/ Forside / Interesser / Dyr / Heste / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Heste
#NavnPoint
dova 1741
o.v.n. 570
Teil 560
AG112 475
hjr 430
Chamira 426
Nordsted1 405
arne.jako.. 370
Balcanard 350
10  jannie73 328
Lynafledning af elhegn ?
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 02-05-05 14:00

Hej NG.

Nu er vores hestefold færdig, med strøm und alles.
Men der var jo tordenvejr her til morgen, så slog det mig, skal der
lynafledning på elhegn ?

Jeg har fået af vide hvordan man kan lave det, har nogle af jer tænkt på det
?

--
mvh / regards

Christian



 
 
Christian B. Andrese~ (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 02-05-05 14:11


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
news:4276246a$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Nu er vores hestefold færdig, med strøm und alles.
> Men der var jo tordenvejr her til morgen, så slog det mig, skal der
> lynafledning på elhegn ?
>
> Jeg har fået af vide hvordan man kan lave det, har nogle af jer tænkt på
det
> ?

Nogen der kender sådan en
http://on-line.grene.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ShowItemLargePic?storeId=11000&id=873708934&type=mudule


--
mvh / regards

Christian



Dennis Thrysøe (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Dennis Thrysøe


Dato : 02-05-05 14:14

Christian B. Andresen wrote:
> Hej NG.
>
> Nu er vores hestefold færdig, med strøm und alles.
> Men der var jo tordenvejr her til morgen, så slog det mig, skal der
> lynafledning på elhegn ?
>
> Jeg har fået af vide hvordan man kan lave det, har nogle af jer tænkt på det

Der kan ihvertfald komme en helt habil potentialeforskel (?) fra den ene
ende til den anden. Jeg har dog aldrig hørt om at det skulle være et
problem.

Måske fordi elhegn altid har en meget god jordforbindelse.

-dennis

Christian B. Andrese~ (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 02-05-05 14:25


"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> wrote in message
news:42762789$0$222$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Christian B. Andresen wrote:
> > Hej NG.
> >
> > Nu er vores hestefold færdig, med strøm und alles.
> > Men der var jo tordenvejr her til morgen, så slog det mig, skal der
> > lynafledning på elhegn ?
> >
> > Jeg har fået af vide hvordan man kan lave det, har nogle af jer tænkt på
det
>
> Der kan ihvertfald komme en helt habil potentialeforskel (?) fra den ene
> ende til den anden. Jeg har dog aldrig hørt om at det skulle være et
> problem.
>
> Måske fordi elhegn altid har en meget god jordforbindelse.

Jordforbindelse er jo gennem apparatet, og så er det jo ødelagt.
Hvis man fører tråden sådan her så skulle problemet være minimeret:

http://www.012.dk/lyn.jpg


--
mvh / regards

Christian



Dennis Thrysøe (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Dennis Thrysøe


Dato : 02-05-05 14:35

Christian B. Andresen wrote:
> Jordforbindelse er jo gennem apparatet, og så er det jo ødelagt.

Ja, det er det jo nok. Med mindre apperatet har den samme konstruktion
som på tegningen.

> Hvis man fører tråden sådan her så skulle problemet være minimeret:

Afstanden mellem de to ender skal så nok bedømmes i meget fugtugt vejr.
Det er vel der gnisten hopper bedst.

Jeg tvivler på, at det er et større problem. Hvis lynes skulle ramme
direkte i hegnstråden, tror jeg heller ikke den kan føre det videre. Det
vil nok fortsætte i alle mulige retning og til sidst i jorden.

Man kunne sikkert sende en mail til dem der laver strømgiveren. De ved
det nok.

