PC100 ram til G4 ?
Fra : Brian Hansen - Alpha~

Dato : 29-05-01 13:17

Hej

Kan man bare købe noget PC100 ram til "PC" til en G4 uden problemer ?
Eller er det noget man skal holde sig fra.
Man skal jo give en herregård, hvis man køber det i en MAC-butik.

Brian

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 29-05-01 19:42

Brian Hansen - Alpha-line <brian@alpha-line.com> wrote:

> Kan man bare købe noget PC100 ram til "PC" til en G4 uden problemer ?

Ja, men køb hellere PC 133, det er billigere og lige så godt til
formålet.

> Man skal jo give en herregård, hvis man køber det i en MAC-butik.

Prøv evt. en butik hvor de sælger Macintosh tilbehør istedet, MAC lavede
vist primært skærme.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-05-01 22:01

--
René

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 29-05-01 22:22

> Ja, men køb hellere PC 133, det er billigere og lige så godt til
> formålet.

Jeg fandt det her på Everymac.com,

------------------
PCI-based Power Macintosh G4 models and AGP-based Power Macintosh G4
models shipped from December 2, 1999 to January 8, 2001 support up-to
2048 MB (2.0 GB) of RAM, 1536 MB (1.5 GB) of which can be used by the
MacOS, by installing four 512 MB 8ns 168-pin, 64-bit-wide, unbuffered
PC100 SDRAM (3.3v) DIMMs. These systems use the same PC100 RAM as the
Power Macintosh G3 (Blue) series.

The latest series of AGP-based Power Macintosh G4 models, announced on
January 9, 2001, have three slots instead of four, and as such can
support up-to 1536 MB (1.5 GB), all of which can be used by the MacOS.
These systems use 8ns 168-pin, 64-bit-wide PC133 SDRAM (3.3v) DIMMs that
are not backwards-compatible with other systems.
------------------

Jeg forstår det som om, at man ikke kan bruge 133Mhz RAM til G4'ere der
udkom før d.8. januar 2001. Er det mig der er dum, eller er det
RAM-producenterne der vil lave penge (eller begge dele)?

--
MVH/Regards, Jonas

'It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand.
I beat people up.' [Muhammed Ali, 1977]

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-05-01 22:41

In article <1eu6zft.1ti3fhj13h870uN%SCRATCHTHISjc@voss.tf>,
SCRATCHTHISjc@voss.tf (Jonas C. Voss) wrote:

> Jeg forstår det som om, at man ikke kan bruge 133Mhz RAM til G4'ere der
> udkom før d.8. januar 2001.

Man kan godt gå op i hastighed på RAM'en i forhold til det
specificierede.

> Er det mig der er dum, eller er det
> RAM-producenterne der vil lave penge (eller begge dele)?

Der skal da nok være nogen PC-bundkort, der ikke kan håndtere PC-100 RAM.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 30-05-01 19:46

Jonas C. Voss <SCRATCHTHISjc@voss.tf> wrote:

> Jeg forstår det som om, at man ikke kan bruge 133Mhz RAM til G4'ere der
> udkom før d.8. januar 2001. Er det mig der er dum, eller er det
> RAM-producenterne der vil lave penge (eller begge dele)?

Nej, du er da ikke dum, jeg vidste det heller ikke, men spurgte ligesom
ca. 800.000 andre her i gruppen, og fik det samme svar. Hvad angår RAM
producenterne, så laver de det der sælges i store mængder, nemlig PC 133
som har været at betragte, som standard i windows maskiner det sidste
lang stykke tid, det er Apple der har halset bagefter. PC 100 er nærmest
antikviteter

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 30-05-01 20:08

> [...]

> som har været at betragte, som standard i windows maskiner det sidste
> lang stykke tid, det er Apple der har halset bagefter. PC 100 er nærmest

Tak, jeg var ved at blive bange (-: Jeg strøg ud og købte en 256 stang i
dag. Tror nok jeg betalte lidt mere end hvis jeg havde købt den over
nettet, men ikke nok til, at jeg gad at vente i 1-3 dage på den. Kald
mig bare utålmodig, og ligeglad med penge.
Den fungerer jo banjo og det er fedt med mere RAM til apps'ene. Endnu en
gang supplerer denne NG mig med fingertip-expertise jeg ikke kunne være
foruden. Tak skal i ha'.