstilke koges med vand, Non-Oxal og
citronsyre under låg, ca. 10 min. Saften sies fra og bringes i kog.
Sukkeret drysses i og gives et opkog i saften, der skummes, blandes med
Atamon og fyldes i atamonskyllede flasker, der lukkes. Limonaden
fortyndes med isvand.

* Rabarber indeholder oxalsyre. Denne syre kan neutraliseres med fx 2
tsk Non-Oxal (kalciumklorid) pr. kilo rabarber.

Go' fornøjelse!

PS: I denne "Den Grønne Syltebog" findes masser af opskrifter på/med
rabarber o.a.
Hurtigt og nemt - evt. bestil den her, kun kr. 30,00:
www.toersleff.dk/4_husmoder/index_4.htm

--
Mvh.
Peter W. Bosse

I'm not afraid to die. I just don't want to be there when it happens.
- Woody Allen