-dennis

Christian B. Andrese~ (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 02-05-05 14:49


"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> wrote in message
news:42762c8a$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Christian B. Andresen wrote:
> > Jordforbindelse er jo gennem apparatet, og så er det jo ødelagt.
>
> Ja, det er det jo nok. Med mindre apperatet har den samme konstruktion
> som på tegningen.
>
> > Hvis man fører tråden sådan her så skulle problemet være minimeret:
>
> Afstanden mellem de to ender skal så nok bedømmes i meget fugtugt vejr.
> Det er vel der gnisten hopper bedst.
>
> Jeg tvivler på, at det er et større problem. Hvis lynes skulle ramme
> direkte i hegnstråden, tror jeg heller ikke den kan føre det videre. Det
> vil nok fortsætte i alle mulige retning og til sidst i jorden.
>
> Man kunne sikkert sende en mail til dem der laver strømgiveren. De ved
> det nok.

Men ikke noget du har tænkt på eller gjort noget ved ?

Heller ikke hørt om det fra nogen ?


--
mvh / regards

Christian



Dennis Thrysøe (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Dennis Thrysøe


Dato : 02-05-05 14:58

Christian B. Andresen wrote:
> Men ikke noget du har tænkt på eller gjort noget ved ?

Nej, egentligt ikke. Der er også kun (maks.) 100 cm. fra tråden til
jorden, så jeg forestiller mig ikke at det har så meget at sige.

> Heller ikke hørt om det fra nogen ?

Nope.

-dennis

john (02-05-2005)
Kommentar
Fra : john


Dato : 02-05-05 17:22

Har også overvejet, men det blev ved overvejelserne.

Jeg er ikke i tvivl om, at Apparatet bliver ødelagt ved et eventuelt
lynnedslag, men så regnede jeg lidt på sandsynligheden, og blev enig med mig
selv om, at apparatet nok blev slidt op før det blev ramt af lynet!!!

Hilsen John



Dennis Thrysøe (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Dennis Thrysøe


Dato : 03-05-05 07:34

john wrote:
> Jeg er ikke i tvivl om, at Apparatet bliver ødelagt ved et eventuelt
> lynnedslag,

Det er jeg nu ikke sikker på er en selvfølge. En telefon *kan* f.eks.
godt overleve et lynnedslag - den kan også dø en grusom død. Det
afhænger af forholdene.

> men så regnede jeg lidt på sandsynligheden, og blev enig med mig
> selv om, at apparatet nok blev slidt op før det blev ramt af lynet!!!

Ja, eller et fly falder ned i den eller sådan noget :)

-dennis

Christian B. Andrese~ (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 03-05-05 11:27


"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> wrote in message
news:42763201$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Christian B. Andresen wrote:
> > Men ikke noget du har tænkt på eller gjort noget ved ?
>
> Nej, egentligt ikke. Der er også kun (maks.) 100 cm. fra tråden til
> jorden, så jeg forestiller mig ikke at det har så meget at sige.

Tror du lynet vælger at gå gennem elhegnet (maskinen) og ind i din tavle,
eller springe den ½ meter til jord ?
Der er meget kortere til jorden gennem din tavle.


--
mvh / regards

Christian



Dennis Thrysøe (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Dennis Thrysøe


Dato : 03-05-05 11:36

Christian B. Andresen wrote:
> Tror du lynet vælger at gå gennem elhegnet (maskinen) og ind i din tavle,
> eller springe den ½ meter til jord ?

Jeg tænkte mere på der hvor det slår ned ude på marken. Der vil nok være
en betydelig afladning til jord, inden det når frem til strømgiveren.

Hvis den fulde spænding fra et lyn (i forhold til jord) skulle bæres
gennem en 2 mm. jerntråd, ville den vel også smelte?

Der er sikkert en nyhedsgruppe hvor man har mere forstand på denne slags
ting.

> Der er meget kortere til jorden gennem din tavle.

Ikke forstået. Iøvrigt tror jeg ikke vores strømgiver har jord gennem
tavlen, men kun med eget spyd. Det gør det nok ikke bedere.

