Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bedste rejsezoom(DSLR)
Fra : MS

Dato : 11-05-05 06:32

Jeg vil gerne have en rejse zoom til ferier ect.
Det skal sidde på et D70, jeg har i forvejen AFS 18-70mm

Jeg har kigget på Sigma 18-200mm og Tamron 18-200mm, er her nogen som har
erfaringer eller links til nogle test's at disse?

Er der nogen som ved om der er hold i rygterne med Sigma 18-200 rent faktisk
kun skulle svare til en 18-150mm?

Eller er "18-200" bare for "langt", så jeg skal nøjes med Sigma's 18-125mm?

Meninger er velkommen...

Fra : Anders F

Dato : 11-05-05 07:16

"MS" <maxses_nej_@hotmail.com> wrote in message
> Jeg vil gerne have en rejse zoom til ferier ect.
> Det skal sidde på et D70, jeg har i forvejen AFS 18-70mm

Så mangler du jo en 100-300/f4

> Jeg har kigget på Sigma 18-200mm og Tamron 18-200mm, er her nogen som har
> erfaringer eller links til nogle test's at disse?

Men det lyder som om at det er vægten og zoom faktoren der er afgørende?

Mvh.
Anders

Fra : MS

Dato : 11-05-05 07:25

> Så mangler du jo en 100-300/f4

Måske, men det lyder lidt dyr og kan ikke gå ned til de 18mm.

> Men det lyder som om at det er vægten og zoom faktoren der er afgørende?

Det der er vigtigt er at jeg ikke skal gå rundt og skifte obj. hele tiden.
Dvs. at jeg har vidvinkel og zoom hele tiden f.eks. i en tæt by. der er der
jeg synes at jeg mangler lidt i den lange ende med 18-70'eren.

/Max

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-05-05 07:56

MS wrote:

> [...]
> tiden. Dvs. at jeg har vidvinkel og zoom hele tiden f.eks. i en tæt
> by. der er der jeg synes at jeg mangler lidt i den lange ende med

Zoom har du nu hele tiden mon ikke det er tele, du mener?

Det kan godt være jeg får bank nu, men never mind:
De eksempler, jeg har set på zooms, der går fra vidvinkel til omkring 200 mm
præsterer IMHO så ringe resultater, at du med fordel, eller i hvert fald
lige så godt, kan bruge din 18-70'er og så beskære dig ind til et udsnit,
der dækker det samme som de lange zooms ved 200 mm.
Correct me!

vh
Jan

Fra : MS

Dato : 11-05-05 08:25

> Zoom har du nu hele tiden mon ikke det er tele, du mener?

Ja selvfølgelig.

Det hedder vidst hyper-zoom når vi har så stor faktor.

> [...]
> lige så godt, kan bruge din 18-70'er og så beskære dig ind til et udsnit,
> der dækker det samme som de lange zooms ved 200 mm.

Måske, men jeg gider ikke så meget på computer, jeg vil hellere have det
korrekte i optagelsen. Typisk justere jeg kun lyset.

/Max

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 08:41

"MS" <maxses_nej_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Måske, men jeg gider ikke så meget på computer, jeg vil hellere have det
> korrekte i optagelsen. Typisk justere jeg kun lyset.

Du skal lige være opmærksom på, at hvis du går op i de helt store
zoom-områder, så mister du typisk en masse lys fordi blændetallene bliver
for store. Det går ud over dine muligheder for natfoto, indendørs, håndholdt
osv. Så jeg tror at Jans forslag med at forsøge sig med den zoom, du
allerede har, slet ikke er så galt alligevel. Prøv evt. at lege turist i en
dansk by med det udstyr, du har, og så se, hvad dine behov er. Hvis du skal
til bjergegne, så er vidvinklerne typisk ikke vide nok. I en snæver
situation kan man godt splejse et par billeder sammen med et stitch-program,
men det er lettere tage udsnit af billederne, end det er at sætte dem
sammen. Så jeg vil anbefale dig at sørge for at få vidvinkel nok.

Mvh.
Claus Petersen

Fra : MS

Dato : 11-05-05 09:08

> [...]
> zoom-områder, så mister du typisk en masse lys fordi blændetallene bliver
> for store. Det går ud over dine muligheder for natfoto, indendørs,

Nat og indendørs er planen at købe et 50mm/28mm f1:1,8, dog er den lige lang
nok til indendørs.

Lige en ting for at gøre det klart, det kommende obj. 18-200/125mm skal ikke
være mit primære.

> Så jeg tror at Jans forslag med at forsøge sig med den zoom, du
> allerede har, slet ikke er så galt alligevel.

Se andet indlæg fra mig.

>Prøv evt. at lege turist i en
> dansk by med det udstyr, du har, og så se, hvad dine behov er.

Jeg har haft mit kamera i et stykke tid og har taget en del billeder med det
i en del forskellige steder, lige fra aften fest/bryllup til landskab, med
min 18-70mm

> [...]
> men det er lettere tage udsnit af billederne, end det er at sætte dem
> sammen. Så jeg vil anbefale dig at sørge for at få vidvinkel nok.