-dennis

Christian B. Andrese~ (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 03-05-05 11:45


"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> wrote in message
news:42775418$0$205$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Christian B. Andresen wrote:
> > Tror du lynet vælger at gå gennem elhegnet (maskinen) og ind i din
tavle,
> > eller springe den ½ meter til jord ?
>
> Jeg tænkte mere på der hvor det slår ned ude på marken. Der vil nok være
> en betydelig afladning til jord, inden det når frem til strømgiveren.
>
> Hvis den fulde spænding fra et lyn (i forhold til jord) skulle bæres
> gennem en 2 mm. jerntråd, ville den vel også smelte?
>
> Der er sikkert en nyhedsgruppe hvor man har mere forstand på denne slags
> ting.

Jeg vil prøve at spørge i dk.videnskab, det kunne være sjovt at få mere
information om dette.

> > Der er meget kortere til jorden gennem din tavle.
>
> Ikke forstået. Iøvrigt tror jeg ikke vores strømgiver har jord gennem
> tavlen, men kun med eget spyd. Det gør det nok ikke bedere.

For lynet at se er det en kort vej til jord gennem din eltavle, ind via
enten nul eller fasen, eller jordledningen i 230 V kablet.
Noget afledes sikkert til jord gennem jordspyddet.


--
mvh / regards

Christian



Dennis Thrysøe (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Dennis Thrysøe


Dato : 03-05-05 12:32

Christian B. Andresen wrote:
> Jeg vil prøve at spørge i dk.videnskab, det kunne være sjovt at få mere
> information om dette.

Ja, bestemt. Jeg er også blevet nysgerrig.

> For lynet at se er det en kort vej til jord gennem din eltavle, ind via
> enten nul eller fasen, eller jordledningen i 230 V kablet.

Men hvis jordspyddet sidder nærmere end tavlen?

-dennis

Christian B. Andrese~ (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 03-05-05 14:07


"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> wrote in message
news:42776144$0$232$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Christian B. Andresen wrote:
> > Jeg vil prøve at spørge i dk.videnskab, det kunne være sjovt at få mere
> > information om dette.
>
> Ja, bestemt. Jeg er også blevet nysgerrig.
>
> > For lynet at se er det en kort vej til jord gennem din eltavle, ind via
> > enten nul eller fasen, eller jordledningen i 230 V kablet.
>
> Men hvis jordspyddet sidder nærmere end tavlen?

Det skal sidde nærmere tråden, med en kortere afstand end internt i
maskinen.

--
mvh / regards

Christian



Søren N (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Søren N


Dato : 03-05-05 15:09


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:42777782$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> wrote in message
> news:42776144$0$232$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Christian B. Andresen wrote:
> > > Jeg vil prøve at spørge i dk.videnskab, det kunne være sjovt at få
mere
> > > information om dette.
> >
> > Ja, bestemt. Jeg er også blevet nysgerrig.
> >
> > > For lynet at se er det en kort vej til jord gennem din eltavle, ind
via
> > > enten nul eller fasen, eller jordledningen i 230 V kablet.
> >
> > Men hvis jordspyddet sidder nærmere end tavlen?
>
> Det skal sidde nærmere tråden, med en kortere afstand end internt i
> maskinen.
>
> --
> mvh / regards
>
> Christian
>

Lynet søger den korteste vej til jord.
Men lyn er uforudsigelige og der er ekstremt store kræfter på spil.
Man har i århundreder anvendt lynafledere på landejendomme, skorstene osv.,
og gør det stadigvæk.
For at beskytte sine installationer bedst muligt (men intet er sikkert) tror
jeg at lynaflederen i form af et gnistgab på elhegnet kan være en god
løsning.
Som tommelfingerregel regner man med 1mm/kV for at der sker overslag. Da de
fleste elhegn ligger mellem 5 og 10 kV, burde et gnistgab på 10mm mellem
hegnstråden og jordforbindelse være passende til at kunne aflede et lyn uden
at forstyrre elhegnets normale funktion.