Jeg synes at de 18mm er fint for mig, jeg har altid kunne klare mig med 24mm
da jeg brugte analog.

/Max

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-05-05 08:45

MS wrote:

> Måske, men jeg gider ikke så meget på computer, jeg vil hellere have
> det korrekte i optagelsen. Typisk justere jeg kun lyset.

Hvis det er tilfældet og du heller ikke vil skifte objektiver, er det et
spørgsmål om ikke et dSLR er et fejlkøb. Jeg tror du ville have være bedre
stillet med et point and shot med en god stor optisk zoom og måske
ovenikøbet billedstabilisering.

For mig lyder det som masochisme at slæbe rundt på et tungt dSLR med et
halvringe objektiv, der totalt set ikke giver bedre billeder end et point
and shot, der intet vejer og laver glimrende billeder out-of-the-box.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : MS

Dato : 11-05-05 09:01

> [...]
> spørgsmål om ikke et dSLR er et fejlkøb. Jeg tror du ville have være bedre
> stillet med et point and shot med en god stor optisk zoom og måske

Jeg tror at du misforstår, hvis jeg skal gå rundt i en by en hel dag gider
jeg ikke slæbe på mit udstyr hvis jeg også skal kunne nyde tiden med
kæresten.
Sidste år slæbte jeg mit olympus med på vandre ture i norge, og det var lidt
for meget af det gode, og det vil jeg ikke igen i år.(det består udelukkende
af fast objektiver)

Fra : Erik W.

Dato : 11-05-05 08:49

> [...]
> lige så godt, kan bruge din 18-70'er og så beskære dig ind til et udsnit,
> der dækker det samme som de lange zooms ved 200 mm.

Nu kender jeg ikke Nikons 18-70'er men dine overvejelser lyder ikke helt
tosset. Opløsningen på min Sigma 28-300 (som i princippet er den samme som
deres 18-200) var chokerende ringe på min 10D. Der kunne man virkeligt sige
at opløsningen på chippen langt overgik optikkens opløsningsevne.

Med et kvalitets objektiv kan man sagtens beskære hårdt og forstørre
kraftigt med gode resultater. Den øvre grænse er vel først nået når billedet
begynder at opleves som pixeleret, hvilket de fleste mennesker er ret
følsomme overfor. Men med en D70 kan der beskæres meget før et billede
opleves som pixeleret.

Hvis man prøver det samme med en Sigma 28-300 vil man opleve at der slet
ikke er noget at hente i de fine detaljer, de forsvinder simpelthen i
mudder.

Mvh Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-05-05 15:50

In article <4281a56a$0$63694$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, MS wrote:
> Det der er vigtigt er at jeg ikke skal gå rundt og skifte obj. hele tiden.
> Dvs. at jeg har vidvinkel og zoom hele tiden f.eks. i en tæt by. der er der
> jeg synes at jeg mangler lidt i den lange ende med 18-70'eren.

Jeg synes 18mm mangler i den korte ende når man går rundt i en by.
Jeg har taget mange billeder på 10mm sidst jeg var afsted.

På Canon har jeg været glad for mit 28-135 som standardzoom, den lange
ende var lang nok til mit brug.

Fra : Erik W.

Dato : 11-05-05 07:41

"MS" <maxses_nej_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har kigget på Sigma 18-200mm og Tamron 18-200mm, er her nogen som har
> erfaringer eller links til nogle test's at disse?

Hvad med den her: http://www.dcresource.com/forums/showthread.php?t=7524

Iøvrigt er både sigmas og tamrons 18-200mm optikker tilpassede versioner af
deres 28-300 optikker. Du skal ikke forvente alverden af kvaliteten.

Mvh Erik

Fra : MS

Dato : 11-05-05 08:22

> Hvad med den her: http://www.dcresource.com/forums/showthread.php?t=7524

Perfekt

> Iøvrigt er både sigmas og tamrons 18-200mm optikker tilpassede versioner
af
> deres 28-300 optikker. Du skal ikke forvente alverden af kvaliteten.

Nej jeg forventer heller ikke noget perfekt obj. men at jeg kan dække et
større område med samme obj.

/Max

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 10:55

Har det på helt samme måde.

Da jeg skal på en ferie og kun med mulighed for at medbringe et objektiv har
jeg valgt AF-S VR 24-120 mm. Man kan måske mene der mangler lidt i
vidvinkel, men til gengæld får du VR, hvilket jeg har haft brug for flere
gange.

Fra : MS

Dato : 11-05-05 12:30

> [...]
> jeg valgt AF-S VR 24-120 mm. Man kan måske mene der mangler lidt i
> vidvinkel, men til gengæld får du VR, hvilket jeg har haft brug for flere

Det skulle vel ikke ske at du bor i nærheden af vejle/horsens og man kunne
få lov til at prøve den?

Hvilke lukketiden kan du håndholde med den(120mm)?

Har du nogle billeder man må se?

/Max