Søren



Christian B. Andrese~ (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 04-05-05 10:15


"Søren N" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote in message
news:427786a6$0$215$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:42777782$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > "Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> wrote in message
> > news:42776144$0$232$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > > Christian B. Andresen wrote:
> > > > Jeg vil prøve at spørge i dk.videnskab, det kunne være sjovt at få
> mere
> > > > information om dette.
> > >
> > > Ja, bestemt. Jeg er også blevet nysgerrig.
> > >
> > > > For lynet at se er det en kort vej til jord gennem din eltavle, ind
> via
> > > > enten nul eller fasen, eller jordledningen i 230 V kablet.
> > >
> > > Men hvis jordspyddet sidder nærmere end tavlen?
> >
> > Det skal sidde nærmere tråden, med en kortere afstand end internt i
> > maskinen.
> >
>
> Lynet søger den korteste vej til jord.
> Men lyn er uforudsigelige og der er ekstremt store kræfter på spil.
> Man har i århundreder anvendt lynafledere på landejendomme, skorstene
osv.,
> og gør det stadigvæk.
> For at beskytte sine installationer bedst muligt (men intet er sikkert)
tror
> jeg at lynaflederen i form af et gnistgab på elhegnet kan være en god
> løsning.
> Som tommelfingerregel regner man med 1mm/kV for at der sker overslag. Da
de
> fleste elhegn ligger mellem 5 og 10 kV, burde et gnistgab på 10mm mellem
> hegnstråden og jordforbindelse være passende til at kunne aflede et lyn
uden
> at forstyrre elhegnets normale funktion.

I hvert fald koster det intet hvis man laver det oppe ved el apparatet, og
skader intet.


--
mvh / regards

Christian



Ukendt (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-05-05 14:22

Jeg så lige denne beretning på DMI:

http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/lyn_og_torden-2/lyn_og_torden6.htm

Apropos vores diskussion om elhegn og lyn

Hilsen John



Christian B. Andrese~ (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 04-05-05 14:34


"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> wrote in message
news:4278cc82@news.wineasy.se...
> Jeg så lige denne beretning på DMI:
>
>
http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/lyn_og_torden-2/lyn_og_torden6.htm
>
> Apropos vores diskussion om elhegn og lyn

Den har jeg også læst


--
mvh / regards

Christian



Mikkel Lund (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Lund


Dato : 11-05-05 21:26


> For lynet at se er det en kort vej til jord gennem din eltavle, ind via
> enten nul eller fasen, eller jordledningen i 230 V kablet.
> Noget afledes sikkert til jord gennem jordspyddet.
>
>
> --
> mvh / regards
>
> Christian
>
>

Hej

Lige lidt udybning:
Lynet vil ikke nødvendig vis tage den korteste vej til jorden! Det kommer an
på hvor høj modstanden er i mediet. Hvis der f.eks er 20 cm luft eller 10
meter hegn, så vil lygnet nok vælge hegnet eller begge dele.
Jeg kan kun anbefale at opstille stød boksen væk fra huset og at lade
primære sidens (stikkontakt siden) jord gå direkte til jord lige uden for
boksen, for at forhindre lynet i at gå i huset.




Christian B. Andrese~ (12-05-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-05-05 08:42


"Mikkel Lund" <mmlu03FJERN@control.auc.dk> wrote in message
news:42826a61$0$79455$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > For lynet at se er det en kort vej til jord gennem din eltavle, ind via
> > enten nul eller fasen, eller jordledningen i 230 V kablet.
> > Noget afledes sikkert til jord gennem jordspyddet.
> >
> Hej
>
> Lige lidt udybning:
> Lynet vil ikke nødvendig vis tage den korteste vej til jorden!

Lynet tager vel den nemmeste vej, den hvor modstanden i forhold til jord er
mindst.

> Det kommer an
> på hvor høj modstanden er i mediet. Hvis der f.eks er 20 cm luft eller 10
> meter hegn, så vil lygnet nok vælge hegnet eller begge dele.
> Jeg kan kun anbefale at opstille stød boksen væk fra huset og at lade
> primære sidens (stikkontakt siden) jord gå direkte til jord lige uden for
> boksen, for at forhindre lynet i at gå i huset.

Det lyder som den bedste løsning, men desværre ikke altid muligt at placere
boksen væk fra huset.


--
mvh / regards

Christian



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409081
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste